W IV kwartale 2008 roku tempo wzrostu gospodarczego w Polsce spadło do poziomu 2,9 proc., przy relatywnie wysokim tempie w III kwartale (4,8 proc.). Słabe sygnały o nadchodzącym kryzysie gospodarczym można było zauważyć już w końcówce II kwartału (tempo wzrostu PKB – 5,8 proc.). W I kwartale 2008 roku widoczny był jeszcze wpływ dobrej koniunktury 2007 roku (6,0 proc. wzrost PKB). W całym 2008 r. zanotowano 4,8-proc. wzrost PKB w Polsce. Prognozy na 2009 r. dla polskiej gospodarki nie są jednak zbyt pomyślne, choć lepsze niż dla zdecydowanej większości krajów unijnych. Przewidywane jest wyhamowanie wzrostu, niektórzy analitycy prognozują nawet jego niewielki spadek.
Sytuacja w krajach Unii Europejskiej, która jest największym polskim odbiorcą i dostawcą produktów i usług, wygląda jeszcze gorzej. W strefie euro PKB zmalał w IV kwartale o 1,2 proc. w porównaniu z ostatnim kwartałem 2007 r. Przewidywania dotyczące 2009 r. są jeszcze bardziej pesymistyczne. Ocenia się spadek PKB o około 2 proc., największy od czasów powojennych. Z punktu widzenia polskiej gospodarki widoczny jest spadek eksportu (o 16 proc. w grudniu 2008 r.), spadek produkcji (o 15 proc. w styczniu 2009 r.), jedynie konsumpcja indywidualna utrzymuje się na poziomie nieco ponad 5 proc. Rewizja planów przedsiębiorstw dopiero w końcówce 2008 r. spowodowała również znaczny wzrost zapasów w gospodarce, co wywołało dużo silniejsze ograniczanie produkcji w kontekście słabnącego popytu. Słabnąca gospodarka, a w efekcie fala zwolnień i wzrastające bezrobocie, wywołuje również wzrost niepokoju wśród społeczeństwa, a także dalszy spadek zaufania do instytucji. Może to prowadzić w dłuższym okresie do nakręcania negatywnej spirali i dalszego osłabienia gospodarczego. W tej sytuacji wśród konsumentów wzrasta zainteresowanie przede wszystkim wszelkimi działaniami prowadzącymi do obniżenia kosztów i utrzymania wartości przedsiębiorstwa. Cena staje się kluczowym czynnikiem wyboru, nawet przy częściowej rezygnacji z jakości usługi. Gdy dla jednych firm recesja staje się czarnym scenariuszem i szukaniem deski ratunkowej – jak przetrwać w tej sytuacji, dla innych jest to okazja do rozwinięcia biznesu. Podstawą dla wszystkich staje się jednak szybkie reagowanie na sygnały rynkowe, przy przygotowanych wcześniej co najmniej trzech scenariuszach działania.
Warto pamiętać, że po okresie spadku koniunktury następuje jej wzrost, a zatem skutki podejmowanych obecnie działań ujawnią się w całej pełni za rok czy też dwa lata. Dlatego tak istotne jest przygotowanie wcześniejszych scenariuszy z uwzględnieniem ich korzyści, ale również ryzyka, które powstaje w momencie wprowadzenia ich w życie. Jakość produktów i usług, które kupujemy, nadal ma ogromne znaczenie, a sposób zachowania się firmy wobec klienta właśnie w tym okresie będzie rzutował na jej wizerunek zarówno obecnie, jak też w przyszłości.
[srodtytul]Nowy portal badania satysfakcji[/srodtytul]
Badania satysfakcji klientów, które zostały przeprowadzone przez firmę Genesys w 2008 r. wśród 927 firm z 47 krajów, pokazują, że menedżerowie zupełnie inaczej oceniają poziom usług swojej firmy niż jej klienci. Stąd też bardzo ważne jest, aby badania satysfakcji przeprowadzały firmy zewnętrzne, nie pracownicy danego przedsiębiorstwa. Od niedawna w Polsce istnieje portal www.jakoscobslugi.pl, uruchomiony przez firmę Vision SecretClient. Klienci mogą na jego stronach zamieszczać swoje opinie na temat obsługi, ale również otrzymać zbiorcze zestawienia pokazujące, jak wypadają konkretne firmy i branże. Firma ta podjęła się pionierskich badań w Polsce w 2008 r., dokonując podsumowania ocen na bazie 12 tysięcy ankiet. Wśród ocenianych usług znalazł się również transport oraz poczta i kurierzy. W obu przypadkach oceny były ujemne (-0,13 dla transportu oraz -0,92 dla poczty i kurierów) przy skali od –5 do +5. Generalnie oceny były dość niskie, zróżnicowane także regionalnie. I tak relatywnie wyżej w stosunku do średniej oceniane były firmy w województwach wschodnich i kujawsko-pomorskim, a najgorzej – na Dolnym Śląsku. Być może warto poszukać korelacji między stopniem zadowolenia ludzi w wymienionych regionach oraz poziomem zaufania do innych a oceną usług. Na razie trudno wyodrębnić kluczowe czynniki wpływające na uzyskany poziom ocen. Ważne jest jednak, że takie badania zostały podjęte. Widać również wyraźnie, że rośnie rola społeczności internetowych i można uznać, że mają coraz bardziej istotny wpływ na gospodarkę.