Kolejarze biorą unijne pieniądze

Do resortu rozwoju trafiły dwa wnioski o 2,2 mld zł – ustaliła „Rz”

Aktualizacja: 17.03.2010 03:19 Publikacja: 17.03.2010 03:18

Kolejarze biorą unijne pieniądze

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Pieniądze mają sfinansować budowę przez PKP PLK łącznicy kolejowej na lotnisko Okęcie za 300 mln zł i lokalnego centrum sterowania ruchem w Ciechanowie za 1,9 mld zł.

– Do końca miesiąca powinniśmy otrzymać jeszcze jeden wniosek. Tym razem na dofinansowanie kolejnego etapu modernizacji torów między Warszawą a Skierniewicami – mówi „Rz” Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego. Inwestycja jest warta 1,7 mld zł.

Przygotowanie wniosków przez PKP PLK idzie opornie – Centrum Unijnych Projektów Transportowych po kilka razy cofało każdy z nich do poprawy.

To między innymi dlatego dopiero kilka dni temu władzom PKP PLK udało się podpisać pierwszą umowę o dofinansowanie inwestycji. Na modernizację torów między Wrocławiem a granicą województwa dolnośląskiego dostaną 875,8 mln zł. Koszt calej inwestycji to 1,85 mld zł.

Spółka musi przyspieszyć prace, by skończyć wszystkie inwestycje, które mają być współfinansowane przez Brukselę, do połowy 2014 r. Inaczej straci środki. – Nie zgodzimy się na taką zmianę programu „Infrastruktura i środowisko”, by mniej pieniędzy zostało przeznaczonych na realizację inwestycji kolejowych – zapewnia Zdziebło.

Jak deklaruje Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK, do końca roku do CUPT trafią projekty kolejowe warte 15 – 16 mld zł. By spółka zajmująca się modernizacją torów mogła sięgnąć po przyznane przez Brukselę dotacje, potrzebuje ok. 1 mld euro (ok. 4 mld zł) wkładu własnego. Tych pieniędzy nie ma. Ministerstwo Infrastruktury zabiega w resorcie finansów, by ten wyraził zgodę na zaciągnięcie przez PKP PLK kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Zobowiązanie miałoby być spłacane przez Fundusz Kolejowy. – Jesteśmy już po wstępnych rozmowach z EBI, który pozytywnie odnosi się do udzielenia pożyczki – mówi Zbigniew Szafrański. – By inwestycje przebiegały płynnie, musimy w ciągu miesiąca otrzymać od ministra finansów zgodę na zaciągnięcie pożyczki.

Jak deklaruje minister Zdziebło, resort rozwoju wesprze PKP PLK w negocjacjach z resortem finansów, jeżeli kolejny złożony wniosek będzie na tyle dobry, by móc go przesłać do Brukseli. – Zanim zaczniemy się zadłużać na wkład własny, chcemy mieć pewność, że spółka dostanie dotacje – podsumowuje Zdziebło.

– Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych PKP PLK nie może ogłosić przetargu, jeżeli nie ma zapewnionego źródła finansowania. Brak decyzji resortu finansów co do sposobu zapewniania spółce środków na inwestycje grozi opóźnieniami prac – mówi Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury.

Pieniądze mają sfinansować budowę przez PKP PLK łącznicy kolejowej na lotnisko Okęcie za 300 mln zł i lokalnego centrum sterowania ruchem w Ciechanowie za 1,9 mld zł.

– Do końca miesiąca powinniśmy otrzymać jeszcze jeden wniosek. Tym razem na dofinansowanie kolejnego etapu modernizacji torów między Warszawą a Skierniewicami – mówi „Rz” Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego. Inwestycja jest warta 1,7 mld zł.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca