Reklama

Mobilny Internet będzie tańszy?

Przejęcie Polkomtela przez grupę finansową Zygmunta Solorza-Żaka doprowadzi do obniżenia cen mobilnego internetu i zwiększy liczbę klientów płatnej telewizji - oceniają eksperci firmy Audytel

Publikacja: 11.10.2011 15:34

Mobilny Internet będzie tańszy?

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Zdaniem Partnera Zarządzającego Audytel Emila Konarzewskiego, przejęcie Polkomtela przez Solorza-Żaka przyspieszy obniżanie cen mobilnego internetu i zwiększy liczbę klientów usług płatnej telewizji, dzięki oferowaniu usług w pakietach. Pakietyzacja, bowiem powoduje obniżenie cen usług i daje tym samym impuls do większej konsumpcji (jeżeli minuta rozmowy kosztuje taniej, to więcej dzwonimy). Ekspert dodaje, że to korzystne i dla konsumenta, bo taniej płaci, jak i dla usługodawcy, gdyż zwiększa jego przychody.

"W przypadku przejęcia Polkomtela przez grupę Polsatu pierwszą korzyścią dla konsumentów będzie zapewne dostęp do pakietu usług, z powodzeniem stosowanego na innych rynkach (telewizja, internet i telefon). Według naszych analiz korzyści dla konsumentów, związane z takimi rozwiązaniami, mogą sięgnąć 6,35 mld zł w okresie pięciu lat, natomiast łączny bilans dobrobytu społecznego, czyli sumy kosztów i korzyści wszystkich uczestników rynku, wyniesie 8,5 mld zł" - poinformował na wtorkowej konferencji Konarzewski.

Na 8,5 mld zł składają się korzyści konsumentów (spadek cen usług), dostawców oraz Skarbu Państwa. Analiza Audytela wykazała, że wzrost przychodów z rynku internetu mobilnego będzie na tyle duży, że zrekompensuje operatorom komórkowym z nawiązką spadek przychodów z usług głosowych - łączna wartość rynku wzrośnie i tym samym przychody z VAT.

Według prognoz Audytela, segmentem o największej dynamice wzrostu będzie w nadchodzących latach rynek płatnej telewizji, którego udział w usługach telekomunikacyjnych z niecałych 7 proc. w 2006 roku wzrośnie, do około 18 proc. w 2016 roku, podczas gdy rynek usług głosowych od kilku lat systematycznie maleje.

Zdaniem Krzysztofa Króla, wiceprezesa Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, rynek komunikacji elektronicznej w Polsce rozwija się prężnie w nowych segmentach, które nie zostały poddane sztywnym regulacjom. W jego opinii, rozwój tego rynku musi być wspierany przemyślaną i przewidywalną polityką państwa. Dodał, że państwo powinno wspierać usuwanie barier administracyjnych i promować wykorzystanie technologii informacyjnych w kontaktach obywatela z administracją państwową i samorządową.

Reklama
Reklama

30 czerwca akcjonariusze Polkomtela podpisali ze Spartan Capital Holdings, spółką związaną z Solorzem-Żakiem, umowę sprzedaży 100 proc. akcji Polkomtela. Wartość transakcji to 18,1 mld zł.

Umowę ze strony sprzedających podpisały firmy: PGE, PKN Orlen, KGHM, Węglokoks oraz Vodafone Americas i Vodafone International Holdings, które łącznie miały 100 proc. akcji Polkomtela.

Transakcja wymaga zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która według umowy, musi zostać pozyskana do końca 2011 roku. W przeciwnym wypadku umowa ulega rozwiązaniu, chyba, że strony postanowią inaczej.

Transakcja zostanie sfinansowana środkami własnymi inwestora oraz finansowaniem dłużnym. Uczestniczy w nim konsorcjum banków koordynowane przez Credit Agricole CIB i Deutsche Bank, w którego skład wchodzą Credit Agricole CIB, Deutsche Bank, Royal Bank of Scotland, Societe Generale Corporate and Investment Banking oraz PKO BP.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama