Satysfakcja klientów w branży TSL

Tempo rozwoju gospodarczego spada, a cena staje się kluczowym czynnikiem wyboru dostawcy usług TSL - pisze prof. dr hab. Halina Brdulak

Publikacja: 26.03.2009 00:01

Wykres 1 - Struktura firm ze względu na przychody w 2008 roku

Wykres 1 - Struktura firm ze względu na przychody w 2008 roku

Foto: Rzeczpospolita

W IV kwartale 2008 roku tempo wzrostu gospodarczego w Polsce spadło do poziomu 2,9 proc., przy relatywnie wysokim tempie w III kwartale (4,8 proc.). Słabe sygnały o nadchodzącym kryzysie gospodarczym można było zauważyć już w końcówce II kwartału (tempo wzrostu PKB – 5,8 proc.). W I kwartale 2008 roku widoczny był jeszcze wpływ dobrej koniunktury 2007 roku (6,0 proc. wzrost PKB). W całym 2008 r. zanotowano 4,8-proc. wzrost PKB w Polsce. Prognozy na 2009 r. dla polskiej gospodarki nie są jednak zbyt pomyślne, choć lepsze niż dla zdecydowanej większości krajów unijnych. Przewidywane jest wyhamowanie wzrostu, niektórzy analitycy prognozują nawet jego niewielki spadek.

Sytuacja w krajach Unii Europejskiej, która jest największym polskim odbiorcą i dostawcą produktów i usług, wygląda jeszcze gorzej. W strefie euro PKB zmalał w IV kwartale o 1,2 proc. w porównaniu z ostatnim kwartałem 2007 r. Przewidywania dotyczące 2009 r. są jeszcze bardziej pesymistyczne. Ocenia się spadek PKB o około 2 proc., największy od czasów powojennych. Z punktu widzenia polskiej gospodarki widoczny jest spadek eksportu (o 16 proc. w grudniu 2008 r.), spadek produkcji (o 15 proc. w styczniu 2009 r.), jedynie konsumpcja indywidualna utrzymuje się na poziomie nieco ponad 5 proc. Rewizja planów przedsiębiorstw dopiero w końcówce 2008 r. spowodowała również znaczny wzrost zapasów w gospodarce, co wywołało dużo silniejsze ograniczanie produkcji w kontekście słabnącego popytu. Słabnąca gospodarka, a w efekcie fala zwolnień i wzrastające bezrobocie, wywołuje również wzrost niepokoju wśród społeczeństwa, a także dalszy spadek zaufania do instytucji. Może to prowadzić w dłuższym okresie do nakręcania negatywnej spirali i dalszego osłabienia gospodarczego. W tej sytuacji wśród konsumentów wzrasta zainteresowanie przede wszystkim wszelkimi działaniami prowadzącymi do obniżenia kosztów i utrzymania wartości przedsiębiorstwa. Cena staje się kluczowym czynnikiem wyboru, nawet przy częściowej rezygnacji z jakości usługi. Gdy dla jednych firm recesja staje się czarnym scenariuszem i szukaniem deski ratunkowej – jak przetrwać w tej sytuacji, dla innych jest to okazja do rozwinięcia biznesu. Podstawą dla wszystkich staje się jednak szybkie reagowanie na sygnały rynkowe, przy przygotowanych wcześniej co najmniej trzech scenariuszach działania.

Warto pamiętać, że po okresie spadku koniunktury następuje jej wzrost, a zatem skutki podejmowanych obecnie działań ujawnią się w całej pełni za rok czy też dwa lata. Dlatego tak istotne jest przygotowanie wcześniejszych scenariuszy z uwzględnieniem ich korzyści, ale również ryzyka, które powstaje w momencie wprowadzenia ich w życie. Jakość produktów i usług, które kupujemy, nadal ma ogromne znaczenie, a sposób zachowania się firmy wobec klienta właśnie w tym okresie będzie rzutował na jej wizerunek zarówno obecnie, jak też w przyszłości.

[srodtytul]Nowy portal badania satysfakcji[/srodtytul]

Badania satysfakcji klientów, które zostały przeprowadzone przez firmę Genesys w 2008 r. wśród 927 firm z 47 krajów, pokazują, że menedżerowie zupełnie inaczej oceniają poziom usług swojej firmy niż jej klienci. Stąd też bardzo ważne jest, aby badania satysfakcji przeprowadzały firmy zewnętrzne, nie pracownicy danego przedsiębiorstwa. Od niedawna w Polsce istnieje portal www.jakoscobslugi.pl, uruchomiony przez firmę Vision SecretClient. Klienci mogą na jego stronach zamieszczać swoje opinie na temat obsługi, ale również otrzymać zbiorcze zestawienia pokazujące, jak wypadają konkretne firmy i branże. Firma ta podjęła się pionierskich badań w Polsce w 2008 r., dokonując podsumowania ocen na bazie 12 tysięcy ankiet. Wśród ocenianych usług znalazł się również transport oraz poczta i kurierzy. W obu przypadkach oceny były ujemne (-0,13 dla transportu oraz -0,92 dla poczty i kurierów) przy skali od –5 do +5. Generalnie oceny były dość niskie, zróżnicowane także regionalnie. I tak relatywnie wyżej w stosunku do średniej oceniane były firmy w województwach wschodnich i kujawsko-pomorskim, a najgorzej – na Dolnym Śląsku. Być może warto poszukać korelacji między stopniem zadowolenia ludzi w wymienionych regionach oraz poziomem zaufania do innych a oceną usług. Na razie trudno wyodrębnić kluczowe czynniki wpływające na uzyskany poziom ocen. Ważne jest jednak, że takie badania zostały podjęte. Widać również wyraźnie, że rośnie rola społeczności internetowych i można uznać, że mają coraz bardziej istotny wpływ na gospodarkę.

Analiza wstępna satysfakcji klientów branży TSL w 2009 r. została oparta na informacje i pozyskanych z 28 firm z różnych branż, o dość stabilnej sytuacji rynkowej.

[srodtytul]Badania satysfakcji klientów branży TSL[/srodtytul]

Analiza ekonomiczna respondentów

Uczestnicy, którzy na zasadzie dobrowolności wzięli udział w badaniach, w tym roku reprezentowali grupę o zróżnicowanych przychodach. Przychody od 5 do 10 mln zł uzyskiwało ponad 14 proc. badanych, w kolejnej grupie od 10 do 50 mln zł znalazło się prawie 18 proc. firm, od 50 do 100 mln – ponad 14 proc., ponad 10 proc. generowało przychód od 100 do 300 mln zł, a niespełna 15 proc. powyżej 300 mln zł. (wykres nr 1). Brak danych w tej rubryce zanotowano w przypadku jednej czwartej firm (spadek w stosunku do 2007 r. o ponad 8 punktów procentowych).

Rozkład zatrudnienia w firmach został zaprezentowany na wykresie nr 2. W tym przypadku firmy chętniej podawały informację na temat liczby zatrudnionych. Od 11 do 50 osób zatrudnia 25 proc. firm i tak samo ten wskaźnik kształtuje się w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 500 osób. Od 100 do 500 osób zatrudnia ponad 21 proc. firm, natomiast od 51 do 100 – prawie 18 proc., a do 10 osób – nieco powyżej 7 proc. Na podstawie powyższej analizy wyłania się przekrój obecnych respondentów, którzy w większym stopniu niż w zeszłym roku reprezentują firmy duże.

Sytuacja powyższych firm nie uległa zasadniczej zmianie jeśli chodzi o grupę przychodową w porównaniu 2008 r. do 2007 r. (w dwóch przypadkach zanotowano zdecydowany wzrost przychodów), z wyjątkiem spadku w przypadku branży motoryzacyjnej.

Udział w kosztach badanej firmy głównego partnera TSL w ponad 55 proc. firm sięga 5 proc. Natomiast ponad 20 proc. respondentów uznało, że udział ten nie przekracza 2 proc. Udział w kosztach głównego dostawcy usług TSL w ponad 10 proc. firm wyniósł od 5 do 10 proc. Nadal znaczna liczba firm (tym razem 25 proc.) nie podała tej informacji w ankiecie. Rozkład ten został zobrazowany na wykresie nr 3. W stosunku do poprzednich badań wzrosła liczba firm, których koszt dostawcy TSL jest niższy i nie przekracza 5 proc.

Analizowane firmy reprezentowały różne branże: handlową, produkcyjną (w tym: budowlaną, motoryzacyjną, meblarską, ceramikę, tekstylia, sprzęt AGD, IT) oraz branżę farmaceutyczną.

Pozycja analizowanych firm w łańcuchu dostaw określona jest praktycznie jako średnia siła przetargowa w łańcuchu dostaw (prawie 40 proc. firm) oraz jako jeden z kluczowych partnerów (ponad 40 proc. wskazań). Słabą siłę przetargową wskazało tyle samo firm co przedsiębiorstw postrzegających się jako liderzy łańcucha (ponad 7 proc.). Należy pamiętać, że badanie ma charakter subiektywnej oceny pozycji w łańcuchu dostaw, jednak w zasadzie można uznać, że daje ono pewien obraz sytuacji rynkowej. W stosunku do poprzedniego badania odsetek firm postrzegających się jako kluczowy partner wzrósł o prawie 10 punktów procentowych, natomiast zmalał o 3 punkty procentowe odsetek firm postrzegających się jako kluczowy partner lub o słabej sile przetargowej. Powyższa analiza została zaprezentowana na wykresie nr 4.

Kolejnym czynnikiem, analizowanym w ramach ankiety, są relacje między podmiotami. Na bazie obecnych badań w porównaniu z zeszłorocznymi zdecydowanie zwiększyła się liczba firm, które podjęły głębszą współpracę między sobą.

Świadomość korzyści wspólnego działania w celu zaspokojenia potrzeb klienta deklaruje ponad 45 proc. respondentów, jednocześnie pogłębioną współpracę wskazuje ponad 14 proc. firm, a partnerstwo oparte na wymianie informacji zarówno strategicznej, jak też operacyjnej – prawie 18 proc. Tyle samo firm wskazało jako podstawę relacji w łańcuchu dostaw – luźną współpracę. Odsetek firm wskazujący na zakres relacji w łańcuchu dostaw został zaprezentowany na wykresie nr 5. W stosunku do zeszłorocznych badań odsetek firm wskazujących na pogłębioną współpracę zmalał (z prawie 28 do 14 proc., jednak przy nieco większej próbie).

Analizując usługi, z których najczęściej korzystają respondenci, po raz pierwszy zanotowano pewne zmiany w rozkładzie najczęściej wykorzystywanych usług. Na pierwszym miejscu znalazły się usługi kurierskie (ponad 75 proc. wskazań), natomiast usługi spedycyjne spadły na drugie miejsce (ponad 71 proc. wskazań, a usługi przewozowe na trzecie (ponad 67 proc. wskazań). Pozostałe mają nieco mniejsze znaczenie, niż było to dotychczas wskazywane we wcześniejszych badaniach. Zostało to zaprezentowane na wykresie nr 6.

Jeśli natomiast przyjrzymy się standardom obsługi, wskazywanym przez respondentów jako kluczowe – preferencje nie zmieniły się od poprzedniego badania. Jednak obecnie nieco mniej firm (o prawie 9 punktów procentowych) wskazuje kompletność dostawy jako istotny standard oraz czas rozpatrywania reklamacji (różnica wynosi 5 punktów procentowych). Zostało to zaprezentowane na wykresie nr 7.

Utrzymuje się tendencja zmniejszenia liczby operatorów TSL, z którymi współpracują klienci. Na ogół jest to dwóch – trzech operatorów, w jednym przypadku wymieniono ośmiu operatorów i w jednym – 12. Można postawić ostrożną hipotezę, że rynek nadal porządkuje się w tym zakresie. Firmy z jednej strony dostrzegają dodatkowe koszty kontroli i administrowania działań z dużą liczbą operatorów, z drugiej jednak – oceniają ryzyko. Stąd też optymalizują współpracę, minimalizując ryzyko (rozkładając je na dwóch – trzech operatorów). Ta tendencja została już zaobserwowana w poprzednich badaniach.

W badaniu satysfakcji klienta w tym roku utrzymano cztery pytania oparte na wskaźniku rekomendacji dla dwóch opisywanych przez klienta operatorów. Zadane pytania dotyczyły ponownego wyboru (w oparciu o doświadczenia) tych właśnie dwóch firm oraz polecenia ich innym klientom. W przypadku 25 proc. firm nastąpiło wyraźne zróżnicowanie ocen w przypadku pierwszego i drugiego operatora, z którym odbywa się współpraca. Drugi operator został oceniony gorzej. W ponad 5 proc. firm tendencja miała charakter odwrotny – lepiej oceniono i rekomendowano drugiego operatora. Rzadko jednak oceniano operatorów na maksymalną liczbę punktów, dominowały oceny nieco niższe. W dwóch przypadkach prawdopodobnie nastąpiła zmiana dostawcy TSL, ponieważ ocena w obu pytaniach była najniższa. W stosunku do badań z zeszłego roku nastąpiło wyraźne zróżnicowanie ocen, jeśli chodzi o współpracę z dostawcami TSL. Czy jest to tendencja do wybierania jednak głównego (preferowanego) dostawcy usług TSL, trudno na razie przewidzieć. Kolejne badania pokażą jednak, na ile powyższy trend się utrzyma.

[srodtytul]Metodologia badań[/srodtytul]

Metodologia badań w stosunku do poprzednich lat nie uległa zmianie. Badania prowadzone są w oparciu o ankietę przygotowaną w formie elektronicznej, która podwieszana jest na stronie „Rzeczpospolitej”.

Tak jak poprzednio na ankietę składało się pięć głównych punktów. Postawiono również pytania mające na celu zidentyfikowanie poziomu przywiązania klienta do dostawcy. Szczegółowej analizie poddano siedem obszarów:

1. usługa i jej ogólna jakość,

2. terminal i jego jakość,

3. tabor i jego wygląd,

4. obsługa klienta (rozumiana jako kontakt klienta z kierowcami i pozostałym personelem),

5. działalność promocyjna prowadzona przez firmę,

6. cena i jej ogólny poziom,

7. wiarygodność przedsiębiorstwa.

W każdym przypadku klient dokonywał oceny, przyznając od 1 do 5 punktów (5 – bardzo wysoko).

Kolejny punkt zawierał ocenę istotności tych obszarów. Firma, klient TSL, mając do dyspozycji 100 punktów, dzieliła je pomiędzy siedem powyżej wymienionych obszarów, najwięcej przyznając najważniejszemu.

Ostatni punkt (ocena wielowymiarowa współpracy z różnymi firmami) dotyczyła oceny dwóch, istotnych z punktu widzenia klienta, partnerów TSL. W tym celu wykorzystano taką samą jak w punkcie trzecim metodologię oceny.

[srodtytul]Wyniki badań[/srodtytul]

Profil idealnego przedsiębiorstwa TSL postrzegany przez klienta już od kilku lat pokazuje największe znaczenie jakości usługi, następnie samej obsługi klienta, ceny i wiarygodności przedsiębiorstwa. Obrazuje to wykres nr 8.

