Reklama

Zara pokonała Gapa

Lider na rynku odzieżowym zdetronizowany. Hiszpańska Zara wygrała cenami i szybkim reagowaniem na potrzeby klientów. Tak jak fast foody i tanie linie lotnicze. Kto jeszcze pójdzie tą drogą?

Aktualizacja: 23.08.2008 21:17 Publikacja: 23.08.2008 02:49

Sklep Zary w Moskwie

Sklep Zary w Moskwie

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Hiszpańska firma Inditex, właściciel Zary, ma na świecie 3914 sklepów (w tym 1431 samej Zary) – ogłoszono w piątek. Dało to zwycięstwo nad Amerykanami, którzy po ostatniej korekcie wymuszonej przez kryzys finansowy mają już tylko 3100 placówek Gapa. W Polsce Inditex ma 54 sklepy (w tym 19 Zary). Gap jest u nas nieobecny, bo uznał ten rynek za nieopłacalny.

Czym wygrywa Zara? Nowatorskimi pomysłami na produkcję i sprzedaż odzieży. – To dziś najbardziej innowacyjny i zarazem niszczycielski detalista odzieżowy – mówi Daniel Pitin, dyrektor działu mody Luis Vuitton, luksusowej marki francuskiej. – To Zara będzie dyktować warunki sprzedaży ubrań na świecie.

Modele Gapa są ponadczasowe, z materiału dobrej jakości, Zara szyje to, co najmodniejsze. – U Zary, żeby być na bieżąco, trzeba sprawdzać ofertę nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie – mówi prof. Isabel Diaz Vial z madryckiego Universidad Complutense.

Sukces Zary to powtórka nieustającego boomu fast foodów i kariery McDonald’sa, tanich podróży lotniczych i sukcesu irlandzkiej linii Ryanair, rozwoju handlu detalicznego dzięki sieciom hipermarketów, które dławią sklepy rodzinne, czy sieci kawiarni Starbucks, która skutecznie wyparła tradycyjne kawiarnie.

Która branża jako następna ulegnie tej tendencji?

Reklama
Reklama

– Masówka nas przytłacza – ubolewa Andrzej Arendarski, szef Krajowej Izby Gospodarczej. – W prasie mamy postępującą tabloidyzację, turystyka stała się masowa, a hordy urlopowiczów wywożą w najpopularniejsze miejsca wielkie samoloty – mówi. – Zapewne podobnie będzie i w motoryzacji, świat zaleją auta chińskie i indyjskie. Na razie ich napływ powstrzymują wymogi bezpieczeństwa, ale wszystko jest kwestią czasu.

Podobnego zdania jest socjolog Tomasz Jędrkiewicz z firmy konsultingowej IQS Quant Group. – Trudno znaleźć branżę, która mogłaby się przed tym trendem obronić. Możemy natomiast oczekiwać pojawienia się pojedynczych firm, które swój wizerunek będą budować na odmienności od tego modelu – podkreśla Jędrkiewicz.

sklepów dało właścicielowi marki Zara pozycję światowego lidera wśród sieci odzieżowych

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama