Badania Corporate Vehicle Observatory wskazują, że usługi car fleet management (CFM) są w Polsce coraz popularniejsze. Ankieta CVO została przeprowadzona w tym roku wśród 300 osób odpowiedzialnych za zarządzanie flotami w bardzo małych (poniżej dziesięciu pracowników), średnich (od dziesięciu do 100 zatrudnionych) i dużych przedsiębiorstwach (powyżej 100 pracowników). Przedstawiciele Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu podkreślają, że użytkownicy wynajmu operacyjnego i zarządzania flotami korzystali najczęściej z całodobowej usługi assistance 24 (84 proc. ankietowanych), z bieżącej obsługi serwisowej (76 proc.), wymiany opon (65 proc.), zarządzania ubezpieczeniami (56 proc.) i z samochodów zastępczych (43 proc.)
Pomimo kryzysu rośnie popularność usług CFM, co można zobaczyć, porównując dane z 2007 roku, gdy branża CFM gwałtownie rosła, z wynikami tegorocznej ankiety. Zmieniły się jednak preferencje szefów flot. W 2007 roku pierwsze miejsce w rankingu najczęściej wykorzystywanych usług zajął samochód zastępczy (w 2009 miejsce szóste) – było to 41 proc. wskazań. Procentowe dane z obu okresów są jednak zbliżone i wskazują na stały, stabilny udział tej usługi w katalogu oczekiwań klientów CFM. Drugie miejsce (tak jak obecnie) zajęła bieżąca obsługa serwisowa – 37 proc., ale liczba wskazań w ciągu ostatnich dwóch lat się podwoiła. Usługa 24h assistance (numer jeden w roku bieżącym – 84 proc.) znalazła się dopiero na trzecim miejscu – 36 proc., a dysproporcja między wskazaniami z roku 2007 a wiosną 2009 jest jeszcze większa. Kolejne miejsca zajęły: likwidacja szkód – 32 proc., ubezpieczenie – 8 proc. oraz wymiana opon – 7 proc.
Przedstawiciele PZWL wskazują, że outsourcing floty jest narzędziem optymalizacji kosztów – jego użytkownicy świadomie wybierają tę usługę i korzystają z niej. Wykorzystują również udogodnienia i możliwości CFM, ograniczając wydatki i minimalizując czas poświęcony na zarządzanie parkiem pojazdów. Porównanie badań z 2007 i 2009 roku wskazuje również, iż w ciągu zaledwie dwóch lat osoby zarządzające flotami doceniły korzyści płynące z outsourcingu flot. Każda usługa jest wykorzystywana dużo częściej (wymiana opon prawie dziesięciokrotnie), jedynie korzystanie z samochodów zastępczych procentowo utrzymuje się na podobnym poziomie. Ankietowani uznali za najistotniejsze usługi związane z obsługą pojazdów oraz z ubezpieczeniami i assistance, w których firmy wynajmu długoterminowego oferują kompleksowe i profesjonalne wsparcie. Okazało się, że dużo mniej ważne są kwestie zarządzania flotą (doradztwo, raporty internetowe, karty paliwowe lub doraźny wynajem krótkoterminowy).
—rp