MiG wart tyle, co nic

Rosyjski RST MIG wart jest 1 rubla i pięć kopiejek. Tak wycenia firmę Ernst & Young

Publikacja: 23.09.2009 04:08

MiG35 na wrześniowych pokazach MAKS 2009 pod Moskwą

MiG35 na wrześniowych pokazach MAKS 2009 pod Moskwą

Foto: Rzeczpospolita

Wyceny największych rosyjskich graczy branży samolotowej Ernst & Young dokonał na zlecenie Połączonej Korporacji Producentów Lotniczych (Obiedinionnaja Awiastroitielnaja Korporacja – OAK). Korporacja jest właścicielem m.in. koncernu Sukhoi (100 proc.), Tupolew (90,8 proc.), Iljuszyn (86 proc.), Irkut (producent samolotów Jak).

Do tej pory 91 proc. akcji OAK należało do państwa. Kapitał korporacji to 110 mld rubli (ok. 3,6 mld dol.). Ostatniego dnia września OAK przeprowadzi dodatkową emisję swoich akcji na kwotę 66 mld rubli (2,2 mld dol.), z czego ponad 80 proc. zostanie zaoferowanych prywatnym akcjonariuszom.

Państwo przekaże też korporacji 100 proc. akcji koncernu RTS MiG. W ciągu 60 lat istnienia słynny zakład wyprodukował 45 tys. myśliwców, z czego 11 tys. na eksport do 40 krajów. Dziś MiG zatrudnia 10 tys. ludzi.

W związku z emisją OAK ogłosiła na swojej stronie internetowej ceny akcji wystawionych na sprzedaż. Najwięcej kosztują akcje Iljuszyna (87,3 tys. rubli, czyli ok. 2900 dol. za sztukę) i OKB Suchowo (biuro konstrukcyjne techniki lotniczej) – 73,3 tys. rubli (2440 dol.) Sukhoi (producent bojowego SU, ale i najnowszego odrzutowca pasażerskiego Sukhoi Jet) został przez E&Y wyceniony na 2800 rubli (93 dol.) za akcję, a przestarzały Tupolew tylko na 44 kopiejki za akcję.

Jednak nawet na tle Tupolewa wrażenie robi cena jednej akcji producenta migów. Ernst &Young wyliczył ją na 0,0000000498308148918584 rubla. Daje to łączną wartość koncernu na poziomie jednego rubla i pięciu kopiejek. Jak dowiedziała się gazeta „RBK daily”, w samym MiG nie uważają wyceny za zaniżoną.

Choć koncern ma wart 4 mld dol. portfel zamówień, to miniony rok zakończył stratą 11 mld rubli (ok. 366 mln dol.), a największym problemem producenta samolotów jest zadłużenie. Dziś wynosi ok. 45 mld rubli (1,5 mld dol.). – Koncern ma produkty perspektywiczne, jak choćby MiG 35, pierwszy na świecie nieamerykański myśliwiec z nowym silnikiem turbowentylowanym, czy MiG 29K, który kupią Indie. Ale jest też ogromny problem: brak produkcji seryjnej – zauważa Konstantyn Makienko, ekspert centrum ACT (techniki lotniczej).

Wyceny największych rosyjskich graczy branży samolotowej Ernst & Young dokonał na zlecenie Połączonej Korporacji Producentów Lotniczych (Obiedinionnaja Awiastroitielnaja Korporacja – OAK). Korporacja jest właścicielem m.in. koncernu Sukhoi (100 proc.), Tupolew (90,8 proc.), Iljuszyn (86 proc.), Irkut (producent samolotów Jak).

Do tej pory 91 proc. akcji OAK należało do państwa. Kapitał korporacji to 110 mld rubli (ok. 3,6 mld dol.). Ostatniego dnia września OAK przeprowadzi dodatkową emisję swoich akcji na kwotę 66 mld rubli (2,2 mld dol.), z czego ponad 80 proc. zostanie zaoferowanych prywatnym akcjonariuszom.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca