Firmy inwestują w ekologiczne ciężarówki

Wśród samochodów jeżdżących po polskich drogach przybywa samochodów spełniających najostrzejsze normy emisji spalin

Publikacja: 07.03.2012 14:14

Jak wynika z danych zebranych przez viaToll przewoźnicy korzystający z polskich dróg zaczęli inwestować w ekologiczny  tabor – wśród zarejestrowanych w systemie przybywa pojazdów Euro 4, Euro 5 i Euro 6.

Od lipca zeszłego roku obowiązuje w Polsce elektroniczny system poboru opłat za korzystanie z autostrad i wybranych dróg krajowych i ekspresowych. Dla samochodów o masie powyżej 3,5 tony jest on obowiązkowy. Każdy kierowca musi zarejestrować się w systemie i nabyć urządzenie viabox rejestrujące przejechana trasę. Wysokości opłaty zależy m.in. od kategorii pojazdu – im samochód spełnia wyższe normy ekologiczny tym mniejsze myto płaci. Obowiązujące w Polsce stawki opłat elektronicznych są nawet dwukrotnie niższe dla pojazdów emitujących do atmosfery najmniej szkodliwych substancji.

Jak podje Kapsch, operator systemu viaToll wraz z przybywaniem najnowszych pojazdów  ubywa tych najstarszych i najmniej ekologicznych.

Jeszcze w listopadzie zeszłego roku w systemie zarejestrowanych było 600 tys. pojazdów. Wśród nich normy Euro 6 spełniało 0,20 proc. pojazdów a  Euro 5 – 23 proc. Samochodów kategorii Euro 0 i Euro 1 jeździło na trasach krajowych w sumie 9,8 proc.

Obecnie w systemie viaToll zarejestrowanych jest 700 tys. pojazdów Z tego z Kategorii Euro 6 o 0,02 pkt. proc więcej, a udział pojazdów Euro 5 we wszystkich na polskich drogach wzrósł o 1,55 pkt. proc. do 24,55 proc. Najmniej ekologicznych pojazdów ( Euro 0 i Euro 1)  kursuje obecnie  9,1 proc. o 0,7 pkt. proc. mniej.

-  Przewidujemy, że ta tendencja utrzyma się, a nieekologicznych samochodów będzie coraz szybciej ubywać  – mówi Marek Cywiński, szef firmy Kapsch, która jest operatorem systemu.

Jak wynika z danych zebranych przez viaToll przewoźnicy korzystający z polskich dróg zaczęli inwestować w ekologiczny  tabor – wśród zarejestrowanych w systemie przybywa pojazdów Euro 4, Euro 5 i Euro 6.

Od lipca zeszłego roku obowiązuje w Polsce elektroniczny system poboru opłat za korzystanie z autostrad i wybranych dróg krajowych i ekspresowych. Dla samochodów o masie powyżej 3,5 tony jest on obowiązkowy. Każdy kierowca musi zarejestrować się w systemie i nabyć urządzenie viabox rejestrujące przejechana trasę. Wysokości opłaty zależy m.in. od kategorii pojazdu – im samochód spełnia wyższe normy ekologiczny tym mniejsze myto płaci. Obowiązujące w Polsce stawki opłat elektronicznych są nawet dwukrotnie niższe dla pojazdów emitujących do atmosfery najmniej szkodliwych substancji.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni