Reklama

Tylko Fiat zwiększył produkcję

Mimo listopadowego wzrostu produkcja aut w Polsce za 11 miesięcy jest o 14 proc. mniejsza niż w ubiegłym roku

Publikacja: 12.12.2009 00:49

Największy udział w produkcji aut w Polsce ma Fiat. Jednak nowa astra powinna wkrótce wzmocnić pozyc

Największy udział w produkcji aut w Polsce ma Fiat. Jednak nowa astra powinna wkrótce wzmocnić pozycję Opla.

Foto: Rzeczpospolita

W ciągu 11 miesięcy tego roku jedynie Fiat zdołał zwiększyć produkcję samochodów w Polsce. Opel znalazł się bardzo głęboko pod kreską, Volkswagen tylko nieznacznie.

Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar podał właśnie wyniki producentów za listopad. Są nieco lepsze niż w październiku – i znacznie lepsze niż w listopadzie 2008 r. – ale za cały okres od stycznia do początku grudnia produkcja w porównaniu z ubiegłym rokiem spadła o prawie 14 proc., do 807 tys. sztuk.

Fiat Auto Poland wygrał ten rok dzięki popytowi w Niemczech. Do końca listopada z Tychów wyjechało 544,3 tys. aut, tj. o 27,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Dzięki temu producent zwiększył udział w rynku z 52,4 do 72,8 proc. Wyniki nakręca głównie panda (267,1 tys., wzrost produkcji o niemal jedną trzecią, następnie 500 (166,1 tys.) i ford ka (102,6 tys. ).

Wielkim przegranym jest natomiast Opel Polska, drugi pod względem wielkości producent w kraju. Firma odnotowała spadek produkcji o ponad 47 proc. Z fabryki w Gliwicach wyjechało 86,9 tys. samochodów, co zmniejszyło udział firmy w rynku prawie o połowę: z 20,2 do 11,6 proc.

Najważniejszym modelem była dotąd Zafira (61,8 tys. sztuk), choć teraz strategiczne znaczenie będzie miała Astra IV. Auto ma niemal pewny sukces rynkowy, więc w przyszłym roku zły trend firmy powinien się odwrócić. – Rozpoczęcie produkcji tego samochodu już wpłynęło na poprawę wyników – ocenia szef Samaru Wojciech Drzewiecki.

Reklama
Reklama

Minimalnie, bo tylko o 0,2 proc., zmniejszyła produkcję fabryka Volkswagen Poznań. Pozwoliło jej to w ciągu 11 miesięcy umocnić się na rynku, zwiększając udział z 9,7 do 10,6 proc. Najważniejszy model to Caddy.

Najgorzej przedstawia się natomiast sytuacja żerańskiej FSO, gdzie powstają chevrolety aveo. W porównaniu z ubiegłym rokiem spadek produkcji przekroczył 74 proc., a udział w rynku skurczył się ponadtrzykrotnie – z 17,6 do 5 proc.

Samar prognozuje, że mimo znaczącego wobec ubiegłego roku zwiększenia produkcji w listopadzie cały ten rok będzie słabszy niż ubiegły. – Obecny wzrost ma jedynie charakter sezonowy – wskazuje Drzewiecki.

W ciągu 11 miesięcy tego roku jedynie Fiat zdołał zwiększyć produkcję samochodów w Polsce. Opel znalazł się bardzo głęboko pod kreską, Volkswagen tylko nieznacznie.

Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar podał właśnie wyniki producentów za listopad. Są nieco lepsze niż w październiku – i znacznie lepsze niż w listopadzie 2008 r. – ale za cały okres od stycznia do początku grudnia produkcja w porównaniu z ubiegłym rokiem spadła o prawie 14 proc., do 807 tys. sztuk.

Reklama
Biznes
Microsoft warty ponad 4 bln dolarów. Rekord akcji Mety
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Biznes
Polska zamawia kolejne czołgi K2. Do 2030 roku będzie pancerną potęgą Europy
Biznes
Coraz droższe zdrowie Polaków. Wydajemy więcej, a dostajemy mniej
Reklama
Reklama