InPost kupuje francuskiego giganta Mondial Relay

Lider polskiego rynku KEP (kurier, ekspres, paczka) przyspiesza międzynarodową ekspansję. Firma, stojąca za siecią paczkomatów, złożyła dziś ofertę na przejęcie Mondial Relay - największego prywatnego operatora punktów odbioru paczek we Francji. O transakcji poinformował na Twitterze Rafał Brzoska, prezes InPostu.

Aktualizacja: 15.03.2021 09:08 Publikacja: 15.03.2021 09:05

InPost kupuje francuskiego giganta Mondial Relay

Foto: Adobe Stock

Francuska grupa logistyczna powiązana jest z niemiecką grupą Otto. InPost ma jej zapłacić 565 mln euro. „To najprawdopodobniej największa inwestycja zagraniczna prywatnej polskiej firmy” – napisał Brzoska.

InPost za 565 mln euro (ok. 2,6 mld zł) kupić chce 100 proc. udziałów w firmie, która dysponuje siecią ponad 15,8 tys. punktów odbioru i nadań. Tym samym znacząco rozszerzy zakres działalności, przyspieszając rozwój międzynarodowy. Spółka kierowana przez Brzoskę wskazuje, że umocni swoją pozycję jako wiodącego gracza na europejskim rynku dostaw dla e-commerce. „Transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu opinii Rady Pracowniczej Mondial Relay oraz pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych. Finansowanie pomostowe transakcji w okresie 365 dni zapewni konsorcjum siedmiu banków. Spółka zakłada, że zamknięcie transakcji nastąpi do końca II kwartału br.” – wyjaśnia InPost w komunikacie.

W 2020 r. Mondial Relay wypracował 437 mln euro przychodów (oraz ok. 60 mln euro EBITDA). Dla porównania Integer (do tej grupy należy InPost) w minionym roku zwiększył przychody o 104 proc., do poziomu 2,53 mld zł.

Rafał Brzoska zapewnia, że ekspansja międzynarodowa jest kluczowym elementem rozwoju InPost, a Mondial Relay zapewni firmie obecność na jednym z największych rynków e-commerce w Europie.

- To skokowe przyspieszenie naszego wzrostu i zwiększenie wartości spółki. Zamknęliśmy znakomity dla InPost rok 2020, w którym dostarczyliśmy 310 mln przesyłek i zwiększyliśmy sieć paczkomatów o prawie 50 proc. Ten niesamowity wzrost operacyjny przełożył się na bardzo dobre wyniki finansowe. W 2020 roku podwoiliśmy nasze przychody, zwiększyliśmy EBITDA o 184 proc. (do 994 mln zł) i poprawiliśmy konwersję przepływów pieniężnych do 38 proc. Taka dynamika utrzymuje się w 2021 roku, a wolumeny paczek w pierwszych dwóch miesiącach roku wzrosły ponad dwukrotnie w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Przed nami perspektywa długoterminowego wzrostu - wylicza Rafał Brzoska.

Michael Rouse, dyrektor zarządzający odpowiedzialny za rynki międzynarodowe w InPost, twierdzi, że dla polskiej spółki, notowanej na giełdzie w Amsterdamie, akwizycja ta daje okazję do odblokowania niewykorzystanego popytu i przedefiniowania dostaw na ostatniej mili. - Dzięki tej transakcji InPost może stać się wiodącym, ogólnoeuropejskim operatorem rozwiązań dostaw dla e-commerce - zaznacza.

Firma Mondial Relay założona została w 1997 r. Swoje punkty odbioru ma nie tylko we Francji, ale również w krajach Beneluksu i na Półwyspie Iberyjskim. We Francji jest drugą co wielkości siecią (11 tys. punktów oraz cztery centra dystrybucyjne), ale pod względem liczby obsłużonych w ub. r. przesyłek to lider (131 mln paczek).

O skali połączenie InPostu i Mondial Relay może świadczyć fakt, że łącznie oba podmioty w ub. r. obsłużyły 440 mln przesyłek i dysponują siecią 28 tys. punktów odbioru. Transakcja da spółce kierowanej przez Brzoskę dostęp do trzeciego pod względem wielkości rynku e-commerce w Europie (wartość francuskiego rynku szacuje się na ok. 56 mld euro, a to niemal pięć razy więcej niż w Polsce). Po jej sfinalizowaniu udział międzynarodowych przychodów i EBITDA InPost wzrośnie do odpowiednio ok. 44 i 18 proc. InPost liczy, że w krótkim okresie liczba jego paczkomatów w segmencie międzynarodowym wzrośnie do 2-3 tys., a w perspektywie średnioterminowej – do 18-21 tys. (w perspektywie średnioterminowej wolumen przesyłek na rynku międzynarodowym wzrośnie do 455-555 mln, a przychody zagraniczne sięgną 4,8–5,9 md zł – szacuje spółka).

Francuska grupa logistyczna powiązana jest z niemiecką grupą Otto. InPost ma jej zapłacić 565 mln euro. „To najprawdopodobniej największa inwestycja zagraniczna prywatnej polskiej firmy” – napisał Brzoska.

InPost za 565 mln euro (ok. 2,6 mld zł) kupić chce 100 proc. udziałów w firmie, która dysponuje siecią ponad 15,8 tys. punktów odbioru i nadań. Tym samym znacząco rozszerzy zakres działalności, przyspieszając rozwój międzynarodowy. Spółka kierowana przez Brzoskę wskazuje, że umocni swoją pozycję jako wiodącego gracza na europejskim rynku dostaw dla e-commerce. „Transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu opinii Rady Pracowniczej Mondial Relay oraz pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych. Finansowanie pomostowe transakcji w okresie 365 dni zapewni konsorcjum siedmiu banków. Spółka zakłada, że zamknięcie transakcji nastąpi do końca II kwartału br.” – wyjaśnia InPost w komunikacie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Made in Poland z coraz większymi problemami
Biznes
Tajemniczy proces miliarderki. W partii komunistycznej trwa walka
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej