Coffeeheaven znalazło się na celowniku konkurencji

Gwałtownie wzrosły obroty i cena akcji notowanej w Londynie spółki. Wśród zainteresowanych przejęciem wymienia się włoską Lavazzę i brytyjskiego właściciela Costa Coffee

Publikacja: 09.02.2009 04:20

Właściciel Coffeeheaven twierdzi, że akcji nie sprzedaje. Ktoś jednak to robi, bo obroty należą do r

Właściciel Coffeeheaven twierdzi, że akcji nie sprzedaje. Ktoś jednak to robi, bo obroty należą do rekordowych. Fuzja Coffee- heaven i Costa Coffee zmieniłaby sytuację na polskim rynku.

Foto: Rzeczpospolita

Takie informacje „Rzeczpospolita” uzyskała od giełdowych maklerów w Londynie. Richard Worthington, prezes i jeden z głównych udziałowców Coffee-heaven, ucina jednak w rozmowie z „Rz” wszystkie pytania.

– Bez komentarza – mówi. W końcu wyjaśnia, że jego sieć nie jest na sprzedaż. – Dlaczego miałbym sprzedawać coś, co się rozwija i dobrze prosperuje? – pyta retorycznie.

Akcje Coffeeheaven notowane na rynku dla mniejszych spó-łek londyńskiej giełdy (AIM) podrożały w piątek o ponad jedną czwartą (maksymalnie do 16,5 funta za sztukę). Dzień wcześniej spółka odnotowała rekordowe w ostatnich miesiącach obroty. Właściciela zmieniło prawie 6 procent akcji Coffeeheaven. Nic dziwnego, że znów pojawiły się spekulacje, iż sieć jest celem przejęcia. Podobne informacje podgrzewały atmosferę wokół sieci już w czerwcu minionego roku. Wówczas inwestorzy w Londynie spekulowali, że swojego konkurenta (m.in. w Polsce) przejąć chce brytyjski koncern spożywczo-gastronomiczny Whitbread, do którego należy sieć barów kawowych Costa Coffee. W Polsce liczy ona 16 kawiarni. Do końca 2011 roku Brytyjczycy zamierzali zwiększyć tę liczbę do 100. Z kolei Coffeeheaven jest firmą działającą wyłącznie w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Najbardziej dynamicznie rozwija się właśnie w Polsce, gdzie ma 55 lokali (plus 36 w regionie).

Krzysztof Gryczman, przewodniczący rady nadzorczej spółki eCoffee, która odpowiada u nas za rozwój Costa Coffee, jest sceptyczny wobec powyższych informacji. Jego zdaniem czeka nas okres mniej dynamicznego rozwoju branży. – W Polsce jako franczyzobiorca Costa Coffee zamroziliśmy rozwój kawiarni – ujawnia „Rz”. Wyjaśnia, że należące do sieci kawiarnie notują wzrost przychodów, spada jednak dynamika tego wzrostu.

Jest to już kolejna z kawowych sieci, która zdecydowała się na ograniczenie rozwoju w Polsce. Na jesieni ubiegłego roku Ruch ogłosił zahamowanie rozbudowy swojej sieci „i coffee” (przejmując wcześniej sieć Mercer’s i część Tchibo).

Czy podobne plany ma również Coffeeheaven? – Przeciwnie, do końca marca planujemy otworzyć w Polsce cztery nowe kawiarnie – mówi „Rz” Paweł Wasiljew, dyrektor zarządzający

Coffeeheaven. Ma nadzieję, że Polacy, tnąc wydatki na konsumpcję, nie zrezygnują z picia kawy w kawiarniach jako „odrobiny luksusu”. Wcześniej jednak sieć poinformowała, że zamierza skupić się na rynkach w Polsce, Czechach i na Węgrzech, wycofując się z inwestycji w Rumunii i na Słowacji.

Na rynku kawiarnianym w Polsce ruch trwał przez cały miniony rok. Wywołało go zapowiadane otwarcie pierwszej kawiarni Starbucksa, największej światowej sieci tej branży. W ciągu zaledwie półrocza doszło do trzech fuzji i przejęć: Empik połączył siły z HDS Polska (właściciel sieci Voyage), Ruch przejął kawiarnie Mercer’s, zaś firma Dominanta, zarządzająca lokalami W Biegu Cafe, przejęła Daily Cafe.

Biznes
Konflikt Indii z Pakistanem. Rozmowy Chin i USA. Obniżka stóp procentowych
Biznes
Impact’25 i Obama. Co wydarzy się w Poznaniu?
Biznes
Paraliż lotnisk i internetu w Rosji. 60 tysięcy pasażerów utknęło
Biznes
Na stole 17. pakiet sankcji wobec Rosji. Cios we flotę cieni i sojuszników Kremla
Biznes
UE bez rosyjskiej energii. Zapaść w motoryzacji. Weto ws. składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku