Reklama

Miliardowe wsparcie z EBI

W tym roku Europejski Bank Inwestycyjny pożyczył Polsce ok. 22 mld zł. Ubiegamy się o kolejne 10 mld zł

Publikacja: 28.11.2011 04:33

Miliardowe wsparcie z EBI

Foto: Bloomberg

W latach 2006 – 2010 bank przyznał Polsce kredyty w łącznej wysokości około 17,4 mld euro. – W tym roku do Polski trafi kolejne około 5,2 mld euro – mówi Dušan Ondrejička z biura prasowego EBI. – Nie mamy limitu, o jaki Polska może się ubiegać w przyszłym roku, rozpatrujemy wszystkie wpływające do nas wnioski – zapewnia Ondrejička.

Pieniądze dla firm i państwa

O wsparcie Europejskiego Banku Inwestycyjnego ubiegają się zarówno jednostki państwowe, samorządy, jak i spółki prywatne. Autostrada Wielkopolska, która w czwartek udostępni kierowcom nowy, liczący 106 kilometrów odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka, dostała z EBI na realizację inwestycji 958 mln euro kredytu, czyli 62,5 proc. wartości inwestycji. To przypadek szczególny, EBI z reguły finansuje do 50 proc. wartości inwestycji.

Prywatne firmy budujące w Polsce autostrady dostały w sumie 2,35 mld euro wsparcia z EBI. Autostrada Wielkopolska, która zarządza trasą A2 z Konina do Świecka, pożyczyła z tego banku w sumie 1,275 mld euro. Gdańsk Transport Company, koncesjonariusz trasy A1 z Gdańska do Torunia, został wsparty kredytami w wysokości 1,075 mld euro.

15 mld zł z EBI w ciągu ostatnich dwóch lat otrzymała na inwestycje drogowe GDDKiA

Na drogi i koleje

Kredyty z EBI, którego celem jako instytucji unijnej nie jest wypracowanie zysku (musi tylko zarobić na siebie), to najtańsze pieniądze na rynku. Do tej pory najwięcej środków z tego źródła wykorzystywała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – tylko w ciągu ostatnich dwóch lat było to ok. 15 mld zł. – W przyszłym roku do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego jest finansowana budowa dróg w Polsce, z EBI ma wpłynąć ok. 4,6 mld zł – mówi Urszula Nelken, rzecznik GDDKiA.

Reklama
Reklama

PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka odpowiedzialna za budowę i utrzymanie torów, już dostały kredyty w wysokości 700 mln euro (ok. 3,1 mld zł) m.in. na modernizację torów z Gdyni do Warszawy. Negocjuje również zaciągnięcie kolejnych ok. 900 mln euro pożyczki na inwestycje. Środki są potrzebne na wkład własny niezbędny do sięgnięcia po unijne dotacje na lata 2007 – 2013.

Miasta inwestują

Po wsparcie EBI na inwestycje w transport zabiegają też polskie miasta. W sumie od początku roku złożyły wnioski o przyznanie kredytów w wysokości ok. 1,4 mld zł na realizację projektów wartych prawie 3 mld zł. Gdańsk chce za 109,24 mln euro zmodernizować 12 km sieci tramwajowej, wybudować kolejne 2,8 km linii i parkingi dla samochodów i rowerów. Warszawa ubiega się o 800 mln zł pożyczki, m.in. na zakup 35 wagonów metra, Toruń chce 300 mln zł wsparcia na poprawę wewnętrznych szlaków transportowych.

Rzeszów i Bydgoszcz starają się o wsparcie banku na rozwój infrastruktury drogowej. Bydgoszcz planuje za 246,1 mln zł zbudować nowy fragment ulicy Ogińskiego wraz z mostem przez Brdę, liczy, że bank dołoży 123 mln zł. Rzeszów na rozwój infrastruktury chce pożyczyć 300 mln zł, by zrealizować projekty warte 955 mln zł.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama