Rosyjski rynek samochodowy był jednym z najprężniej rosnących w Europie przed ogłoszeniem w 2014 r. przez Zachód sankcji za Krym, co wraz ze spadkiem cen ropy naftowej osłabiło rubla, zmniejszyło siłę nabywczą obywateli i utrudniło kupno nowego samochodu. Zagraniczne firmy zaczęły więc zmieniać strategię.
Teraz AwtoWAZ podpisał z GM porozumienie o odkupieniu 50 proc. jego udziału w spółce, która wypuszcza auta Chevrolet Niwa z zakładu w Togliatti nad Wołgą. Rosjanie nie ujawnili szczegółów finansowych umowy, która kończy definitywnie obecność Amerykanów w montowaniu pojazdów w Rosji - podał Reuter.
Według zawartej umowy, AwtoWAZ będzie nadal produkować i sprzedawać samochody marki Chevrolet przez pewien czas, a następnie przestawi się na markę Lada. Zakład w Togliatti zbudowany w 2001 r. może produkować do 100 tys. sztuk rocznie, teraz są to Chevrolety Niwa zaprojektowane przez radzieckich inżynierów z AwtoWAZ, ale z amerykańskim wsadem.