Firmy inwestują w ekologiczne ciężarówki

Wśród samochodów jeżdżących po polskich drogach przybywa samochodów spełniających najostrzejsze normy emisji spalin

Publikacja: 07.03.2012 14:14

Jak wynika z danych zebranych przez viaToll przewoźnicy korzystający z polskich dróg zaczęli inwestować w ekologiczny  tabor – wśród zarejestrowanych w systemie przybywa pojazdów Euro 4, Euro 5 i Euro 6.

Od lipca zeszłego roku obowiązuje w Polsce elektroniczny system poboru opłat za korzystanie z autostrad i wybranych dróg krajowych i ekspresowych. Dla samochodów o masie powyżej 3,5 tony jest on obowiązkowy. Każdy kierowca musi zarejestrować się w systemie i nabyć urządzenie viabox rejestrujące przejechana trasę. Wysokości opłaty zależy m.in. od kategorii pojazdu – im samochód spełnia wyższe normy ekologiczny tym mniejsze myto płaci. Obowiązujące w Polsce stawki opłat elektronicznych są nawet dwukrotnie niższe dla pojazdów emitujących do atmosfery najmniej szkodliwych substancji.

Jak podje Kapsch, operator systemu viaToll wraz z przybywaniem najnowszych pojazdów  ubywa tych najstarszych i najmniej ekologicznych.

Jeszcze w listopadzie zeszłego roku w systemie zarejestrowanych było 600 tys. pojazdów. Wśród nich normy Euro 6 spełniało 0,20 proc. pojazdów a  Euro 5 – 23 proc. Samochodów kategorii Euro 0 i Euro 1 jeździło na trasach krajowych w sumie 9,8 proc.

Obecnie w systemie viaToll zarejestrowanych jest 700 tys. pojazdów Z tego z Kategorii Euro 6 o 0,02 pkt. proc więcej, a udział pojazdów Euro 5 we wszystkich na polskich drogach wzrósł o 1,55 pkt. proc. do 24,55 proc. Najmniej ekologicznych pojazdów ( Euro 0 i Euro 1)  kursuje obecnie  9,1 proc. o 0,7 pkt. proc. mniej.

-  Przewidujemy, że ta tendencja utrzyma się, a nieekologicznych samochodów będzie coraz szybciej ubywać  – mówi Marek Cywiński, szef firmy Kapsch, która jest operatorem systemu.

Jak wynika z danych zebranych przez viaToll przewoźnicy korzystający z polskich dróg zaczęli inwestować w ekologiczny  tabor – wśród zarejestrowanych w systemie przybywa pojazdów Euro 4, Euro 5 i Euro 6.

Od lipca zeszłego roku obowiązuje w Polsce elektroniczny system poboru opłat za korzystanie z autostrad i wybranych dróg krajowych i ekspresowych. Dla samochodów o masie powyżej 3,5 tony jest on obowiązkowy. Każdy kierowca musi zarejestrować się w systemie i nabyć urządzenie viabox rejestrujące przejechana trasę. Wysokości opłaty zależy m.in. od kategorii pojazdu – im samochód spełnia wyższe normy ekologiczny tym mniejsze myto płaci. Obowiązujące w Polsce stawki opłat elektronicznych są nawet dwukrotnie niższe dla pojazdów emitujących do atmosfery najmniej szkodliwych substancji.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?