Jeżeli jednak spojrzymy na analizę z uwzględnieniem wagi przyznawanej poszczególnym obszarom przez klientów, sytuacja zmienia się dość radykalnie, co zostało zaprezentowane na wykresie nr 9. Zdecydowanie wzrasta znaczenie ceny jako czynnika wyboru, w niewielkim stopniu w stosunku do poprzednich badań wzrosło również znaczenie jakości samej usługi oraz obsługi klienta, natomiast zmalało o prawie 0,18 pkt znaczenie wiarygodności przedsiębiorstwa. Interpretacja ostatniego wyniku jest dość trudna i wymagałaby pogłębienia badań w tym zakresie.

Możliwą hipotezą jest bliższa współpraca z partnerami TSL i w związku z powyższym mniejsze obawy o wiarygodność przedsiębiorstwa, a tym samym wyższy poziom zaufania do sprawdzonych już firm.

[srodtytul]Analiza poszczególnych atrybutów jakościowych[/srodtytul]

Jakość usługi TSL

Analiza ogólnej jakości usługi oferowanej przez operatora TSL wskazuje na duże znaczenie dwóch atrybutów: dotrzymywania uzgodnionych terminów oraz przewożenia przesyłek w stanie nieuszkodzonym i zabezpieczenia ich przed kradzieżą. Zostało to zobrazowane na wykresie nr 10.

Warto zwrócić uwagę, że jakość usługi rozumiana poprzez poszczególne wymienione w badaniu atrybuty nadal jest bardzo istotna dla klienta, o czym świadczy przyznana punktacja – powyżej 4 w każdym analizowanym obszarze. W pozostałych obszarach widoczne są niższe punktacje, z wyjątkiem ceny oraz obsługi klienta. Można uznać, że istotność ich dla ogólnej oceny usługi TSL przez klientów łańcucha dostaw nadal jest kluczowa.

Kolejnym analizowanym obszarem jest cena. Warto zauważyć wysoki wzrost w stosunku do zeszłego roku znaczenia rabatów, dodatkowych usług świadczonych przez operatora oraz terminów płatności.

Ocena znaczenia stopnia odzwierciedlenia jakości przez cenę pozostała praktycznie bez zmian w stosunku do badań z zeszłego roku, jednak nadal znajduje się najwyżej w punktacji. Można zatem uznać, że korelacja między jakością i ceną ma kluczowe znaczenie dla klientów. Zostało to zobrazowane na wykresie nr. 10.

Na wykresach 12 i 13 został zaprezentowany profil idealnego przedsiębiorstwa z branży TSL widzianego przez klienta ze względu na jakość obsługi (kontakt handlowców i innych osób oraz odrębnie kontakt kierowcy z klientem). W przeciwieństwie do poprzednich badań w tym roku nastąpiło zróżnicowanie istotności między ocenianymi dwoma rodzajami kontaktów.

Kontakt z handlowcami lub innymi przedstawicielami firmy ma obecnie większe znaczenie dla ogólnej oceny przedsiębiorstwa TSL niż z kierowcami. Nadal natomiast ceni się fachowość, kompetencję i dostępność w obu ocenianych grupach jako cechy najbardziej oczekiwane.

Kolejna analiza dotyczy jakości taboru. Kluczowym czynnikiem z punktu widzenia klienta jest dostosowanie taboru do jego potrzeb. Powyższy atrybut otrzymał ponad 4 punkty. Analizując zmiany w percepcji klientów w stosunku do poprzednich lat, można zauważyć, że wzrosło znaczenie czystości i wieku taboru oraz spełnianie przez niego norm ekologicznych. Zostało to zaprezentowane na wykresie nr 14.

Na wykresie nr 15 dotyczącym oceny przez klientów jakości terminalu widoczne jest, że na kluczowy czynnik respondenci wybrali zabezpieczenie terminalu przed kradzieżą oraz organizację pracy na terminalu. Widoczna tendencja – spadek zainteresowania wyglądem i zasadami funkcjonowania terminalu – może świadczyć z jednej strony o określonym standardzie terminalu, z drugiej zaś o braku kontaktu respondentów z działalnością operacyjną podejmowaną przez operatora na terminalu. Jedynie uszkodzenia i kradzieże, które występują również w trakcie realizacji procesu dystrybucji/przewozu, znajdują się w centrum zainteresowania klientów.

Kolejny wykres (nr 16) pokazuje, jak istotna jest wiarygodność przedsiębiorstwa. W tym przypadku nadal kluczowa jest wiarygodność finansowa, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście kryzysu gospodarczego. Wzrosło również znaczenie rekomendacji pozyskiwanej od innych klientów. Pewnym zaskoczeniem może być jednak spadek o ponad 0,3 pkt znaczenia wiarygodności kadry zarządzającej jako istotnego czynnika wyboru. Może to być spowodowane pewnego rodzaju „krzepnięciem” relacji między partnerami łańcucha dostaw, a także w większości badanych przypadków decyzją o współpracy z małą liczbą operatorów, co wpływa na lepsze poznanie obu stron. Jednak trend ten warto będzie zweryfikować w kolejnym badaniu.

Na ostatnim wykresie (nr 17) zaprezentowano profil idealnego przedsiębiorstwa widzianego przez klienta ze względu na działalność promocyjną. Atrybuty związane z promocją są generalnie najniżej oceniane przez klientów branży TSL jako czynnik wpływający na postrzeganie operatora. Jednak w tym roku ich znaczenie nieco wzrosło we wszystkich analizowanych obszarach. Nadal jednak najwyższe oceny wahają się w granicach 3,5 pkt.

Podsumowując tegoroczne badania, warto zauważyć, że metryczka firmy dotyczy danych za 2008 rok (dane finansowe oraz liczba zatrudnionych), kiedy sytuacja na rynku była jeszcze relatywnie dobra. Wyraźne sygnały kryzysu zanotowano w drugiej połowie roku.

Dlatego też badane firmy miały relatywnie dobrą (stabilną) sytuację, z wyjątkiem branży motoryzacyjnej, która już wcześniej weszła w fazę kryzysu. Natomiast samo badanie było realizowane w marcu 2009 r. Należy zwrócić uwagę, że ocena firm nie miała charakteru punktowego (chwilowego), ale na ogół dotyczyła dłuższego okresu współpracy. Wśród ocenianych przedsiębiorstw znalazły się praktycznie wszyscy główni gracze na rynku TSL.

Badania udało się przeprowadzić dzięki niezwykłej determinacji mgr. inż. Pawła Michalskiego, doktoranta SGH, który pełnił rolę koordynatora. Za poświęcony czas i profesjonalizm bardzo dziękuję.

[i]Prof. ndzw. SGH dr hab. Halina Brdulak (Halina.Brdulak@sgh.waw.pl) kierownik Zakładu Transportu Międzynarodowego i Logistyki Kolegium Gospodarki Światowej Szkoła Główna Handlowa w Warszawie[/i]

W IV kwartale 2008 roku tempo wzrostu gospodarczego w Polsce spadło do poziomu 2,9 proc., przy relatywnie wysokim tempie w III kwartale (4,8 proc.). Słabe sygnały o nadchodzącym kryzysie gospodarczym można było zauważyć już w końcówce II kwartału (tempo wzrostu PKB – 5,8 proc.). W I kwartale 2008 roku widoczny był jeszcze wpływ dobrej koniunktury 2007 roku (6,0 proc. wzrost PKB). W całym 2008 r. zanotowano 4,8-proc. wzrost PKB w Polsce. Prognozy na 2009 r. dla polskiej gospodarki nie są jednak zbyt pomyślne, choć lepsze niż dla zdecydowanej większości krajów unijnych. Przewidywane jest wyhamowanie wzrostu, niektórzy analitycy prognozują nawet jego niewielki spadek.

Pozostało 96% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?