Firmy rejestrujące domeny, utrzymujące serwisy internetowe i e-pocztę prześcigają się w nowych ofertach. Walczą o portfele właścicieli ponad miliona zarejestrowanych w Polsce adresów internetowych.

Za tydzień NetArt, jeden z największych w kraju rejestratorów adresów, zacznie oficjalnie oferować przedsiębiorstwom prawie 1 tys. gotowych wzorów firmowych stron WWW. Na razie na stronie działa testowa wersja tej usługi. Po zakupie w ciągu kilku dni szablon zostanie wypełniony danymi konkretnej firmy i udostępniony jej na wyłączność. Koszt – 4999 zł netto.

Na tę całościową ofertę dla przedsiębiorstw – od adresu po gotową witrynę, wraz z opieką konsultanta, a także serwer, na którym zostanie umieszczona strona – ma już odpowiedź główny rywal, Home.pl, obsługujący ok. 160 tys. klientów (NetArt – ok. 150 tys.). W końcu ubiegłego tygodnia ogłosił wprowadzenie usług tzw. hostingu, przygotowanych razem z firmą Microsoft, a sam uruchomił pod nazwą webhosting.pl portal nowych technologii.

– Weszliśmy w zupełnie nową dla nas dziedzinę, czyli dostarczanie treści. Chcemy w ten sposób edukować rynek, a więc, mamy nadzieję, naszych przyszłych klientów – powiedział „Rz” Piotr Kapcio, dyrektor marketingu Home. pl. – Poszerzanie profilu jest dla nas bardzo ważne, jeżeli chcemy utrzymać dotychczasową 40-proc. dynamikę wzrostu. W ubiegłym roku Home.pl miał ponad 20 mln zł przychodów i nieco ponad 3 mln zł zysku netto. W tym roku liczy na przychody sięgające 30 mln zł.

Milionowy adres internetowy w Polsce – z czego ponad 700 tys. to adresy z końcówką .pl, a pozostałe to adresy globalne z końcówką .com i europejskie .eu, – zarejestrowany został w końcu września. Szybko rosnąca liczba adresów to także powiększająca się liczba klientów dla prawie setki firm świadczących e-usługi. Ale wiele z nich czerpie zyski nie tylko z samej rejestracji ale i utrzymywania adresów. – Przed kilku laty adres kosztował 500 złotych, dziś kilka złotych, a w promocjach kilka groszy – tłumaczy Marcin Majerek z firmy Domeny.pl. Właścicieli adresów przybywa, ale przychody z samej rejestracji już tak nie rosną. To główny powód, że mali i duzi koncentrują się na usługach. Takich jak wspomniany hosting oraz nowych, co w przypadku Domeny.pl oznacza m.in. dokonywanie wycen wartości adresów czy doradztwo w reklamie internetowej.