Wprzedaże czas zacząć

Posezonowe przeceny w polskich sklepach zaczynają się coraz wcześniej. Firmy liczą, że obniżki przyciągną klientów

Publikacja: 18.06.2012 05:02

Wprzedaże czas zacząć

Foto: Bloomberg

Wyprzedaże zazwyczaj zaczynały się w Polsce w lipcu. Jednak od kilku sezonów, w związku z pogorszeniem koniunktury w branży, szyldy obwieszczające obniżki cen zaczynają się pojawiać coraz wcześniej.

W niektórych sieciach wyprzedaże właściwie nigdy się nie kończą, ponieważ nawet w trakcie sezonu część asortymentu ma zawsze obniżone ceny, zazwyczaj co najmniej o 30 proc. Dla klientów to pozytywna informacja, bo mają okazję do zrobienia tańszych zakupów.

Ponieważ w Polsce, jako  jednym z nielicznych państw Unii Europejskiej, terminy wyprzedaży nie są uregulowane prawnie, firmy mogą je organizować właściwie kiedy chcą. Zazwyczaj czekają, aż ktoś zacznie jako pierwszy.

Będzie jeszcze taniej

– W naszych sklepach, podobnie jak u konkurencji, już rozpoczął się okres wyprzedaży, które będą odpowiednio poszerzane. Sezon wyprzedażowy potrwa do początku sierpnia – mówi Michał Kałużyński, prezes Top Secret z grupy Redan. – W związku z zadowalającym poziomem sprzedaży oraz prowadzonymi w trakcie sezonu różnego rodzaju promocjami i przecenami, nie posiadamy zbyt dużych zapasów magazynowych. Dlatego też planowane przez nas wyprzedaże będą na standardowym dla tego okresu poziomie 50 – 70 proc. – dodaje.

Z ogłaszaniem przecen czeka jeszcze hiszpański Inditex, lider światowego rynku odzieżowego z markami Zara, Oysho czy Stradivarius. – Zaczynamy pod koniec czerwca. Jedynie dla marki Massimo Dutti wyprzedaż rozpocznie się nieco wcześniej – wyjaśnia polskie biuro koncernu.

Ceny zaczynają obniżać już także luksusowe butiki. – Na razie wyprzedaż dotyczy jedynie niewielkiej części asortymentu. Ceny będą obniżone na początek o 30 proc. – mówi Arkadiusz Likus, pomysłodawca i inwestor warszawskiego domu towarowego VitkAc, gdzie działają butiki m.in. Gucci, Lanvin czy Bottega Venetta.

Polacy, podobnie jak inne nacje, wyprzedaże uwielbiają. Z badań wynika, że w ich trakcie kupuje nawet ponad 80 proc. ankietowanych. Coraz większa grupa planuje zakupy, wstrzymując się z ich finalizowaniem właśnie na okres posezonowych przecen. Oczywiście ryzykują, że upatrzonego towaru może już nie być. Jednak możliwe oszczędności powodują, że wielu konsumentów na wyprzedaże odkłada najpoważniejsze wydatki.

Nie dla każdego

Mimo obserwowanego w całej Europie spowolnienia na rynku odzieżowym nie wszędzie pomysły na przyśpieszenie wyprzedaży się przyjęły. Włoskie władze zaproponowały, żeby w tym roku wyjątkowo o miesiąc wcześniej klienci mogli skorzystać z obniżek.

Jednak nie zgodziły się na to zarówno marki luksusowe, jak i popularne sieciówki. Uznały, że lepiej poczekać z obniżkami do początku lipca, czyli tradycyjnego startu sezonu obniżek. Analitycy uznali, że zaprzepaszczono szansę na ożywienie handlu. Jednak zwłaszcza w luksusowych butikach większość klientów stanowią turyści, głównie z Azji. Dla nich nawet bieżące ceny są niższe od tych, które znają ze sklepów w Chinach czy Japonii. Dlatego i tak zrobią w nich zakupy.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

p.mazurkiewicz@rp.pl

Wyprzedaże zazwyczaj zaczynały się w Polsce w lipcu. Jednak od kilku sezonów, w związku z pogorszeniem koniunktury w branży, szyldy obwieszczające obniżki cen zaczynają się pojawiać coraz wcześniej.

W niektórych sieciach wyprzedaże właściwie nigdy się nie kończą, ponieważ nawet w trakcie sezonu część asortymentu ma zawsze obniżone ceny, zazwyczaj co najmniej o 30 proc. Dla klientów to pozytywna informacja, bo mają okazję do zrobienia tańszych zakupów.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?