Chiński BYD zaatakuje Europę

Dwa lata temu chiński producent aut BYD kopiował z zacięciem auta BMW, z logo włącznie. Dzisiaj to zupełnie inna firma. Za partnerów ma Volkswagena i Daimlera, a jej akcjonariuszem jest Warren Buffet

Aktualizacja: 08.03.2010 10:48 Publikacja: 08.03.2010 10:33

Chiński BYD zaatakuje Europę

Foto: Bloomberg

Teraz zamierza ze swoim autem elektrycznym E6 podbić rynek europejski. Na razie pojazd przechodzi testy w Danii, ale z powodzeniem jego prototypy jeżdżą po Pekinie, gdzie testują je pracownicy firm państwowych i taksówkarze. Wiadomo, że po jednorazowym doładowaniu akumulatora E6 jest w stanie przejechać ponad 300 kilometrów. To więcej, niż którekolwiek z aut elektrycznych konkurencji, które w najbliższym czasie mają pojawić się na rynku.

Nie jest też znana jego cena, koszt wyprodukowania, to 40 tys. dol. BYD musi również w Europie zbudować sieć dilerów. Na razie przeprowadził rozmowy w 10 krajach. W Polsce najbardziej prawdopodobnym importerem wydaje się Pol-Mot.

Na przyszłość plany BYD są ściśle kreślone : największy producent w Chinach w 2015 r., największy na świecie w dziesięć lat później.

[srodtytul]Pożegnanie z bambusem i misiaczkami[/srodtytul]

Na razie BYD, który powstał zaledwie 7 lat temu i usadowił się w Shenzen , jest w stanie wyprodukować 450 aut rocznie. Daje mu to 6. miejsce na rodzimym rynku. Jego zeszłoroczna produkcja, to o 160 procent więcej, niż rok wcześniej, a przy tym rynek chiński, największy dzisiaj na świecie, wzrósł w tym czasie o 53 proc. do 13,6 mln.

Podczas trwającego do 14 marca Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie BYD podpisał z niemieckim koncernem Daimlerem umowę o współpracy, której efektem może być warte 100 mln dolarów joint venture zajmujące się produkcją aut elektrycznych.

Dyrektor generalny, Henry Li podczas konferencji prasowej nie ukrywał, że auta będą produkowane z przeznaczeniem na rynek chiński. Pan Li nie podkreślał wtedy jak wielką przyszłość będzie miała nowa firma. — To współpraca pomiędzy najstarszym producentem aut i najmłodszym. Pomiędzy firmą pochodzącą z kraju, który jest liderem światowej motoryzacji i krajem o największym rynku motoryzacyjnym na świecie - mówił Li. Prezes Daimlera także nie ukrywał korzyści, jakie ma szanse odnieść jego koncern. Tłumaczył,że w ten sposób Daimler wchodzi na potencjalnie największy rynek aut elektrycznych na świecie, gdzie istnieją wielkie miasta, a władze stawiają właśnie na ekologiczną motoryzację.

BYD jest jedynym producentem chińskim, który nie zrezygnował z udziału w wystawie w Genewie. Reszta Chińczyków jeśli już decyduje się konkurować ze światową czołówką, robi to chętniej w Detroit, ale też dyskretnie, po tym jak ich auta z tapicerką w misiaczki, albo bambusową wykładziną wnętrza raczej stały się powodem drwin. Auta chińskie nie były w stanie przejść z wynikiem pozytywnym większości testów bezpieczeństwa.

[srodtytul]Wszystko, czego trzeba[/srodtytul]

- Jak na razie BYD robi wszystko, co powinien - twierdzi Han Weiqi, szanghajski analityk CSC Securities Hongkong. Jego zdaniem dobrym pomysłem jest przebicie się na rynki europejskie i amerykański.

— Tam popyt na auta z napędem elektrycznym będzie szybko rósł. Ale BYD musi wiedzieć, że konkurencyjność jego pojazdu będzie tam ostro testowana w sytuacji, kiedy już wkrótce pojawi się tam Leaf Nissana i elektryczne auto Peugeota/Citroena - mówi Weiqi.

Francuzi zamierzają rozpocząć sprzedaż pod koniec tego roku, a auto jest produkowane z wykorzystaniem technologii japońskiego Mitsubishi. Rynek amerykański Chińczycy chcą zaatakować już w tym roku. Jak powiedział prezes BYDa, Wang Chuanfu pierwsze pięciodrzwiowe E6 pojawią się tam jesienią.

Daimler nie jest jedynym partnerem BYDa w produkcji aut elektrycznych. W maju ubiegłego roku podobne porozumienie chiński producent podpisał z Volkswagenem, a jego efektem ma być wspólna produkcja aut hybrydowych oraz aut elektrycznych z akumulatorami litowymi.

Co do wielkiej ekspansji Chińczyków wątpliwości ma Jeremy Anwyl, szef firmy analitycznej Edmunds.com. — Od lat już mówimy, że chińska ekspansja na rynki światowe jest nieuchronna. Za każdym razem słyszymy to samo: pod koniec roku, albo w przyszłym roku. I jakoś nigdy dotąd chińskie plany nie były w stanie się zmaterializować - mówi.

To jednak nie znaczy - jego zdaniem - że chińskie firmy nie robią postępu. — Ich auta już nie wyglądają tak dziwacznie, są lepsze, tyle że to ciągle nie wystarcza, aby przebić się na któryś większy rynek, na przykład do USA . Nie można im jednak odmówić konsekwencji i uporu. A kiedy już się pojawią, będziemy świadkiem takiej samej rewolucji, jak to było wówczas, gdy 30 lat temu pojawili się Japończycy — dodaje.

O nadchodzącej potędze Chin przekonany jest również prezes Forda, Alan Mullaly. — Chiny będą parły do przodu. Od tego nie ma odwrotu — mówił podczas konferencji towarzyszącej tegorocznemu salonowi w Detroit. A Henry Li odpowiedzialny za międzynarodową ekspansję BYD powiedział w Genewie otwarcie: — Dla nas nie ma przeszkód nie do pokonania. — Teraz rynek chce mieć auta elektryczne, chociaż na początku nie będzie to ilościowo duża sprzedaż. A od początku produkt musi być bez zarzutu — dodał.

Teraz zamierza ze swoim autem elektrycznym E6 podbić rynek europejski. Na razie pojazd przechodzi testy w Danii, ale z powodzeniem jego prototypy jeżdżą po Pekinie, gdzie testują je pracownicy firm państwowych i taksówkarze. Wiadomo, że po jednorazowym doładowaniu akumulatora E6 jest w stanie przejechać ponad 300 kilometrów. To więcej, niż którekolwiek z aut elektrycznych konkurencji, które w najbliższym czasie mają pojawić się na rynku.

Nie jest też znana jego cena, koszt wyprodukowania, to 40 tys. dol. BYD musi również w Europie zbudować sieć dilerów. Na razie przeprowadził rozmowy w 10 krajach. W Polsce najbardziej prawdopodobnym importerem wydaje się Pol-Mot.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca