Są nowe zasady ruchu lotniczego

Po zmianach przewoźnicy zaoszczędzą 400 tys. ton paliwa rocznie. To znacznie mniej, niż zakładano, przystępując do negocjacji we wrześniu ubiegłego roku

Publikacja: 06.04.2009 05:14

Od kilku lat linie lotnicze są na minusie. Nic dziwnego, że z nieba znikają kolejni przewoźnicy. Nas

Od kilku lat linie lotnicze są na minusie. Nic dziwnego, że z nieba znikają kolejni przewoźnicy. Następne lata mają być równie złe. ?

Foto: Rzeczpospolita

Międzynarodowe organizacje zrzeszające porty lotnicze (ACI Europe), przewoźników (IATA), unijna agenda kontroli ruchów (Eurocontrol) i Międzynarodowe Zrzeszenie Agencji Ruchu Lotniczego (Canso) podpisały porozumienie, dzięki któremu możliwe będzie obniżenie emisji CO2 i kosztów ponoszonych przez branżę lotniczą.

Plan polega m.in. na zamontowaniu do 2013 r. na 100 europejskich lotniskach systemu umożliwiającego bardziej ekonomiczne podchodzenie do lądowania. Pozwoli to zaoszczędzić ok. 100 mln euro rocznie i zmniejszyć emisję CO2 o ok.

0,5 mln ton. – Nasza współpraca przyczyni się do podniesienia komfortu życia ludzi mieszkających w pobliżu lotnisk przez obniżenie poziomu hałasu i zanieczyszczenia. Przewoźnicy mogą zaś liczyć na wymierne korzyści finansowe – powiedział Olivier Jankovec, prezes ACI Europe.

Kolejne oszczędności przyniesie nowa siatka połączeń opracowana przez Eurocontrol w porozumieniu z liniami lotniczymi. Zmiany pozwolą zaoszczędzić branży lotniczej ok.

60 mln euro rocznie, 72 tys. ton paliwa i zmniejszyć emisję CO2 o dalsze 240 tys. ton. Wszystko dlatego, że zwiększy się przepustowość nieba (również polskiego) liczona średnim spóźnieniem jednego samolotu. Z przestrzeni powietrznej będzie mogło korzystać więcej maszyn na dobę, więcej też będą mogły ich przyjmować porty lotnicze. Dziś w Polsce około 20 proc. lotów jest spóźnionych o więcej niż 15 minut.

Kolejnym założeniem porozumienia jest zmiana mapy korytarzy powietrznych i zacieśnienie współpracy z wojskiem. Dzięki temu linie lotnicze mają pokonywać w powietrzu o ok. 34 mln mil rocznie mniej.

W sumie linie lotnicze zmniejszą emisję dwutlenku węgla o 750 tys. ton rocznie, zaoszczędzą też 400 tys. ton paliwa. Mimo wszystko efekty pracy międzynarodowych stowarzyszeń są dalekie od pierwotnych zapowiedzi. Kiedy organizacje rozpoczynały współpracę, plan przewidywał zmniejszenie emisji CO2 o 1,5 mln ton rocznie, a zużycia paliwa o 470 tys. ton rocznie, co miało się przełożyć na oszczędności rzędu 390 mln euro rocznie.

Zmiany w transporcie lotniczym są konieczne, bo ruch rośnie. Za osiem lat z europejskiego nieba ma korzystać ok. 18 mln samolotów. Bez inwestycji rocznie nie będzie mogło się odbywać ok 3,7 mln zaplanowanych rejsów. Dlatego o zmiany zabiega również Unia Europejska: przepustowość nieba zwiększyć ma m.in. system SESAR koordynujący prace wszystkich lotnisk i europejskich agencji ruchu lotniczego. Komisja Europejska wydała już na niego ok. 1,2 mld euro.

Międzynarodowe organizacje zrzeszające porty lotnicze (ACI Europe), przewoźników (IATA), unijna agenda kontroli ruchów (Eurocontrol) i Międzynarodowe Zrzeszenie Agencji Ruchu Lotniczego (Canso) podpisały porozumienie, dzięki któremu możliwe będzie obniżenie emisji CO2 i kosztów ponoszonych przez branżę lotniczą.

Plan polega m.in. na zamontowaniu do 2013 r. na 100 europejskich lotniskach systemu umożliwiającego bardziej ekonomiczne podchodzenie do lądowania. Pozwoli to zaoszczędzić ok. 100 mln euro rocznie i zmniejszyć emisję CO2 o ok.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej