Reklama

Kierowcy-seniorzy bez dodatkowych badań

Po ukończeniu 70. roku życia kierowcy powinni co rok zdawać bezpłatne testy psychotechniczne. Taki obowiązek miałby poprawić bezpieczeństwo na drogach

Publikacja: 17.08.2011 12:49

To  pomysł  z  interpelacji posła Johna Godsona (PO)  skierowanej do ministra infrastruktury.

– „Przepisy nakładające obowiązek przechodzenia corocznych badań obowiązują w większości krajów Unii Europejskiej. Celem takich przepisów nie jest ubezwłasnowolnienie osób starszych, ale skuteczna selekcja kierowców, którzy stanowią zagrożenie dla życia własnego oraz życia i zdrowia innych kierowców" – pisze poseł Godson. I podkreśla, że problem narasta, bo udział starszych osób w ruchu drogowym stale rośnie. Ocenia się, że w Europie w 2030 r. 1/4 wszystkich kierowców będzie miała ukończone 65 lat. Przywołuje też badania, z których wynika, że w wypadkach spowodowanych przez osoby starsze, czyli powyżej 70. roku życia, zginęły 364 osoby, a 4 tys. było rannych.

Argumentem przemawiającym za szybkim wprowadzeniem dodatkowych badań kierowców seniorów zdaniem posła ma być też i to,  że  zdecydowanie wolniej reagują w warunkach niedostatecznej widoczności.

– Wielu starszych ludzi przyjmuje leki ograniczające ich zdolności percepcyjne  i   wielu   mimo złego stanu zdrowia decyduje się  na kierowanie pojazdem –  podkreśla.

Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że starosta już dziś, mając wątpliwości, jaki jest stan zdrowia kierowcy,  może  go  wysłać  na dodatkowe badania. Kierowcy zawodowi z kolei są badani co pięć lat, a po ukończeniu 60. roku życia – co 30 miesięcy. Radosław Stępień, wiceminister infrastruktury,  odpowiada: dodatkowych badań na  proponowanych  zasadach na razie nie przewidujemy. W odpowiedzi dla posła minister przytacza także liczby, z których wynika, że to prawo jazdy kat. B (samochód osobowy) i B+E posiada zaledwie 8 proc. wszystkich kierowców.

Reklama
Reklama

– Przyjmując, że koszt jednego badania psychologicznego wynosiłby średnio ok. 150 zł, ogólnie pochłonęłyby ponad 200 mln zł. Każdego roku kwota byłaby wyższa – podkreśla  minister Stępień.

– W styczniu 2013 r. zmienią się zasady ważności praw jazdy – podkreśla Jakub Węgrzyn, specjalista od bezpieczeństwa w ruchu drogowym. I przypomina, że wprowadzony zostanie obowiązek wymiany posiadanego prawa jazdy raz na 15 lat.

– Wprawdzie przepisy nie przewidują obowiązku przedłożenia ważnego orzeczenia lekarskiego podczas wymiany prawa jazdy, jednak regularna obecność kierowców w wydziale komunikacji ma pozwolić starostom na szersze korzystanie z uprawnienia do kierowania na badania lekarskie – twierdzi Jakub Węgrzyn.

 

 

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama