Produkowana przez Stock Polska żołądkowa gorzka czysta de luxe zajęła pierwsze miejsce wśród najszybciej rosnących wódek świata – wynika z jednego najbardziej prestiżowych rankingów branży alkoholowej „Millionaires 2010”, przygotowanego przez firmę badawczą Euromonitor. W 2009 r. jej sprzedaż urosła o niemal 190 proc., do ok. 48,5 mln litrów. Taki wynik zawdzięcza niemal wyłącznie sprzedaży na rynku krajowym.
Drugie miejsce w tym zestawieniu zajmuje wódka 1906. Jej producentem jest także Stock Polska. W pierwszej dwudziestce najszybciej rosnących wódek znalazła się również należąca do tej firmy żołądkowa gorzka. Jednak to właśnie czysta de luxe jest motorem sprzedaży należącego do funduszu Oaktree Capital Management Stocka. W ubiegłym roku głównie dzięki niej firma najpierw została wiceliderem polskiego rynku wódki, a następnie graczem numer jeden. Obecnie udziały Stock Polska przekraczają nieco 30 proc. Do jego wiodącej marki należy 16 proc. rynku, co daje jej pozycję lidera.
W Stock Polska sukces swojej marki tłumaczą przede wszystkim wysoką jakością. Zdaniem Michała Potyry, analityka UniCredit CAIB Poland, duży wpływ na sukces czystej de luxe miało natomiast wykorzystanie popularności żołądkowej gorzkiej. Do dziś na etykiecie tej wódki znajduje się nazwa jej kolorowej poprzedniczki. Ponadto Stock Polska postawił na atrakcyjną cenę oraz skorzystał na kłopotach finansowych Belvedere, obecnie trzeciego producenta wódki w Polsce.
W tym roku sprzedaż czystej de luxe nie rośnie już tak szybko, ale Stock Polska nie narzeka na wyniki. – W pierwszym półroczu dynamika naszej sprzedaży przekroczyła 45 proc. – mówi „Rz” Marek Malinowski, prezes Stock Polska. Dodaje, że obecnie najszybciej rosnącą marką w ofercie firmy jest importowana wódka Stock Prestige.
– Trudno oczekiwać, aby udziały rynkowe czystej de luxe w dalszym ciągu rosły tak dynamicznie. Klienci potrzebują różnorodności, a konkurencja szybko zareaguje na sukcesy tej marki – uważa Potyra. Do ataku przystąpił już m.in. Belvedere. Wiosną tego roku wprowadził na rynek krupnik vodkę. Ta nowa wersja znanego likieru należy do tej samej kategorii cenowej co czysta de luxe. W ciągu trzech miesięcy sprzedaż produktów pod marką Krupnik wzrosła o ok. 300 proc.