Reklama

Firmy wolą kupować prąd prosto z farmy

W Europie rośnie zainteresowanie zakupem zielonej energii bezpośrednio od wytwórców OZE. W Polsce wciąż jednak jest wiele barier, które ograniczają rozwój tego rynku.

Aktualizacja: 27.04.2021 06:21 Publikacja: 26.04.2021 21:00

Firmy wolą kupować prąd prosto z farmy

Foto: Adobe Stock

Popularność korporacyjnych umów na zakup zielonej energii (cPPA) z roku na rok rośnie. To kontrakty, które odbiorcy prądu zawierają bezpośrednio z wytwórcą OZE na wiele lat. Ubiegły rok był rekordowy pod tym względem. W 2020 r. w Europie podpisano 51 tego typu umów, a łączna moc zakontraktowanej w ten sposób energii osiągnęła już blisko 4 GW. To wzrost o 60 proc. w stosunku do roku poprzedniego.

W Polsce ten rynek dopiero raczkuje. Jak podaje RE-Source Poland Hub, na krajowym rynku jak dotąd publicznie ogłoszono 11 umów cPPA, z czego cztery w 2021 r. Oznacza to, że tylko przez cztery miesiące tego roku podpisano więcej kontraktów niż w całym 2020 r. Łączna ilość zakontraktowanej energii na krajowym rynku wynosi 404,5 MW. Z tego 65 proc. dotyczy farm wiatrowych, a pozostałe – farm słonecznych.

Obopólne korzyści

Wypracowanie korzystnych warunków umowy cPPA jest skomplikowanym procesem, ale osiągnięty kompromis może zabezpieczyć interesy obu stron na długi czas. Standardowo kontrakty zawierane są na 10–20 lat. – Wytwórca zyskuje pewność, że wytworzona energia znajdzie zbyt i projekt będzie w stanie obsłużyć finansowanie zewnętrzne, które pozyskał na jego realizację – mówi Paweł Wierzbicki z Axpo Polska. – Często jest to warunek, bez którego banki nie sfinansują projektu OZE. Z kolei odbiorca zabezpiecza koszty energii na okres tej umowy, co jest szczególnie ważne pod kątem zarządzania kosztami i budżetowania – dodaje. Dodatkowym profitem dla przemysłu jest możliwość korzystania z zielonej energii, co dziś jest już nie tylko zabiegiem marketingowym, ale coraz częściej też wymogiem partnerów biznesowych.

Czytaj także: Czy rośnie bańka cenowa na CO2?

Reklama
Reklama

Uznaje się, że pierwszy taki kontrakt na polskim rynku w 2018 r. podpisał Mercedes Benz na zakup energii z farmy wiatrowej Taczalin do zasilania swojego zakładu produkcyjnego w Jaworze. Rodzajów umów cPPA jest kilka. Jedną z najbardziej rozbudowanych opcji na krajowym rynku zawarło niedawno Axpo Polska z Green Investment Group – jako wytwórcą zielonej energii – oraz Danone – jako odbiorcą końcowym. Rolą Axpo jest m.in. zapewnienie, że energia wytworzona przez farmę wiatrową Jóźwin będzie dostarczana do zakładów Danone w Polsce.

Kolejny przykład to umowa zawarta w tym roku pomiędzy spółkami kontrolowanymi przez miliardera Zygmunta Solorza. Grupa ZE PAK sprzedawać będzie Polkomtelowi całą energię z farmy słonecznej w Brudzewie przez 15 lat. To jedna z największych budowanych obecnie instalacji fotowoltaicznych w Polsce. Szacowana suma przychodów ze sprzedaży energii w całym okresie obowiązywania umowy wynosi około 300 mln zł.

To kierunek pożądany przez polskie firmy przede wszystkim z powodu rosnących cen energii na rynku hurtowym, które napędzane są przez gigantyczny wzrost cen uprawnień do emisji CO2. Energia z wiatru jest dziś najtańszą dostępną na rynku. Natomiast ceny na rynku hurtowym dyktowane są przede wszystkim przez elektrownie węglowe, bo wciąż około 70 proc. energii elektrycznej w Polsce produkowana jest z tego paliwa.

Rafy do pokonania

Eksperci zaznaczają, że o ile na zachodzie i północy Europy zawieranie umów typu cPPA jest już stosunkowo częste, tak w Polsce należy jeszcze do rzadkości. – Na przeszkodzie stoją regulacje prawne, które obecnie pozwalają w zasadzie jedynie na zawarcie cPPA w wersji „wirtualnej" – opartej de facto na rozliczeniu finansowym, gdzie wytwarzana w źródle OZE energia trafia do krajowej sieci energetycznej – zauważa Karolina Wcisło-Karczewska, prawniczka z kancelarii Brysiewicz, Bokina, Sakławski i Wspólnicy.

Dodaje, że polski ustawodawca nie powinien przespać obserwowanego właśnie boomu. – Bardzo wielu przedsiębiorców, zwłaszcza energochłonnych, jest zainteresowanych bezpośrednią długoterminową dostawą energii ze źródła OZE znajdującego się w najbliższej okolicy, które zaspokoiłoby zużycie energii w przedsiębiorstwie. Jednak po szczegółowej analizie możliwości zawarcia umowy cPPA okazuje się, że barier jest więcej niż potencjalnych korzyści. Szkoda, by zmarnować tak duży potencjał – kwituje Wcisło-Karczewska.

Wśród największych barier wymienia trudności przy zawieraniu umów z bezpośrednią dostawą energii z instalacji OZE, a więc z pominięciem krajowej sieci dystrybucyjnej i bez ponoszenia opłat dystrybucyjnych. Chodzi więc o fizyczne połączenie siecią zakładu produkcyjnego z elektrownią, które w praktyce jest mocno utrudnione. Branża apeluje o poluzowanie regulacji w tym obszarze.

Reklama
Reklama

Potrzeba wsparcia

Perspektywom rozwoju umów cPPA przyjrzał się też Instytut Jagielloński. Wśród barier występujących w Polsce wymienia m.in. niestabilne ustawodawstwo, brak długoterminowej polityki w zakresie cen energii, a także wspomniane już wymogi regulacyjne dla bezpośredniego zasilania w zieloną energię zakładów przemysłowych. Natomiast wśród możliwych narzędzi wspierających rozwój tego typu kontraktów proponuje utworzenie specjalnego systemu wsparcia dla cPPA, który godziłby interesy wytwórców energii, jej odbiorców oraz instytucji finansujących.

O zniesienie barier od dawna apeluje Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej. W tym roku rozpoczęło ono rozmowy z Towarową Giełdą Energii o wdrożeniu instrumentów giełdowych wspierających rozwój umów cPPA. – Analizujemy ponadto, czy możliwe jest zaoferowanie także innych usług promujących rozwój sektora OZE. Nie wiemy jeszcze, jak to ma wyglądać w praktyce, szukamy najlepszych rozwiązań dla rynku – mówił Piotr Zawistowski, prezes TGE, w ostatnim wywiadzie dla „Rzeczpospolitej".

Opinia dla „rz"

Irena Gajewska, wiceprezes RE-Source Poland Hub

Zainteresowanie korporacyjnymi umowami PPA w tym roku wyraźnie wzrosło, zwłaszcza ze strony firm, które mierzą się z coraz wyższymi cenami prądu. Aby rynek ten mocniej się rozwinął, konieczne jest zniesienie barier regulacyjnych. Poza tym na krajowym rynku energii wciąż jest dużo niepewności, a to nie sprzyja zawieraniu długoterminowych kontraktów.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama