Reklama

Kierowcy-seniorzy bez dodatkowych badań

Po ukończeniu 70. roku życia kierowcy powinni co rok zdawać bezpłatne testy psychotechniczne. Taki obowiązek miałby poprawić bezpieczeństwo na drogach

Publikacja: 17.08.2011 12:49

To  pomysł  z  interpelacji posła Johna Godsona (PO)  skierowanej do ministra infrastruktury.

– „Przepisy nakładające obowiązek przechodzenia corocznych badań obowiązują w większości krajów Unii Europejskiej. Celem takich przepisów nie jest ubezwłasnowolnienie osób starszych, ale skuteczna selekcja kierowców, którzy stanowią zagrożenie dla życia własnego oraz życia i zdrowia innych kierowców" – pisze poseł Godson. I podkreśla, że problem narasta, bo udział starszych osób w ruchu drogowym stale rośnie. Ocenia się, że w Europie w 2030 r. 1/4 wszystkich kierowców będzie miała ukończone 65 lat. Przywołuje też badania, z których wynika, że w wypadkach spowodowanych przez osoby starsze, czyli powyżej 70. roku życia, zginęły 364 osoby, a 4 tys. było rannych.

Argumentem przemawiającym za szybkim wprowadzeniem dodatkowych badań kierowców seniorów zdaniem posła ma być też i to,  że  zdecydowanie wolniej reagują w warunkach niedostatecznej widoczności.

– Wielu starszych ludzi przyjmuje leki ograniczające ich zdolności percepcyjne  i   wielu   mimo złego stanu zdrowia decyduje się  na kierowanie pojazdem –  podkreśla.

Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że starosta już dziś, mając wątpliwości, jaki jest stan zdrowia kierowcy,  może  go  wysłać  na dodatkowe badania. Kierowcy zawodowi z kolei są badani co pięć lat, a po ukończeniu 60. roku życia – co 30 miesięcy. Radosław Stępień, wiceminister infrastruktury,  odpowiada: dodatkowych badań na  proponowanych  zasadach na razie nie przewidujemy. W odpowiedzi dla posła minister przytacza także liczby, z których wynika, że to prawo jazdy kat. B (samochód osobowy) i B+E posiada zaledwie 8 proc. wszystkich kierowców.

Reklama
Reklama

– Przyjmując, że koszt jednego badania psychologicznego wynosiłby średnio ok. 150 zł, ogólnie pochłonęłyby ponad 200 mln zł. Każdego roku kwota byłaby wyższa – podkreśla  minister Stępień.

– W styczniu 2013 r. zmienią się zasady ważności praw jazdy – podkreśla Jakub Węgrzyn, specjalista od bezpieczeństwa w ruchu drogowym. I przypomina, że wprowadzony zostanie obowiązek wymiany posiadanego prawa jazdy raz na 15 lat.

– Wprawdzie przepisy nie przewidują obowiązku przedłożenia ważnego orzeczenia lekarskiego podczas wymiany prawa jazdy, jednak regularna obecność kierowców w wydziale komunikacji ma pozwolić starostom na szersze korzystanie z uprawnienia do kierowania na badania lekarskie – twierdzi Jakub Węgrzyn.

 

 

Biznes
Nieoficjalnie: Rząd Donalda Trumpa rozmawia o przejęciu udziałów w Intelu
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Biznes
Ukrainie brakuje żołnierzy, nie sprzętu
Reklama
Reklama