Wzrosną opłaty za korzystanie z nieba

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przedstawi dziś Urzędowi Lotnictwa Cywilnego propozycję nowych opłat za pomoc w startach i lądowaniu na lotniskach

Publikacja: 20.10.2010 03:42

– Stawki są wciąż kalkulowane, uwzględniamy m.in. wnioski linii lotniczych – mówił wczoraj Grzegorz Hlebowicz, rzecznik PAŻP. Odmówił podania konkretnych kwot. – Chcemy obniżyć opłaty pobierane za przelot nad Polską, ale wzrosnąć muszą stawki terminalowe – za pomoc w lądowaniu, bo obowiązujące obecnie nie pokrywają kosztów świadczenia usługi – dodał Hlebowicz.

Jak zadeklarował, stawki za przelot przez polską przestrzeń powietrzną mają być najniższe w historii funkcjonowania agencji. To dzięki temu, że wzrósł ruch lotniczy, a opłata to koszty podzielone przez liczbę samolotów korzystających z usługi. – Ruch docelowy na polskie lotniska wciąż jest niski, dlatego opłata terminalowa z kolei powinna wzrosnąć – zastrzega Hlebowicz.

[wyimek]200 mln zł pożyczyła PAŻP w 2010 r. na inwestycje[/wyimek]

Zgodnie z unijnymi przepisami przychody PAŻP muszą pokrywać koszty jej funkcjonowania. Agencja zarządzająca polskim niebem już w zeszłym roku wystąpiła do ULC o podniesienie stawek. Urząd się na to nie zgodził, wskazując, że PAŻP powinna ograniczyć swoje koszty, a nie przerzucać ich na przewoźników, których najbardziej dotknął kryzys.

Od 2010 r. opłata terminalowa we wszystkich portach lotniczych wynosi 870 zł – jest taka sama dla wszystkich polskich lotnisk. PAŻP chciała, by opłata wynosiła 980 zł. Również w tym roku agencja chce utrzymać jednakową stawkę dla wszystkich lotnisk.

W 2010 r. PAŻP zaciągnęła na swoje inwestycje kredyt w wysokości 200 mln zł. Koszty jego spłaty również pokryją przewoźnicy (w opłatach za pomoc nawigacyjną), a ostatecznie obciążą one klientów.

– Stawki są wciąż kalkulowane, uwzględniamy m.in. wnioski linii lotniczych – mówił wczoraj Grzegorz Hlebowicz, rzecznik PAŻP. Odmówił podania konkretnych kwot. – Chcemy obniżyć opłaty pobierane za przelot nad Polską, ale wzrosnąć muszą stawki terminalowe – za pomoc w lądowaniu, bo obowiązujące obecnie nie pokrywają kosztów świadczenia usługi – dodał Hlebowicz.

Jak zadeklarował, stawki za przelot przez polską przestrzeń powietrzną mają być najniższe w historii funkcjonowania agencji. To dzięki temu, że wzrósł ruch lotniczy, a opłata to koszty podzielone przez liczbę samolotów korzystających z usługi. – Ruch docelowy na polskie lotniska wciąż jest niski, dlatego opłata terminalowa z kolei powinna wzrosnąć – zastrzega Hlebowicz.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe