Reklama

Eldorado dla specjalistów

Ubiegły rok był idealnym okresem na szukanie lub zmianę pracy. Tak oceniają doradcy z portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl, na którym w 2007 r. zamieszczono 202,7 tys. ofert

Publikacja: 24.01.2008 02:32

Eldorado dla specjalistów

Foto: Rzeczpospolita

Boom był wyraźny – ubiegłoroczna liczba anonsów była o prawie 90 tys. wyższa niż rok wcześniej.

Jak wynika z danych Pracuj.pl, czołowego portalu rekrutacyjnego w Polsce, najłatwiej można było znaleźć pracę w handlu i sprzedaży. Z tej branży pochodziło prawie 36 tys. ogłoszeń, czyli niemal co piąte z opublikowanych w ubiegłym roku.

W czwartym kwartale, a więc w okresie handlowych żniw, na chętnych czekało ponad 10 tys. ofert, o 1000 więcej niż w III kwartale. Jak zauważa Przemysław Gacek, prezes grupy Pracuj (właściciela pracuj.pl), handel charakteryzuje się dużą rotacją pracowników i w rezultacie wiele firm tej branży cały czas szuka ludzi do pracy. Tym bardziej że rosnące zarobki i wydatki Polaków zachęcają sieci handlowe do inwestycji w nowe sklepy.

Specjaliści ds. sprzedaży mogli też przebierać w ofertach pracy w działach handlowych spółek. W minionym roku czekało tam na nich prawie 40 tys. propozycji, ponad dwa razy więcej niż w 2006 r., kiedy działy handlowe także zgłaszały największy popyt na pracowników.

Bankowość, finanse i ubezpieczenia awansowały w minionym roku na drugie miejsce wśród branż pod względem liczby ofert pracy. Specjaliści mieli tu do wyboru prawie 20 tys. ofert – prawie dwa razy więcej niż w 2006 r., gdy ta branża była na czwartej pozycji.

Reklama
Reklama

Jak już pisaliśmy, ubiegłoroczny wzrost popytu na pracowników w bankowości i finansach wynikał m.in. z szybkiego rozwoju sieci oddziałów wielu banków zachęconych do ekspansji koniunkturą w branży. Jeszcze większe tempo wzrostu liczby ofert widać było w działach finansowych firm, gdzie w ubiegłym roku oferowano prawie 18 tys. miejsc pracy, 2,4 razy więcej niż w 2006 r.

Wśród branż, które miały znaczący udział w ubiegłorocznej walce o pracowników, znalazły się też: przemysł ciężki, telekomunikacja i nowe technologie, a także przemysł lekki. Ten ostatni zgłosił prawie 14,9 tys. ofert, o 80 proc. więcej niż rok wcześniej.

Nieco mniej, bo 14,5 tys. miejsc pracy, oferowali pracodawcy z branży budownictwa i nieruchomości, choć to i tak prawie dwa razy więcej niż rok wcześniej. Największy procentowy wzrost ofert pracy (o 119 proc.) nastąpił w branży chemicznej i prawniczej.

W firmowych działach najszybciej rósł popyt na specjalistów w księgowości, gdzie czekało prawie 6,5 tys. ofert (półtora raza więcej niż rok wcześniej) oraz w działach personalnych. Te ostatnie oferowały prawie 4 tys. miejsc pracy, o 140 proc. więcej niż w 2006 r. To i tak było kilkakrotnie mniej niż w działach handlowych, technologicznych czy finansowych.

Podobnie jak w poprzednich latach najwięcej ofert pracy czekało w ubiegłym roku na Mazowszu, Dolnym Śląsku i na Śląsku. Z tych trzech województw pochodziło prawie 45 proc. ogłoszeń zamieszczonych w ubiegłym roku na portalu. Doradcy z Pracuj.pl zwracają jednak uwagę na bardzo szybki, ponaddwukrotny, wzrost liczby ofert pracy w województwach: podlaskim, zachodniopomorskim i łódzkim. Podlaskie zamyka wprawdzie ubiegłoroczne zestawienie, ale i tak jego mieszkańcy mogli wybierać wśród prawie 4,3 tys. ofert pracy w regionie.

Wszystkie branże notowały w 2007 wzrost liczby ofert pracy. Koniunktura w gospodarce zachęciła do zwiększenia zatrudnienia nie tylko deweloperów, sieci handlowe i banki, ale także producentów odzieży i tkanin.

Reklama
Reklama

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

a.blaszczak@rp.pl

Boom był wyraźny – ubiegłoroczna liczba anonsów była o prawie 90 tys. wyższa niż rok wcześniej.

Jak wynika z danych Pracuj.pl, czołowego portalu rekrutacyjnego w Polsce, najłatwiej można było znaleźć pracę w handlu i sprzedaży. Z tej branży pochodziło prawie 36 tys. ogłoszeń, czyli niemal co piąte z opublikowanych w ubiegłym roku.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama