Wyrok na stocznie odroczony

Minister Aleksander Grad pojechał walczyć o stocznie w Brukseli. Chciał, aby Komisja wstrzymała się z decyzją nakazującą zakładom zwrot pomocy publicznej. Utargował tylko kilka dni

Publikacja: 14.06.2008 06:08

Aleksander Grad

Aleksander Grad

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Aleksander Grad przyjechał do Brukseli ze wstępną umową sprzedaży Stoczni Gdynia spółce ISD, która już kontroluje Stocznię Gdańsk. Przedstawił również projekt restrukturyzacji obu stoczni przygotowany przez ISD. – W niektórych punktach jest on zbieżny z oczekiwaniami Komisji – mówił minister dziennikarzom po spotkaniu z komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes. Przekonywał, że do 26 czerwca zdąży przesłać jej gotowe plany restrukturyzacyjne wszystkich trzech stoczni, również Szczecińskiej, którą – jak pisaliśmy – zainteresowani są m.in. norweski Ulstein Werft, Mostostal Chojnice i Newag.

Optymizmu ministra nie podzieliła sama komisarz. W wydanym komunikacie podkreśliła, że ma poważne wątpliwości, czy umowa z ISD spełnia podstawowe warunki udzielania państwowej pomocy w UE. Przepisy unijne przewidują, że restrukturyzacja stoczni musi gwarantować ich trwałą rentowność, być finansowana głównie ze środków własnych oraz doprowadzić do zmniejszenia mocy produkcyjnych. Ten trzeci warunek to forma kompensaty dla konkurencji za udzieloną wcześniej pomoc publiczną. W przypadku stoczni w Gdyni i Szczecinie Komisja szacuje ją na 5 mld zł.

Komisarz Kroes podkreśliła, że jeśli do 26 czerwca (ten dzień to zarazem ostateczny termin, jaki Komisja Europejska wyznaczyła ukraińskiemu inwestorowi i skarbowi państwa na przedstawienie konkretnego planu restrukturyzacji Stoczni Gdańsk) nie dostanie dobrych planów dla wszystkich stoczni, będzie musiała podjąć decyzję nakazującą zwrot pomocy publicznej udzielonej tym przedsiębiorstwom. Szczególnie trudna jest sytuacja Stoczni Szczecińskiej. Komisja przypomina, że dyskusje z polskim rządem trwają już trzy lata.

Czy potencjalni inwestorzy dla Gdyni i Szczecina wspólnie ze skarbem państwa są w stanie w ciągu dwóch tygodni zaprezentować taki plan restrukturyzacji, który zadowoli Brukselę? Najlepszym, bo konkretnym, argumentem byłyby w obu przypadkach umowy przedwstępne zawierające deklaracje stron: wysokość dokapitalizowania stoczni przez SP i poziom inwestycji gwarantowanych przez inwestora. Na razie jednak skarb państwa nie dysponuje nawet jedną wiążącą ofertą zakupu stoczni.

By przed 26 czerwca zawrzeć umowę przedwstępną z inwestorem, konieczna jest decyzja polityczna o sprzedaży stoczni z wolnej ręki, poza trybem przetargowym. W Szczecinie sprawa jest o tyle łatwa, że ta stocznia nie podlega ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji: wystarczyłaby więc zgoda głównych akcjonariuszy: Agencji Rozwoju Przemysłu i Korporacji Polskie Stocznie. W przypadku Stoczni Gdynia, gdzie większościowy udział ma Skarb Państwa, zgodę na odstąpienie od trybu przetargowego musi wyrazić Rada Ministrów (o tym, że MSP rozważa ten scenariusz, wspominał kilka tygodni temu minister Grad).

O taką decyzję chcą też apelować do premiera związkowcy ze stoczni. – Mamy już zgodę na manifestację w Brukseli 20 czerwca, jednak teraz będziemy zabiegać głównie o spotkanie z premierem Tuskiem – mówi Krzysztof Fidura, wiceprzewodniczący „Solidarności” w Stoczni Szczecińskiej Nowej. – Minister Grad pojechał do Brukseli bez konkretnego programu restrukturyzacji. Teraz, kiedy KE dała nam dodatkową szansę, okaże się, jak dalece poważni są inwestorzy, o których mówił skarb państwa. Chcemy mieć gwarancje, że nie powtórzy się sytuacja ze Złomreksem, który w ostatniej chwili się wycofał.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.chomatowska@rp.pl

Aleksander Grad przyjechał do Brukseli ze wstępną umową sprzedaży Stoczni Gdynia spółce ISD, która już kontroluje Stocznię Gdańsk. Przedstawił również projekt restrukturyzacji obu stoczni przygotowany przez ISD. – W niektórych punktach jest on zbieżny z oczekiwaniami Komisji – mówił minister dziennikarzom po spotkaniu z komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes. Przekonywał, że do 26 czerwca zdąży przesłać jej gotowe plany restrukturyzacyjne wszystkich trzech stoczni, również Szczecińskiej, którą – jak pisaliśmy – zainteresowani są m.in. norweski Ulstein Werft, Mostostal Chojnice i Newag.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?