Apteki i hurtownicy leków korzystają na franczyzie

Hurtownicy leków stawiają na franczyzę. Chętnych do współpracy jest sporo, bo dla mniejszych aptek to jedyna droga do przetrwania na rynku

Aktualizacja: 05.04.2011 03:50 Publikacja: 04.04.2011 12:29

Hurtowniom franczyza pomaga zdobyć stałych odbiorców. Korzystają też z efektu skali w negocjacjach z

Hurtowniom franczyza pomaga zdobyć stałych odbiorców. Korzystają też z efektu skali w negocjacjach z producentami.

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Dotąd firmy dystrybuujące farmaceutyki wiązały ze sobą małe, niezależne apteki programami lojalnościowymi i koncentrowały się na ich rozwoju. Teraz odkryły nowe narzędzie - franczyzę, która od dawna sprawdza się w innych branżach. Pod koniec ubiegłego roku mocne wejście na rynek franczyzowy zapowiadał lider rynku - giełdowa Neuca.

- Testujemy teraz program w 30 aptekach uczestniczących w programie lojalnościowym Partner. Pracujemy nad rozwojem przeznaczonego dla franczyzobiorców pakietu biznesowego, obejmującego m.in. doradztwo oraz wsparcie marketingowe - mówi "Rz" Piotr Sucharski, prezes Neuca. - Powinien być gotowy w ciągu najbliższych miesięcy.

- W naszym przypadku jest to kompletny program franczyzowy, stworzony we współpracy z Agencją Rozwoju Systemów Sieciowych - mówi "Rz" Jakub Matuszkiewicz, koordynator ds franczyzy z firmy Mediq Polska (apteczna spółka czwartego gracza na hurtowym rynku leków, ACP Pharma).

Mediq Polska wystartował z programem franczyzowym w ubiegłym roku. Na razie uczestniczy w nim sześć aptek, do końca roku ma ich być 40. - Docelowo chcemy mieć 200 placówek związanych z nami programem franczyzowym - mówi Matuszkiewicz.

Polska Grupa Farmaceutyczna, drugi gracz na rynku, buduje swoją sieć w oparciu o markę „Dbam o Zdrowie", z której w formie franczyzy korzysta już 309 aptek.

Własną ofertę franczyzową wypracowały też mniejsze w skali rynku sieci, jak Apteki Arnika, Juwenta czy Tak Dla Zdrowia. Firma Apteki Arnika, która w styczniu uruchomiła dziesiątą franczyzową aptekę, pod koniec roku chce mieć 25 placówek działających w tym systemie.

Jakie są przyczyny wzrostu zainteresowania franczyzą wśród spółek aptecznych należących do dystrybutorów leków? - Na pewno popularność tych rozwiązań w innych branżach, a także coraz silniejsza konkurencja na rynku aptecznym - mówi Jakub Matuszkiewicz. - Rynek jest bardzo rozdrobniony. Małe apteki szukają silniejszych partnerów i nowych rozwiązań. Ten trend może jeszcze się nasilić w związku z nowym prawem farmaceutycznym, które od 1 stycznia przyszłego roku zakaże m.in. sprzedaży leków za grosz. Jest też wielu inwestorów planujących otwarcie aptek, szukają więc kontaktu z hurtownikami partnerami, którzy mają w tej materii doświadczenie - dodaje.

Matuszkiewicz podkreśla, że franczyzy nie można traktować jako programu ratunkowego dla aptek. - To system, który wiąże się z pewną inwestycją, mogą więc sobie pozwolić na niego apteki które chcą z wyprzedzeniem zapobiec utracie obrotów i pacjentów. Stąd selekcja aptek chcących wziąć udział w programie.

Hurtowniom z kolei franczyza pomaga zdobyć stałych odbiorców i korzystać z efektu skali w negocjacjach z producentami, co przy niskich marżach w tej branży ma spore znaczenie.

Dotąd firmy dystrybuujące farmaceutyki wiązały ze sobą małe, niezależne apteki programami lojalnościowymi i koncentrowały się na ich rozwoju. Teraz odkryły nowe narzędzie - franczyzę, która od dawna sprawdza się w innych branżach. Pod koniec ubiegłego roku mocne wejście na rynek franczyzowy zapowiadał lider rynku - giełdowa Neuca.

- Testujemy teraz program w 30 aptekach uczestniczących w programie lojalnościowym Partner. Pracujemy nad rozwojem przeznaczonego dla franczyzobiorców pakietu biznesowego, obejmującego m.in. doradztwo oraz wsparcie marketingowe - mówi "Rz" Piotr Sucharski, prezes Neuca. - Powinien być gotowy w ciągu najbliższych miesięcy.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki