Polacy są jednymi z największych amatorów herbaty w Europie. W tym roku średnio na jednego mieszkańca naszego kraju przypadnie 1 kg tego produkty - szacuje firma badawcza Euromonitor International. Tymczasem spożycie per capita w Europie Wschodniej będzie na poziomie 0,8 kg, a w Europie Zachodniej 0,7 kg.
Tak duże spożycie powoduje, że łączna wielkość rynku herbaty w naszym kraju nie rośnie już tak szybko, jak jeszcze kilka lat temu. Euromonitor szacuje, że w rym roku kupimy jej 40 tys. ton, wobec 39,8 tys. ton w 2010 r. Wielkość sprzedaży na tym poziomie utrzyma się co najmniej do 2015 roku.
Tegoroczne wydatki Polaków na herbatę urosną o 2,4 proc., co niemal 553 mln euro (ok. 2,2 mld zł). Nieco szybciej, bo o 3 proc. będzie rosła w tym roku wartość segmentu herbat owocowych i ziołowych. W 2011 r. wyniesie ona ok. 162 mln euro. Natomiast za cztery lata rocznie będziemy przeznaczać na herbaty z suszonych ziół i owoców 175 mln euro.
Według firmy Nielsen w ubiegłym roku do herbat ziołowych należało prawie 21 proc. polskiego rynku herbaty pod względem wartości sprzedaży. Kolejne 8 procent przypadało na herbaty owocowe.
Wzrostu produkcji herbat ziołowych oraz popytu na nie na polskim rynku spodziewa się także Sylwia Mokrysz, członek zarządu Mokate. - Dlatego inwestujemy w ich produkcję, w nowoczesne laboratoria i we własne mieszanki herbaciane – mówi Sylwia Mokrysz.