Polskie gry wideo na światowym rynku

Polska staje się potęgą w produkcji gier komputerowych. Największe hity rodzimych producentów sprzedają się w milionach egzemplarzy.

Aktualizacja: 20.04.2011 04:17 Publikacja: 19.04.2011 20:53

Wiedźmin 2 CD Projektu będzie miał premierę 17 maja

Wiedźmin 2 CD Projektu będzie miał premierę 17 maja

Foto: CD Projekt

Koncern Sony wybrał właśnie firmę Bloober Team do stworzenia gry na konsolę,  której premiera zaplanowana jest na  jesień. Krakowska spółka została wybrana przez Sony do stworzenia gry, która będzie sprzedawana wraz z najnowszą konsolą tego producenta (NGP – Next Generation Portable Entertainment System – nazwa robocza). Premiera konsoli przewidziana jest na czas przed Świętami Bożego Narodzenia i jest najbardziej oczekiwanym wydarzeniem tego roku w branży elektronicznej rozrywki.

Wielomilionowa  sprzedaż

- Przedstawicielom Sony spodobała się nasza gra Paper Wars: Cannon Fodder, która w rankingach jakości zbierała maksymalne punktacje (sprzedawana jest m.in. na AppStore i promowana przekornie jako najgorsza gra na świecie – red.). Na naszą korzyść przemawiały też projekty, które jako podwykonawcy realizowaliśmy dla największych światowych studiów. Pomysł gry również spotkał się z dużym zainteresowaniem Sony – mówi Piotr Babieno, prezes Bloober Team.

Nie zdradza żadnych szczegółów dotyczących nowego produktu. – Będzie to tzw. launch title, który będzie sprzedawany w pakiecie z konsolą. Pakiet standardowo zawiera ok. 20 gier, w tym, po raz pierwszy, jedną z nich będzie tytuł stworzony w Polsce – mówi Piotr Babieno.

Nie ukrywa, że znalezienie się na liście "wybrańców" to olbrzymie wyróżnienie dla spółki. Oprócz prestiżu (o miejsce zabiegają najwięksi światowi producenci gier komputerowych) oznacza też wymierne korzyści finansowe. Sprzedaż konsol liczona jest w dziesiątkach milionów egzemplarzy rocznie. Babieno nie chce jednak rozmawiać o wątkach finansowych współpracy z Sony. – Stworzenie gry będzie kosztowało nas kilka milionów złotych. Zrezygnowaliśmy, choć mieliśmy takie propozycje, ze wsparcia partnera, żeby w przyszłości nie musieć dzielić się z nim zyskami – oznajmia.

Polska marka

Przedstawiciel Bloober Team nie ukrywa, że jego firma skorzystała też z rosnącej popularności innych polskich producentów gier komputerowych. – Takie tytułu jak "Sniper" (autorstwa City Interactive – red.) czy "Call of Juarez" (Techland – red.) zostały zauważone na świecie. To pomaga kolejnym deweloperom w przebijaniu się na światowe salony – stwierdza.

Jak dotychczas najpopularniejszą polską grą komputerową jest "Wiedźmin" stworzony przez CD Projekt. Produkt oparty na prozie Andrzeja Sapkowskiego trafił na rynek w 2007 r. Do tej pory kupiło go 1,7 mln fanów. W związku z tym, że gra ukazała się jedynie w wersji na komputery PC, nie zaistniała szerzej na Zachodzie, gdzie znacznie lepiej sprzedają się gry w wersji na konsole Xbox 360 i PS3. Po piętach "Wiedźminowi" depcze "Call od Juarez", który znalazł 1,5 mln nabywców.

Wysoko w zestawieniach jest również "Sniper". Gra miała premierę rok temu. Dotąd znalazła 1 mln klientów, z których 80 – 90 proc. mieszka w Stanach Zjednoczonych lub Europie Zachodniej. Sprzedaż powinna jednak wzrosnąć o kolejne kilkaset tysięcy, gdy na rynek (jeszcze w tym kwartale) trafi wersja na konsolę PS3 (na razie została wydana na PC i Xbox 360).

Polską produkcją jest również "Bulletstorm", jedna z najpopularniejszych "strzelanek" ostatnich tygodni, stworzona przez warszawskie studio People Can Fly (firma jest częścią międzynarodowego koncernu Epic Games). To najdroższa gra, jaka powstała w naszym kraju. Jej budżet sięgnął 20 mln dolarów.

Nowe hity

Statystyki dotyczące najpopularniejszych polskich gier mogą się wkrótce zmienić, bo już za niespełna miesiąc (17 maja) na sklepowe półki na całym świecie trafi "Wiedźmin 2" (na razie tylko w wersji na PC). Gra zbiera doskonałe recenzje w największych globalnych serwisach poświęconych grom wideo i jest wysoko w rankingach przedsprzedaży na Amazon.com czy Steam (największy na świecie portal zajmujący się dystrybucją gier w postaci cyfrowej). Przedstawiciele CD Projektu zapowiadają, że w dniu premiery na rynek trafi 1 mln kopii "Wiedźmina 2". Liczą, że szybko będą musieć tłoczyć kolejne kopie. Gra w wersji na konsolę Xbox 360 powinna ukazać się pod koniec roku. Wersja na PS3 będzie miała premierę za kilka kwartałów.

Sporo w zestawieniach może też namieszać "Dead Island", nad którym pracuje Techland. Gra przygodowa w modnej ostatnimi czasy konwencji horroru trafi do dystrybucji w sierpniu. Pierwsze fragmenty (tzw. trailery), dostępne w Internecie (m.in. na Youtube), cieszyły się wprost gigantyczną oglądalnością.

Koncern Sony wybrał właśnie firmę Bloober Team do stworzenia gry na konsolę,  której premiera zaplanowana jest na  jesień. Krakowska spółka została wybrana przez Sony do stworzenia gry, która będzie sprzedawana wraz z najnowszą konsolą tego producenta (NGP – Next Generation Portable Entertainment System – nazwa robocza). Premiera konsoli przewidziana jest na czas przed Świętami Bożego Narodzenia i jest najbardziej oczekiwanym wydarzeniem tego roku w branży elektronicznej rozrywki.

Wielomilionowa  sprzedaż

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca