Głębokie spadki na rynku autobusów

Producenci autobusów w Polsce wciąż odczuwają kryzys. Produkcja i eksport w trzech kwartałach mocno spadły

Publikacja: 04.11.2010 14:05

Głębokie spadki na rynku autobusów

Foto: Fotorzepa, Bosiacki Roman Bos Roman Bosiacki

Rynek autobusów nie może wydźwignąć się z kryzysu. Po trzech kwartałach produkcja tych pojazdów w Polsce wyniosła 2738 sztuk. To spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym o przeszło jedną piątą. Według branżowej firmy analitycznej JMK Analizy Rynku Transportowego, tak fatalny wynik jest efektem głębokiego spadku popytu na rynku europejskim, gdzie trafia większość produkcji z polskich fabryk. Ale nie tylko: mniejsze niż przed rokiem zamówienia napłynęły także od przewoźników z Polski. Liderem produkcji jest MAN Bus, który od stycznia do końca września wyprodukował 908 autobusów, o jedną trzecią mniej niż rok temu. Na drugim miejscu znalazł się Solaris Bus & Coach (628 autobusów i 48 trolejbusów. Na trzecim - Volvo Polska z produkcją 603 autobusów, o prawie 5 proc. większą w porównaniu z ubiegłym przed rokiem. Na miejscu czwartym uplasowała się natomiast Scania.

Razem ze spadkiem produkcji o jedną czwartą skurczył się eksport. W ciągu trzech kwartałów producenci zlokalizowani w Polsce sprzedali za granicą 2304 autobusy i - jak zaznacza raport JMK - był to pierwszy tak wyraźny spadek eksportu w ciągu ostatnich sześciu lat.

Po dziewięciu miesiącach najważniejszym kierunkiem eksportu została Szwecja, a to dzięki kontraktom na dostawy do tego kraju zawartym przez Volvo, Scanię, Solarisa oraz Autosana. Drugim rynkiem eksportowym są Niemcy, kolejnymi - Norwegia oraz Wielka Brytania.

Liderem eksportu jest MAN, który do końca września wysłał za granicę 801 autobusów. Kolejne firmy w rankingu eksporterów to Volvo, a następnie Scania.

A jak jest na polskim rynku? Od początku roku sprzedaż nieznacznie spadła. W ciągu pierwszych trzech kwartałów polscy przewoźnicy kupili w sumie 615 autobusów, tj. o przeszło 6 proc. mniej (41 sztuk) niż w tym samym czasie przed rokiem. Ale końcówka roku może tę różnicę zmniejszyć. Na czwarty kwartał przewidziane są bowiem dostawy dla samorządów, które kontraktowały pojazdy wcześniej. Jednym z większych jest dostawa 60 autobusów dla miejskiej komunikacji w Warszawie. MZA Warszawa w ubiegłym roku nabyło zaledwie 24 autobusy. Za to w tym roku powiększy się o 128 nowych pojazdów. Według JMK, pod koniec roku spółka zamierza rozpisać jeszcze jeden przetarg na kolejne 68 autobusów, co podwyższy sprzedaż przyszłoroczną. Dużym wsparciem dla polskiego rynku są także dotacje unijne. W rezultacie analitycy prognozują, że tegoroczna sprzedaż autobusów miejskich będzie o blisko jedną trzecią wyższa niż przed rokiem, a wszystkich - dzięki miejskim - zwiększy się wobec 2009 roku o ok 7 proc.

Na polskim rynku bezapelacyjnym liderem jest Solaris. Firma posiada przeszło 42-procentowy udział w całym polskim rynku autobusów, w tym prawie 72-procentowy w autobusach miejskich. Na drugim miejscu jest firma CMS, na trzecim Mercedes, a następnie Autosan.

Co będzie w roku przyszłym? Według Aleksandra Kiereckiego z JMK, producenci mają szansę na wzrost zamówień, a w konsekwencji na większy eksport. - Za granicą rośnie liczba przetargów na autobusy miejskie, więc w kolejnych latach eksport będzie się poprawiał - twierdzi Kierecki. Jego zdaniem, dla wielkości eksportu z Polski będzie miała duże znaczenie coraz lepsza sytuacja MAN, którego wyniki poprawiają się z kwartału na kwartał. To prawdziwy "koń pociągowy" polskiego eksportu. Gorzej będzie ze sprzedażą w kraju, gdzie powoli kończą się środki unijne wspomagające zakupy samorządów. - Jeśli w roku przyszłym zdołamy utrzymać wynik z roku 2010, to będzie już spore osiągnięcie - uważa Kierecki.

Biznes
Czołgi K2 wreszcie na finiszu. Miało być szybko, wyszło jak zwykle
Biznes
Kłopoty producenta leku Ozempic. Prezes rezygnuje ze stanowiska
Biznes
Łączą się dwaj najwięksi operatorzy telewizji kablowej w USA
Biznes
Postulaty gospodarcze kandydatów na Prezydenta. Putin nie przyleciał do Turcji
Biznes
Brytyjski koncern Jaguar nie planuje produkcji samochodów w USA