Na początku przyszłego roku fabryka Fiata w Tychach rozpocznie produkcję nowego modelu samochodu. Równocześnie dalej będzie wytwarzany dotychczasowy model Pandy, najważniejszego produktu zakładu.
- Panda będzie produkowana w 2011 roku i także w 2012 - zapowiedział prezes Fiat Auto Poland Enrico Pavoni na poświęconym motoryzacji panelu dyskusyjnym odbywającym się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Prezes FAP dał zarazem do zrozumienia, że nie ma co liczyć na zmianę decyzji o rozpoczęciu produkcji nowego modelu Pandy we Włoszech i ewentualnym ulokowaniu jej w Polsce.
Takie spekulacje pojawiły się po ujawnieniu sporu pomiędzy włoskimi związkowcami a dyrekcją koncernu w sprawie obniżek płac mających podnieść konkurencyjność fabryki we Włoszech. Jednak uruchomienie tam produkcji nowej Pandy nie powinno zagrozić pracownikom zakładu Fiata w Tychach. - Fiat Auto Poland nie ma problemu z nadmiarem siły roboczej - podkreślił w Katowicach Pavoni.
Obecny model Pandy będzie produkowany do momentu wyczerpania się popytu. W ubiegłym roku z tyskiej fabryki wyjechało blisko 300 tys. tych samochodów, tj. połowa rocznej produkcji fabryki.
Nowym modelem, który trafi do Tychów, będzie Lancia Ypsilon. Nieoficjalnie szacuje się, że rocznie w Tychach może powstawać 100 tys. sztuk tego samochodu. Jak uważają eksperci, Lancia nie będzie jednak w stanie zrekompensować fabryce zmniejszenia produkcji Pandy, która obecnie jest lokomotywą FAP.