High tech dla seniora

Produktów dla seniorów będzie przybywać

Aktualizacja: 28.02.2010 13:01 Publikacja: 28.02.2010 00:12

High tech dla seniora

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski

Starsze osoby to wciąż bardzo słabo zagospodarowana część polskiego rynku. Sukces sprzedaży telefonów komórkowych z dużymi klawiszami pozwala jednak oczekiwać, że oferta dla tego segmentu będzie rosła. Tym bardziej, że gospodarstwa domowe emerytów dysponują co roku budżetem sięgającym 80 mld zł.

Do niedawna krajowy rynek produktów dla seniorów kojarzył się tylko z lekami, preparatami witaminowymi, kredytami, czy tanią żywnością. Tymczasem na świecie producenci już dawno odkryli, że tego typu klienci mają zupełnie inne potrzeby. Pionierem jest Japonia, gdzie od kilku już lat można kupić np. specjalne czajniki, które nie wymagają wcale podnoszenia, a wodę nalewają do kubka podobnie jak ekspresy do kawy. Co więcej, wiele modeli ma też funkcję powiadamiania rodziny sms-em, jeśli czajnik nie został użyty ani razu w ciągu dnia. W Polsce specjalny sprzęt AGD przeznaczony dla osób starszych wciąż jest rzadkością.

Według danych GUS w Polsce żyje obecnie ponad 5,1 mln osób w wieku ponad 65 lat, którzy, jak w raporcie dotyczącym potencjału konsumentów w starszym wieku wyliczyła firma badawcza Inquiry, dysponują kwotą 76 mld zł (dane za 2007 r.). Jedną z pierwszych branż, która na poważnie zaczęła traktować seniorów i dostrzegać, że mają specyficzne potrzeby, byli producenci telefonów komórkowych. Polska firma TelForceOne, znana wcześniej głównie jako dystrybutor akcesoriów do telefonów komórkowych, zdecydowała ponad rok temu o rozpoczęciu produkcji prostych aparatów z dużymi klawiszami, czytelnym wyświetlaczem i pozbawionych większości funkcji, z których emeryci i tak nie korzystają. Produkt, co pokazują dane za 2009 r., spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem na rynku. Klienci kupili 90-100 tys. tego typu komórek, mimo że nie są rozprowadzane przez największych operatorów komórkowych. Można je za to kupić w Biedronce, hipermarketach, czy sklepach RTV/AGD.

Wiesław Żywicki, wiceprezes TelForceOne uważa, że rynek komórek dla seniorów ma świetne perspektywy. – Potencjał rynku szacowany jest na 3-5 mln użytkowników, którzy do tej pory nabyli ledwie ok. 100 tys. aparatów – twierdzi. Jego zdaniem w bieżącym roku starsi klienci kupią kolejne 150 tys. przeznaczonych dla nich komórek.

Inną usługą przeznaczoną specjalnie dla seniorów jest teleopieka. Usługa skierowana jest do osób starszych, które chcą lub muszą prowadzić samodzielne życie, ale wymagają stałego nadzoru. Dzięki elektronicznej bransoletce noszonej np. na przegubie (nadajnik może mieć też postać wisiorka), pacjent może sam wezwać pomoc lub połączyć się z wybraną, bliską osobą, jeżeli uzna, że zaszła taka potrzeba.

Możliwe jest również automatyczne połączenie z centrum alarmowym, jeżeli monitoring najważniejszych funkcji życiowych (pulsu, ciśnienia krwi, oddechu) odbierze nieprawidłowe wskazania. Klient może również zainstalować u siebie nadajnik GPS, który lokalizuje monitorowaną osobę. Jeśli senior oddali się od domu i przekroczy wcześniej wytyczone granice, np. obszar dzielnicy bądź miasta, centrum jest zawiadamiane automatycznie lub zostaje wysłana wiadomość sms do wskazanej osoby. Jest to szczególnie istotne w przypadku osób, które nie są w pełni sprawne intelektualnie np. dotkniętych demencją lub chorobą Alzheimera. Na Zachodzie usługi teleopieki cieszą się już dużą popularnością. Wartość tego rynku, według raportu firmy Frost & Sullivan z maja 2009 r. wynosi już 6 mld dol. Do 2012 r. ma się on zwiększyć do 8 mld dol.

W Polsce na rynku teleopieki działa zaledwie kilka firm, m.in. Sara Care Centre, GKT Serwis, czy Centrum TeleOpieki. Miesięczny abonament kosztuje, w zależności od zakresu usług, kilkadziesiąt złotych. — Pomimo wykorzystywania najnowocześniejszych technologii, urządzenie jest bardzo proste w obsłudze, nawet dla osób nieobytych z gadżetami technologicznymi — przekonuje Dariusz Chudzia, partner w Centrum TeleOpieki.

[i]— Dariusz Wolak, wsp. Piotr Mazurkiewicz[/i]

Starsze osoby to wciąż bardzo słabo zagospodarowana część polskiego rynku. Sukces sprzedaży telefonów komórkowych z dużymi klawiszami pozwala jednak oczekiwać, że oferta dla tego segmentu będzie rosła. Tym bardziej, że gospodarstwa domowe emerytów dysponują co roku budżetem sięgającym 80 mld zł.

Do niedawna krajowy rynek produktów dla seniorów kojarzył się tylko z lekami, preparatami witaminowymi, kredytami, czy tanią żywnością. Tymczasem na świecie producenci już dawno odkryli, że tego typu klienci mają zupełnie inne potrzeby. Pionierem jest Japonia, gdzie od kilku już lat można kupić np. specjalne czajniki, które nie wymagają wcale podnoszenia, a wodę nalewają do kubka podobnie jak ekspresy do kawy. Co więcej, wiele modeli ma też funkcję powiadamiania rodziny sms-em, jeśli czajnik nie został użyty ani razu w ciągu dnia. W Polsce specjalny sprzęt AGD przeznaczony dla osób starszych wciąż jest rzadkością.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca