Tak wynika z raportu, jaki przygotowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach projektu „Polityka drugiej szansy" - Jak dotąd znaczna część systemu wsparcia przedsiębiorców koncentrowała się na tworzeniu warunków sprzyjających powstawaniu nowych przedsiębiorstw, a także wspieraniu istniejących przedsiębiorstw w warunkach stabilnej sytuacji ekonomicznej. Tymczasem, czas spowolnienia gospodarczego pokazał, że polityka państwa w większym stopniu powinna uwzględnić potrzeby wsparcia wartościowych przedsiębiorstw w niestabilnej sytuacji finansowo-ekonomicznej. – tłumaczy Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP - Dlatego potrzebne jest wprowadzenie tzw. polityki drugiej szansy, jako elementu polityki rozwoju przedsiębiorców w Polsce. Ta polityka powinna koncentrować się na dwóch zagadnieniach: wspieraniu przedsiębiorców, którzy ponieśli porażkę prowadząc biznes i ponownie chcą otworzyć działalność gospodarczą oraz za zapobieganiu takiej sytuacji.
Z badania PARP wynika, iż najczęściej upadają małe przedsiębiorstwa ( do 49 zatrudnionych osób). Stanowią 74 proc. Branżami, w których upadłość przedsiębiorstw zdarza się najczęściej, są: przetwórstwo przemysłowe - 41 proc. i handel - 22 proc.
- Jako przyczyny upadłości badani przedsiębiorcy podają najczęściej niedostateczne środki finansowe przedsiębiorstwa, powody związane z dużą konkurencyjnością na rynku oraz załamanie popytu - powiedziała prezes PARP. Przedsiębiorcy mają znikomą wiedzę na temat prawa upadłościowego i naprawczego. - Nie wiedzą oni o takiej drodze prawnej, a jak się już o niej dowiedzą, to często jest już za późno na naprawę firmy - dodała Lublińska-Kasprzak i przyznała, że na złą opinię biznesu zasłużył sobie zbyt długi czas postępowania upadłościowego.
Upadłość w największym stopniu kojarzy się przedstawicielom sektora MSP z bankructwem (80 proc.), niesprzyjającymi okolicznościami zewnętrznymi (61proc.) oraz brakiem umiejętności zarządzania i błędami w zarządzaniu (54 proc.). Istnieje też grupa osób traktujących to zjawisko jako „normalne" w gospodarce rynkowej (51 proc.)
W hierarchii przyczyn upadłości najwyższe miejsca zajęły: niedostateczne środki finansowe przedsiębiorstwa oraz powody związane z dużą konkurencją na rynku oraz załamaniem popytu. Można więc sądzić, że upadłość postrzegana jest przez ogół przedsiębiorców jako zjawisko uwarunkowane szczególnie niekorzystnym splotem okoliczności w otoczeniu rynkowym firmy.