W pierwszym półroczu minionego roku Rosja chlubiła się prawie 904 tys. wyprodukowanych aut osobowych, ciężarowych i autobusów. Najnowsze wyniki ASM-Holding mówią o spadku do 728 tys.
Najwięcej stracili producenci aut osobowych (65 proc.), w tym zagranicznych marek - 53 proc. Najbardziej drastyczny przykład to koncern GAZ Olega Deripaski (90 tys. ludzi), który w pół roku wyprodukował tylko 445 aut. Rok temu było to prawie 16 tysięcy.
Największy w Rosji AwtoWAZ wyprodukował 139 tys. a rok temu trzy razy tyle; UAZ o połowę mniej niż przed rokiem - 4661.
Sprzedaż aut w Rosji spadła w pierwszym półroczu dwukrotnie do 765 tysięcy. Wpływ na to miały także zaporowe cła na używane auta z zagranicy, które sprowadziły ten import do zera. Nie sprawdza się także program rządowej pomocy dla tych, którzy kupią auto na kredyt.
Producenci podnieśli ceny, a banki niechętnie włączają się w kredytowanie. Procedury są skomplikowane, a Rosjanie biednieją i oszczędzają.