Rząd uznał, że przygotowanie nowego programu dodatkowego oszczędzania na czas emerytury jest konieczne, bo świadczenia wypłacane z ZUS będą bardzo niskie. Zdecydował, że w gromadzeniu oszczędności pracowników powinni wspierać ich pracodawcy i państwo. Tak powstał program pracowniczych planów kapitałowych. Na pracodawców nałożono obowiązek (wyjątki są nieliczne) udostępnienia PPK pracownikom i dokładania się do oszczędności gromadzonych przez nich w tym programie. Wszystko to wiąże się nie tylko z dodatkowymi kosztami (o nich piszemy obok), ale też po prostu z koniecznością podjęcia szeregu działań zmierzających do uruchomienia PPK w firmie oraz jego obsługiwania.
Niemal dwie trzecie firm uważa, że wdrożenie pracowniczych planów kapitałowych jest dla nich dużym wyzwaniem organizacyjnym – pokazało badanie przeprowadzone wśród przedsiębiorców przez firmę doradczą KPMG. Obawiają się problemów z dostosowaniem swoich systemów informatycznych do wymogów obsługi PPK. Problemem w ich ocenie może być też wybór instytucji finansowej, która uruchomi u nich PPK i będzie nim zarządzać. Eksperci związani z rynkiem PPK podpowiadają, jak przygotować firmę do wdrożenia tego programu.
Zespół do spraw PPK i szkolenia
Ich zdaniem pierwszym krokiem powinno być powołanie w firmie zespołu do spraw wdrożenia programu pracowniczych planów kapitałowych. Zespół taki powinien zająć się m.in. analizą kosztów związanych z wprowadzeniem PPK. Nie tylko tych związanych z koniecznością opłacenia składek za pracowników, ale też dostosowania systemów informatycznych firmy do potrzeb nowego programu. Zespół taki byłby też łącznikiem pomiędzy szefami a załogą firmy w sprawach związanych z PPK.
Oczywiście powoływanie zespołu do spraw PPK ma sens szczególnie w większych firmach, tam gdzie do udziału w programie uprawniona jest duża liczba pracowników. Mniejsze firmy, dysponujące mniejszymi zasobami kadrowymi, na powoływanie zespołu raczej nie będą sobie mogły pozwolić. Tu dobrym pomysłem jest wskazanie jednej czy dwóch osób, które wraz z kierownictwem firmy będą zgłębiać problematykę PPK i jego sprawnego wdrożenia. Pracowników wyznaczonych do obsługi PPK firma może wysłać na bezpłatne szkolenia dotyczące tego programu. Takie szkolenia w całym kraju prowadzi Polski Fundusz Rozwoju, który odpowiada za wdrożenie PPK. Listę szkoleń można znaleźć na przykład na stronie internetowej PFR albo w portalu mojePPK.pl, który jest oficjalnym źródłem informacji na temat tego programu.
Wybór zarządcy
W ten sposób dochodzimy do wyboru instytucji finansowej, która pomoże firmie uruchomić PPK i będzie nim zarządzać. To newralgiczny moment wdrażania programu w firmie.