Od stycznia do czerwca tego roku browary sprzedały łącznie 15,9 mln hektolitrów piwa - podał Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

— Mniejsze zainteresowanie klientów to efekt spowolnienia gospodarczego, podwyżek związanych ze wzrostem cen surowców i akcyzy oraz chłodnego początku lata — komentuje Christopher Barrow, prezes Browarów Polskich, skupiających największych producentów piwa oraz szef giełdowej Grupy Żywiec.

Najsłabszy był dla browarów czerwiec. Sprzedały wówczas o 18,3 proc. mniej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Spadek popytu wyhamował w lipcu i sierpniu. Branża szacuje, że w w ciągu całego 2009 r. Polacy mogą kupić ok. 33 mln hl piwa, czyli o 8 proc. mniej niż przed rokiem.

Skutki kryzysu i podwyżki akcyzy odczuwają także browary lokalne. — W pierwszym półroczu spadek sprzedaży w małych i średnich był na poziomie zbliżonym do tego, który zanotowali najwięksi producenci — mówi Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich.