Walentynki cieszą handlowców

Amerykański obyczaj ma w Polsce coraz więcej zwolenników. Dla handlowców to już trzecie co do ważności święto w roku

Publikacja: 13.02.2012 16:17

Walentynki cieszą handlowców

Foto: Flickr

Z roku na rok o walentynkach w Polsce mówi się coraz więcej, coraz częstsze są też specjalne produkty, promocje. Czerwone serduszka atakują z każdej strony, a według badań już nawet 70 proc. Polaków deklaruje, że kupi z tej okazji prezent.

Lista najpopularniejszych od lat wygląda podobnie. Są to głównie drobne wydatki jak kwiaty czy słodycze. - To dla nas jeden z najważniejszych dni w roku. Bardziej zapobiegliwi kupują kwiaty dzień wcześniej, ponieważ ceny mogą być nawet o 100 proc. wyższe niż normalnie. Mimo to obroty mamy wtedy rekordowe – usłyszeliśmy w jednej z kwiaciarni w centrum Warszawy. Najchętniej kupowane są pojedyńcze kwiaty, zwłaszcza czerwone róże.

Z badania dla firmy PayBack wynika, że 72 proc. mężczyzn w Walentynki chce swojej partnerce kupić prezent zazwyczaj za co najmniej 50 zł, choć co czwarty planuje wydać ponad 100 zł. Cieszy to zwłaszcza jubilerów, dla których to także coraz ważniejszy okres w roku. - Obroty są z reguły ok. 2,5 razy wyższe, niż standardowo.  Wprowadzamy specjalną ofertę, a najlepiej sprzedają się rzeczy raczej drobne. W końcu to święto obchodzone najczęściej przez młodych ludzi – mówi Grzegorz Pilch, prezes Vistula group, do której należy sieć W.Kruk.

Tego dnia tłumy widać także w kinach, zresztą dystrybutorzy filmów specjalnie w tym okresie wprowadzają szczególnie dużo komedii romantycznych. Na brak klientów nie powinny narzekać też restauracje, szykujące w zdecydowanej większości na ten dzień specjalne menu. Z ankiety wśród użytkowników Facebooka przeprowadzonej przez serwis zakupów grupowych MyDeal.pl wynik, że aż 70 proc. planuje tego dnia posiłek w restauracji.

- Dla wszystkich fanów lutowego święta, przygotowaliśmy mnóstwo wyjątkowych ofert, w tym na specjalnie przygotowanej zakładce. Oprócz najbardziej popularnych upominków, takich jak biżuteria, kosmetyki czy kwiaty, klienci mają możliwość zakupu np. wyjazdu na romantyczny weekend we dwoje – mówi Marcin Mikołajczyk z serwisu Gruper.pl.

Jednak choć święto zdobywa zwolenników to nie brakuje też głosów, że bezkrytycznie przejmujemy na wskroś skomercjalizowane święto, które zaczęło świecić tryumfy w USA. Tamtejsi handlowcy nie ukrywali nigdy, że zależało im na wypromowaniu okazji do zwiększonych zakupów w martwym z punktu widzenia branży sezonie. Kończą się wyprzedaże, a do świąt wielkanocnych jeszcze daleko. W USA taktyka sprawdziła się doskonale. W tym roku Amerykanie na Walentynki wydadzą 17,6 mld dolarów, 8,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Statystycznie będzie to ponad 126 dolarów na osobę, jednak Amerykanie przy tej okazji obdarowują nie tylko partnerów, ale także rodzinę czy przyjaciół.  – Dla handlu to jeden z najważniejszych dni w roku – mówi Matthew Shay, prezes branżowej organizacji NRF.

Preferencje nie różnią się zasadniczo od gustów Polaków – najpopularniejsze prezenty to okolicznościowe kartki, kwiaty, słodycze oraz biżuteria. Walentynki rekordy popularności święcą także w Azji. Poza masą gadżetów tak kiczowatych, że polskie odpowiedniki wyglądają przy nich jak stylowe i minimalistyczne prezenty z tej okazji można kupić także np. okolicznościowe kotlety wołowe w kształcie serca. Czerwone serduszka są dosłownie na każdym kroku, więc przy Azji świętowanie walentynek w Polsce wygląda naprawdę bardzo spokojnie.

Z roku na rok o walentynkach w Polsce mówi się coraz więcej, coraz częstsze są też specjalne produkty, promocje. Czerwone serduszka atakują z każdej strony, a według badań już nawet 70 proc. Polaków deklaruje, że kupi z tej okazji prezent.

Lista najpopularniejszych od lat wygląda podobnie. Są to głównie drobne wydatki jak kwiaty czy słodycze. - To dla nas jeden z najważniejszych dni w roku. Bardziej zapobiegliwi kupują kwiaty dzień wcześniej, ponieważ ceny mogą być nawet o 100 proc. wyższe niż normalnie. Mimo to obroty mamy wtedy rekordowe – usłyszeliśmy w jednej z kwiaciarni w centrum Warszawy. Najchętniej kupowane są pojedyńcze kwiaty, zwłaszcza czerwone róże.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku