Reklama
Rozwiń
Reklama

Panda zostaje w Tychach

Najważniejszy dla fabryki Fiata w Tychach będzie produkowany w dotychczasowej wersji jeszcze przez co najmniej dwa lata

Publikacja: 02.06.2010 14:26

Fiat Panda

Fiat Panda

Foto: materiały prasowe

Na początku przyszłego roku fabryka Fiata w Tychach rozpocznie produkcję nowego modelu samochodu. Równocześnie dalej będzie wytwarzany dotychczasowy model Pandy, najważniejszego produktu zakładu.

- Panda będzie produkowana w 2011 roku i także w 2012 - zapowiedział prezes Fiat Auto Poland Enrico Pavoni na poświęconym motoryzacji panelu dyskusyjnym odbywającym się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Prezes FAP dał zarazem do zrozumienia, że nie ma co liczyć na zmianę decyzji o rozpoczęciu produkcji nowego modelu Pandy we Włoszech i ewentualnym ulokowaniu jej w Polsce.

Takie spekulacje pojawiły się po ujawnieniu sporu pomiędzy włoskimi związkowcami a dyrekcją koncernu w sprawie obniżek płac mających podnieść konkurencyjność fabryki we Włoszech. Jednak uruchomienie tam produkcji nowej Pandy nie powinno zagrozić pracownikom zakładu Fiata w Tychach. - Fiat Auto Poland nie ma problemu z nadmiarem siły roboczej - podkreślił w Katowicach Pavoni.

Obecny model Pandy będzie produkowany do momentu wyczerpania się popytu. W ubiegłym roku z tyskiej fabryki wyjechało blisko 300 tys. tych samochodów, tj. połowa rocznej produkcji fabryki.

Nowym modelem, który trafi do Tychów, będzie Lancia Ypsilon. Nieoficjalnie szacuje się, że rocznie w Tychach może powstawać 100 tys. sztuk tego samochodu. Jak uważają eksperci, Lancia nie będzie jednak w stanie zrekompensować fabryce zmniejszenia produkcji Pandy, która obecnie jest lokomotywą FAP.

Reklama
Reklama

Tym bardziej, że po uruchomieniu produkcji nowego modelu zapotrzebowanie na dotychczasowy będzie się systematycznie zmniejszać. Dlatego prawdopodobnym jest, że obok Ypsilona do Tychów trafi produkcja jeszcze jednego małego samochodu. Mógłby nim być nowy model Uno, którego produkcję rozpoczęły właśnie zakłady w brazylijskiej fabryce w Betim. Zdaniem Andrzeja Halarewicza z międzynarodowej firmy analitycznej Jato Dynamics rozpoczęcie produkcji Uno w Tychach jest "dość prawdopodobne".

- Żadna inna fabryka nie nadaje się do tego bardziej niż tyska - twierdzi Halarewicz. Argumentem byłyby wolne moce produkcyjne i możliwość stosunkowo szybkiego uruchomienia produkcji bez wysokich nakładów.

Zakład w Tychach jest największą europejską fabryką Fiata i jednocześnie najbardziej efektywną. W 2009 roku FAP wyprodukował 605,8 tys. aut, najwięcej w swojej historii. Oprócz 300 tys. sztuk Pandy, z taśm zjechało ponad 176 tys. egzemplarzy Fiata 500 oraz blisko 113 tys. Fordów Ka. Ponadto 17,7 tys. sztuk Fiata Seicento oraz Abarth 500. Uzyskanie tych wyników było jednak możliwe dzięki programom dopłat za złomowanie starych samochodów, jakie w ubiegłym roku wprowadziło kilkanaście krajów europejskich. Fiat w Tychach, który produkuje małe samochody, zyskał na dopłatach najbardziej.

Na początku przyszłego roku fabryka Fiata w Tychach rozpocznie produkcję nowego modelu samochodu. Równocześnie dalej będzie wytwarzany dotychczasowy model Pandy, najważniejszego produktu zakładu.

- Panda będzie produkowana w 2011 roku i także w 2012 - zapowiedział prezes Fiat Auto Poland Enrico Pavoni na poświęconym motoryzacji panelu dyskusyjnym odbywającym się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Prezes FAP dał zarazem do zrozumienia, że nie ma co liczyć na zmianę decyzji o rozpoczęciu produkcji nowego modelu Pandy we Włoszech i ewentualnym ulokowaniu jej w Polsce.

Reklama
Biznes
Zmiany we władzach Elektrimu. Wieloletnia menedżerka zamiast Zygmunta Solorza
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Materiał Partnera
Jak Veolia dekarbonizuje polskie ciepło
Biznes
Rekord na kolei i czeska konkurencja, rząd Francji ocalał, atak na CCC
Biznes
Oligarcha stracił superjacht. Złoty fortepian odpłynął w siną dal
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Zarobki w służbie cywilnej, dronowa ofensywa UE i oferta Orlenu dla Azotów
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama