Reklama

Samoobsługowa odprawa coraz bardziej popularna

Pasażerowie odlatujący z lotniska Chopina coraz chętniej sami chcą się odprawiać, korzystając m.in. z internetu czy z samoobsługowych kiosków, zamiast stać w kolejce do tradycyjnych stanowisk odpraw. Nowe rozwiązania popularne są szczególnie w sezonie wakacyjnym

Aktualizacja: 24.07.2011 13:57 Publikacja: 24.07.2011 12:30

Samoobsługowa odprawa coraz bardziej popularna

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Jak powiedział rzecznik lotniska Chopina Przemysław Przybylski, samoobsługa jest coraz bardziej popularna wśród pasażerów.

"W lipcu i sierpniu, kiedy odprawiamy najwięcej pasażerów, korzystanie z nowych form odpraw, jak m.in. internet, samoobsługowe kioski zwane self check-in, czy przez telefon, dają pasażerom możliwość uniknięcia stania w kolejce do tradycyjnych +okienkowych+ form odprawy" - powiedział Przybylski.

Z danych lotniska wynika, że w styczniu 2010 r. ponad 90 proc. osób odlatujących z Warszawy korzystało z tradycyjnej formy odprawy, ale w grudniu ub.r. było to 74 proc. "W ciągu całego 2010 r. pasażerowie prawie 150 tys. razy korzystali z samoobsługowych kiosków udostępnionych na ternie portu i ponad 35 tys. razy odprawiali się przez internet" - powiedział Przybylski.

Pasażer, który odprawi się sam w takim kiosku, otrzyma wydrukowaną kartę pokładową, może udać się do kontroli bezpieczeństwa, a następnie do samolotu. Podróżujący z bagażem rejestrowanym, po odprawie w kiosku samoobsługowym, może nadać swój bagaż na specjalnym stanowisku.

Jak powiedział Przybylski, pierwsze kioski self check-in zostały uruchomione we wrześniu 2008 r. "Jako pierwsza możliwość samodzielnej odprawy dała swoim pasażerom Lufthansa, która do dziś jest liderem pod względem liczby odprawianych w ten sposób pasażerów. Za przykładem niemieckich linii poszli inni przewoźnicy i dziś na lotnisku samodzielnie odprawiać mogą się również pasażerowie Air France/KLM, Austrian Airlines, Finnaira oraz oczywiście Polskich Linii Lotniczych LOT" - powiedział.

Reklama
Reklama

Pasażerowie LOT od marca tego roku mają do dyspozycji również kioski web check-in, umożliwiające odprawę przez internet. Na lotnisku jest sześć takich stanowisk. "Sposób postępowania w tym przypadku nie różni się zasadniczo od odprawy na stanowisku self check-in. Pasażer samodzielnie identyfikuje się w systemie, wybiera lot, na który chce się odprawić, wybiera miejsce w samolocie i drukuje kartę pokładową" - powiedział Przybylski. Dodał, że niektóre linie, jak np. Wizz Air, wręcz zachęcają do korzystania z odprawy przez internet, wprowadzając dodatkowe opłaty za tradycyjną odprawę przy okienku.

Od 2008 r. podróżni mogą także odprawiać się przez telefon komórkowy. "Tę formę odprawy na rejsy z lotniska Chopina oferują Lufthansa, Austrian Airlines, PLL LOT, British Airways oraz El Al. Karta pokładowa jest w takim przypadku dostępna w telefonie komórkowym jako MMS lub link do strony z odpowiednim plikiem. Pasażer prezentuje do zeskanowania z ekranu telefonu kod paskowy" - powiedział Przybylski.

Jak powiedział rzecznik lotniska Chopina Przemysław Przybylski, samoobsługa jest coraz bardziej popularna wśród pasażerów.

"W lipcu i sierpniu, kiedy odprawiamy najwięcej pasażerów, korzystanie z nowych form odpraw, jak m.in. internet, samoobsługowe kioski zwane self check-in, czy przez telefon, dają pasażerom możliwość uniknięcia stania w kolejce do tradycyjnych +okienkowych+ form odprawy" - powiedział Przybylski.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Biznes
Prezydent USA wzywa prezesa Intela do dymisji. Trump: Ogromny konflikt interesów
Biznes
Nowy rekord liczby niewypłacalnych firm w Polsce
Biznes
Inwestorzy uznali, że Berkshire bez Buffetta to już nie to samo
Biznes
Elektrim znowu przedmiotem sporu. Zygmunt Solorz będzie go bronić przed dziećmi
Biznes
Największa stocznia wojenna Rosji bez pieniędzy na działalność
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama