Preferowaną opcją wyżywienia będzie all inclusive - wynika z kwietniowego raportu dwóch polskich portali turystycznych Wakacje.pl oraz EasyGo.pl.
Wakacyjne wydatki spadają. Co roku o prawie 9 proc., a w kwietniowych zamówieniach obydwu portali skurczyły się o blisko 400 zł. Jeśli średnia wartość kwietniowej rezerwacji z ubiegłego roku wynosiła 4825 zł, to w ubiegłym miesiącu spadła do 4411 zł. Miały na to jednak wpłynąć promocje na wycieczki do Egiptu i Tunezji, które pośrednio wpływają także na ceny wyjazdów do konkurencyjnych krajów europejskich. Ale mocno - z 34 proc. do 28 proc. - zmalała także liczba osób kupujących droższe wyjazdy, w cenie powyżej 5 tys. zł.
Chętnych na wyjazd do Egiptu szybko przybywa. Jeszcze w marcu wycieczkę do tego kraju zarezerwowało 23 proc. klientów Wakacje.pl oraz EasyGo.pl. W kwietniu - już 28 proc. Na kolejnych miejscach rankingu popularności znalazły się: Grecja, Turcja oraz Hiszpania. - Kierunki, które wykorzystały osłabienie arabskich liderów, utrzymują wysokie pozycje dzięki bogatej i dobrej jakościowo ofercie, dobrze skalkulowanych cenach, a przede wszystkim bezpieczeństwa - twierdzi dyrektor sprzedaży i członek zarządu zarządzającej obydwoma portalami spółki Enovatis Iwona Sokołowska.
Co z pozostałymi kierunkami? Odradza się zainteresowanie Tunezją: w kwietniu wybierało ją 10 proc. klientów. Na pozostałe kierunki tzw. popularne decydowało się 17 proc. planujących wakacje. Wśród nich wyróżniają się Bułgaria, Chorwacja, Maroko oraz Włochy. W przypadku kierunków egzotycznych zdecydowanie spadło zainteresowanie ubiegłorocznym liderem, czyli Kenią. Teraz są nimi ZEA. Następne w zestawieniu znalazły się Chile i Meksyk, a potem Indie, Wenezuela, Chiny, Dominikana oraz Kuba.
W porównaniu z ubiegłym rokiem zmieniły się proporcje w długości wyjazdu. Więcej osób decyduje się na wycieczki 7-dniowe, mniej na 14-dniowe. Dwie trzecie klientów portali należących do Enovatis, więcej niż przed miesiącem i przed rokiem, wybrało wyjazd we dwoje.