Producenci zapowiadają premiery tańszych tabletów

Cze­ka nas ostra roz­gryw­ka ce­no­wa. Nowe, tanie urządzenie Google’a wymusi zmiany na rynku. Ap­ple jeszcze w tym roku odpowie iPadem Mini

Publikacja: 05.07.2012 02:26

Tim Cook prezentuje najnowszy produkt Apple.

Tim Cook prezentuje najnowszy produkt Apple.

Foto: AFP

Po tym, jak w ubiegłym tygodniu Google pokazał swoje najnowsze dzieło – tablet Nexus 7, a wcześniej Microsoft zaprezentował dobrze przyjęte urządzenie Surface, Apple, lider rynku, podjął rzuconą mu rękawicę. Firma jeszcze w tym roku ma zacząć sprzedawać konkurencyjną wobec 7-calowego urządzenia Google'a własną wersję mniejszego i tańszego tabletu: iPada Mini – podaje Bloomberg.

A to dopiero początek, bo i inni producenci zasypują rynek urządzeniami w przystępnych cenach.

Biorąc pod uwagę rynkową dominację Apple'a i siłę tej marki, trudno powiedzieć, czyktóryś z rywali zdoła odciągnąć klientów od iPada – mówi „Rz" Craig Cartier, analityk z firmy Frost & Sullivan. – Jedynym argumentem mogłaby być cena – dodaje.

– Jesteśmy świadkami korzystnego procesu w elektronice użytkowej: spadają ceny urządzeń, czemu towarzyszy wzrost parametrów technicznych. W szczególności dotyczy to tabletów – przyznaje Michał Adamczuk, dyrektor ds. sprzedaży w firmie Lark, polskim producencie tych urządzeń.

Efekty widać w prognozach sprzedaży dla Polski. Na ten rok przekraczają one 300 tys. sztuk.

Szybko rośnie również światowa sprzedaż tabletów. Firma analityczna NPD DisplaySearch szacuje, że liczba kupionych urządzeń zwiększy się ze 121 mln w 2012 r. do 416 mln w 2017 r. A już za cztery lata po raz pierwszy w historii sprzedanych zostanie więcej tabletów niż laptopów.

Prym na tym rynku wiedzie na razie iPad Apple'a, który ma w garści dwie trzecie udziału w nim. Z dnia na dzień rośnie mu jednak konkurencja w postaci urządzeń z systemem Android, bezpłatnie udostępnianym przez Google'a wielu producentom – zarówno gigantom, jak Samsung czy ASUS, jak i niewielkim chińskim firmom. Dzięki nim na rynku jest już 400 mln urządzeń z Androidem (smartfonów i tabletów), a każdego dnia aktywowany jest kolejny milion gadżetów z tym systemem.

To jednak Google'owi nie wystarcza, więc firma pokazała własny tablet z Androidem – Nexus 7. Wysokim parametrom technicznym towarzyszy cena poniżej 200 dol.

Oznacza to cios w 7-calowy tablet Amazona, Kindle Fire, który jako pierwszy został opatrzony ceną 199 dol. Amazon nie kryje, że rozprowadza swoje urządzenie w cenie dumpingowej, a pieniądze odzyskuje dzięki sprzedaży treści cyfrowych (e-booków czy filmów).

– Google na razie nie dysponuje własnymi treściami, na których mógłby zarabiać, więc trudno sobie wyobrazić, żeby mógł stać się istotnym graczem w ramach produkcji samego sprzętu – uważa Ryszard Hordyński, dyrektor AT Kearney w Polsce.

Mocną odpowiedź szykuje też Apple. Według nieoficjalnych informacji nowa, mniejsza wersja iPada ma kosztować 200–250 dol. Oszczędności ma przynieść m.in. pozbawienie urządzenia ekranu Retina o wysokiej rozdzielczości.

Konkurenci nie zasypiają jednak gruszek w popiele i już słychać pogłoski o prezentacji większego, 10-calowego tabletu Google'a, Nexusa 10, który miałby być bezpośrednim ciosem w iPada. Własny, 10-calowy tablet chce też wprowadzić Amazon. Obie premiery spodziewane są w III kwartale. Najbliższe miesiące zapowiadają się więc interesująco.

Po tym, jak w ubiegłym tygodniu Google pokazał swoje najnowsze dzieło – tablet Nexus 7, a wcześniej Microsoft zaprezentował dobrze przyjęte urządzenie Surface, Apple, lider rynku, podjął rzuconą mu rękawicę. Firma jeszcze w tym roku ma zacząć sprzedawać konkurencyjną wobec 7-calowego urządzenia Google'a własną wersję mniejszego i tańszego tabletu: iPada Mini – podaje Bloomberg.

A to dopiero początek, bo i inni producenci zasypują rynek urządzeniami w przystępnych cenach.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca