Jak wynika z danych zebranych przez viaToll przewoźnicy korzystający z polskich dróg zaczęli inwestować w ekologiczny tabor – wśród zarejestrowanych w systemie przybywa pojazdów Euro 4, Euro 5 i Euro 6.
Od lipca zeszłego roku obowiązuje w Polsce elektroniczny system poboru opłat za korzystanie z autostrad i wybranych dróg krajowych i ekspresowych. Dla samochodów o masie powyżej 3,5 tony jest on obowiązkowy. Każdy kierowca musi zarejestrować się w systemie i nabyć urządzenie viabox rejestrujące przejechana trasę. Wysokości opłaty zależy m.in. od kategorii pojazdu – im samochód spełnia wyższe normy ekologiczny tym mniejsze myto płaci. Obowiązujące w Polsce stawki opłat elektronicznych są nawet dwukrotnie niższe dla pojazdów emitujących do atmosfery najmniej szkodliwych substancji.
Jak podje Kapsch, operator systemu viaToll wraz z przybywaniem najnowszych pojazdów ubywa tych najstarszych i najmniej ekologicznych.
Jeszcze w listopadzie zeszłego roku w systemie zarejestrowanych było 600 tys. pojazdów. Wśród nich normy Euro 6 spełniało 0,20 proc. pojazdów a Euro 5 – 23 proc. Samochodów kategorii Euro 0 i Euro 1 jeździło na trasach krajowych w sumie 9,8 proc.
Obecnie w systemie viaToll zarejestrowanych jest 700 tys. pojazdów Z tego z Kategorii Euro 6 o 0,02 pkt. proc więcej, a udział pojazdów Euro 5 we wszystkich na polskich drogach wzrósł o 1,55 pkt. proc. do 24,55 proc. Najmniej ekologicznych pojazdów ( Euro 0 i Euro 1) kursuje obecnie 9,1 proc. o 0,7 pkt. proc. mniej.