Reklama

Polskie firmy obawiają się nowej daniny

Planowane opodatkowanie opakowań z plastiku niepoddanych recyklingowi może uderzyć w polskie przedsiębiorstwa.

Publikacja: 02.08.2020 21:00

Polskie firmy obawiają się nowej daniny

Foto: Adobe Stock

Niedawno Rada Europejska UE ustaliła wspólne stanowisko w sprawie opodatkowania opakowań z plastiku niepoddanych recyklingowi. Według Polskiego Związku Przetwórców Tworzyw Sztucznych, jeśli proponowane przepisy wejdą w życie, mogą spowodować wzrost cen opakowań w Polsce od 30 do 100 proc.

Erg, specjalizujący się w produkcji wyrobów foliowych, uważa, że szybkie wprowadzenie nowej daniny byłoby przedwczesne i przyniosłoby więcej szkody niż pożytku. – Wysokość podatku na poziomie 0,8 euro za kilogram to na pewno jest bardzo dużo, zwłaszcza że na podobnym poziomie kształtują się obecnie ceny surowca. Jednak propozycje są na tyle ogólne i niejasne, że trudno mówić tu o obawach – twierdzi Grzegorz Tajak, prezes Ergu. Spółka od dawna stara się walczyć z problemem odpadów ropopochodnych. – W tym roku otrzymaliśmy z NCBiR dofinansowanie na wprowadzenie do produkcji innowacyjnych receptur folii mających zmniejszyć objętość folii oraz zastąpić pierwotny surowiec surowcem z recyklatu i źródeł odnawialnych. Efektem tego projektu ma być produkcja folii z zastosowaniem do 55 proc. surowców bio i recyklatów w produkcie – mówi Tajak.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Biznes
Nvidia z rekordowymi wynikami, ale akcje spadają przez niepewność w Chinach
Biznes
Rada Gabinetowa, kryzys w AGD i ostrzeżenie branży motoryzacyjnej dla Brukseli
Biznes
Prezydent Karol Nawrocki zawetował dwie kolejne ustawy
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biznes
Kamera rozpozna narodowość i rasę. Totalna inwigilacja w Rosji
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama