Kto najlepiej kusi wielkie sieci

Chiny, Kuwejt i Indie to kraje najbardziej atrakcyjne do inwestowania dla wielkich sieci handlowych. Polska ma w tym roku odzyskać wysoką pozycję

Publikacja: 12.07.2010 04:55

Chiny znów na czele

Chiny znów na czele

Foto: Fotorzepa

Co roku firma doradcza A.T. Kearney tworzy ranking 30 krajów najbardziej atrakcyjnych dla wielkich sieci. Wśród kryteriów składających się na „2010 Global Retail Development Index” jest ryzyko związane z sytuacją polityczną, kondycja gospodarki i tempo wzrostu rynku czy jego nasycenie.

W najnowszym rankingu najbardziej atrakcyjne okazały się Chiny (trzecie przed rokiem), z imponującym tempem wzrostu PKB i ponad miliardem konsumentów. Plany ekspansji kontynuują więc w Chinach najwięksi: Wal-Mart, Carrefour, Rt-Mart. Są także nowi chętni, np. niemieckie Metro Group.

Na drugim miejscu znalazł się Kuwejt, którego rok temu nie było w pierwszej dziesiątce. Tutaj siłą rynku nie jest jego wielkość, ale bogactwo mieszkańców. „W Kuwejcie dominują małe sklepy spożywcze, a z wielkich sieci obecny jest od 2007 r. Carrefour, a od roku Casino” – piszą autorzy rankingu. I oceniają, że największe szanse mają tam sieci z towarami luksusowymi.

Trzecie Indie rok temu były najbardziej atrakcyjne dla inwestorów z branży handlu detalicznego, ale teraz rynek szacowany na 410 mld dol. (5 proc. wzrostu w tym roku) powoli się nasyca, a w bezpiecznych i bogatszych dzielnicach miast brak już miejsca na nowe centra handlowe.

W regionie Europy Środkowo-Wschodniej najgorzej wypada Rosja, która w ciągu kryzysowego roku spadła z drugiego miejsca na dziesiąte. Polski, podobnie jak W. Brytanii, Francji, Niemiec, Hiszpanii czy krajów skandynawskich, zabrakło wśród 30 najatrakcyjniejszych rynków, bo wielkie sieci już niewiele u nas zawojują.

Naszemu krajowi autorzy poświęcają jednak specjalne opracowanie ze względu na zauważalny wzrost rynku w I kwartale tego roku: „W I kw. inwestycje w polski rynek handlu detalicznego wyniosły 812,3 mln euro (w tym sprzedaż centrów Arkadia i Wileńska, które wciąż czekają na sfinalizowanie). To jest skok o 594 proc. rok do roku. (...) Wszystko to oznacza, że polski rynek odrodził się po tym, gdy w I kw. 2009 r poziom inwestycji wynosił tylko 175 mln euro” – czytamy w raporcie.

Co roku firma doradcza A.T. Kearney tworzy ranking 30 krajów najbardziej atrakcyjnych dla wielkich sieci. Wśród kryteriów składających się na „2010 Global Retail Development Index” jest ryzyko związane z sytuacją polityczną, kondycja gospodarki i tempo wzrostu rynku czy jego nasycenie.

W najnowszym rankingu najbardziej atrakcyjne okazały się Chiny (trzecie przed rokiem), z imponującym tempem wzrostu PKB i ponad miliardem konsumentów. Plany ekspansji kontynuują więc w Chinach najwięksi: Wal-Mart, Carrefour, Rt-Mart. Są także nowi chętni, np. niemieckie Metro Group.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca