Zdaniem Partnera Zarządzającego Audytel Emila Konarzewskiego, przejęcie Polkomtela przez Solorza-Żaka przyspieszy obniżanie cen mobilnego internetu i zwiększy liczbę klientów usług płatnej telewizji, dzięki oferowaniu usług w pakietach. Pakietyzacja, bowiem powoduje obniżenie cen usług i daje tym samym impuls do większej konsumpcji (jeżeli minuta rozmowy kosztuje taniej, to więcej dzwonimy). Ekspert dodaje, że to korzystne i dla konsumenta, bo taniej płaci, jak i dla usługodawcy, gdyż zwiększa jego przychody.
"W przypadku przejęcia Polkomtela przez grupę Polsatu pierwszą korzyścią dla konsumentów będzie zapewne dostęp do pakietu usług, z powodzeniem stosowanego na innych rynkach (telewizja, internet i telefon). Według naszych analiz korzyści dla konsumentów, związane z takimi rozwiązaniami, mogą sięgnąć 6,35 mld zł w okresie pięciu lat, natomiast łączny bilans dobrobytu społecznego, czyli sumy kosztów i korzyści wszystkich uczestników rynku, wyniesie 8,5 mld zł" - poinformował na wtorkowej konferencji Konarzewski.
Na 8,5 mld zł składają się korzyści konsumentów (spadek cen usług), dostawców oraz Skarbu Państwa. Analiza Audytela wykazała, że wzrost przychodów z rynku internetu mobilnego będzie na tyle duży, że zrekompensuje operatorom komórkowym z nawiązką spadek przychodów z usług głosowych - łączna wartość rynku wzrośnie i tym samym przychody z VAT.
Według prognoz Audytela, segmentem o największej dynamice wzrostu będzie w nadchodzących latach rynek płatnej telewizji, którego udział w usługach telekomunikacyjnych z niecałych 7 proc. w 2006 roku wzrośnie, do około 18 proc. w 2016 roku, podczas gdy rynek usług głosowych od kilku lat systematycznie maleje.
Zdaniem Krzysztofa Króla, wiceprezesa Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, rynek komunikacji elektronicznej w Polsce rozwija się prężnie w nowych segmentach, które nie zostały poddane sztywnym regulacjom. W jego opinii, rozwój tego rynku musi być wspierany przemyślaną i przewidywalną polityką państwa. Dodał, że państwo powinno wspierać usuwanie barier administracyjnych i promować wykorzystanie technologii informacyjnych w kontaktach obywatela z administracją państwową i samorządową.