Biura turystyczne mogą odetchnąć. Mimo dramatycznych prognoz, sezon letni zaliczą do stosunkowo udanych. Według raportu przygotowanego przez ubezpieczającą rynek turystyczny firmę Mondial Assistance, w wakacje liczba zorganizowanych wycieczek zagranicznych znacząco wzrosła.
Jeszcze w lutym nic nie zapowiadało dużego zwiększenia ruchu turystycznego w okresie letnim. Z badań, jakie Mondial Assistance przeprowadziło w lutym wynikało, że blisko 40 proc. turystów, którzy w ubiegłym roku wyjechali na zagraniczne wakacje, w tym roku zrezygnuje z podróży. Co trzecia osoba planująca dłuższy wypoczynek deklarowała, że spędzi go w kraju. Miało na to wpływ głównie osłabienie złotego.
Drożejące euro i dolar znacznie podniosły ceny zagranicznych wycieczek, a biura turystyczne zmuszone zostały do wprowadzania tzw. dopłat kursowych do cen zamieszczonych wcześniej w katalogach. Na szczęście, odwrócenie niekorzystnego dla polskiej waluty trendu zmieniło sytuację i wyhamowało wzrost cen. Okazuje się, że turyści zmobilizowali się pod koniec drugiego kwartału. - Już w maju zaobserwowaliśmy wzrost rezerwacji, a najwięcej wycieczek wykupiono w lipcu i czerwcu. Ponad dziewięćdziesiąt procent z nich stanowiły oferty last minute – mówi Joanna Wójcik, Project Manager w firmie Traveltainment Polska.
Rezerwacje dokonywane były na kilka dni przed wyjazdem. Wśród potencjalnych turystów widać było jednak sporą wstrzemięźliwość: tylko jeden na tysiąc pytających o ofertę wyjazdową decydował się na rezerwację. Przykładowo w Niemczech ten wskaźnik jest trzykrotnie większy.
Według badań Traveltainment, wśród wyjeżdżających zaledwie 4 proc. organizowało dojazd samodzielnie. Średni czas wyjazdu nieznacznie przekraczał dwa tygodnie, co dwudziesta osoba wyjeżdżała na dłużej niż trzy tygodnie. Polscy turyści najczęściej wybierali hotele trzy- i czterogwiazdkowe z opcją all inclusive. Niemcy – czterogwiazdkowe z wyżywieniem. Jak podaje Traveltainment, średnia wartość wycieczki dla dwóch osób kupowana przez tę firmę wyniosła 3,1 tys. zł. Najbardziej popularnymi kierunkami wyjazdów w ofertach last minute były Egipt, Tunezja, Turcja i Grecja, a w przypadku wycieczek z dojazdem własnym – Czechy, Niemcy, Słowacja i Włochy.