Reklama

Apple pokazał oczekiwanego iPada mini

We wtorek miała miejsce prezentacja mniejszej i tańszej wersji kultowego tabletu firmy z logo jabłka. Jest też iPad czwartej generacji

Publikacja: 23.10.2012 23:31

Apple pokazał oczekiwanego iPada mini

Foto: AFP

iPad mini jest największym zwrotem w strategii Apple od czasu, kiedy dwa lata temu na rynek trafił pierwszy, 10-calowy iPad. Mniejszy tablet może stać się przebojem, który podtrzyma dominację Apple na rynku – twierdzą analitycy firmy brokerskiej Topeka Capital, prognozując sprzedaż 5-7 mln iPadów mini w czwartym kwartale tego roku.

Według tajwańskiej firmy DigiTimes 7-calowy tablet to format przyszłości, który już wkrótce będzie stanowić 60 proc. rynku. Sprawa jest prosta: mniejszy sprzęt oznacza niższe ceny.

– Istnieje ogromne zapotrzebowanie na tablety z przekątną 7 cali. Apple nie mógł dłużej ignorować takiej konkurencji – uważa Arkadiusz Stanoszek, prezes firmy Core, będącej dystrybutorem oprogramowania AVG w Polsce.

iPad mini ma ekran o przekątnej 7,9 cala, czyli wielkości dwóch trzecich pełnowymiarowego iPada. Zgodnie z przewidywaniami nie jest to perfekcyjny – i jednocześnie drogi - wyświetlacz klasy Retina. Mniejszy iPad jest za to cienki jak ołówek – ma 7,2 mm grubości i waży 0,3 kg, czyli o ponad 50 proc. mniej od swojego większego brata. Chodzi tu o zaprezentowanego również we wtorek iPada czwartej generacji – tablet o jeszcze lepszych parametrach niż poprzednik (dwukrotnie szybszy procesor, nowy wyświetlacz Retina). Ceny tego ostatniego nie są niespodzianką – zaczynają się od 499 dol. iPad mini ma kosztować od 329 dol. za wersję 16 GB z WiFi. Badania pokazują jednak, że za mniejszy tablet Apple amerykańscy klienci byliby skłonni zapłacić 250-270 dol. iPad mini jest więc drogi.

– Jeśli cokolwiek może zagrozić silnej pozycji Apple na rynku tabletów, to tylko niższa cena u konkurencji – powiedział „Rz" Craig Carier, analityk z firmy Frost & Sullivan. – Z tej właśnie przyczyny Kindle Fire, pierwszy tablet Amazonu, szybko zagarnąłprzyczółek rynku zaraz obok iPada, oferując konkurencyjną cenę 199 dol. na starcie, podczas gdy 10-calowe urządzenie Apple zaraz po premierze kosztowało 500-800 dol.

Reklama
Reklama

Według firmy Asymco w ciągu minionego roku sprzedano ponad 5 mln tabletów Kindle Fire w USA, co daje im jedną piątą udziału w tamtejszym rynku. Apple obawia się najbardziej konkurencji ze strony Nexusa 7, taniego i przebojowego tabletu Google'a, którego sprzedaż, wedle prognoz, w tym roku może sięgnąć 8 mln sztuk. Poważnym konkurentem iPada mini jest też Galaxy Tab 7.0, mniejszy tablet Samsunga - firmy, która opanowała już około 8 proc. rynku tych urządzeń na świecie.

Wskutek ekspansji tanich tabletów z systemem Android Apple'owi ubywa udziału w tym lukratywnym torcie: od 2010 roku, kiedy sięgał 83,5 proc., w tym roku ma się zmniejszyć do 69 proc. – prognozuje firma Gartner.

Z kolei IDC przewiduje, że w 2012 roku na świecie sprzedanych zostanie aż 117,1 mln tabletów.

 

Tablety podgryzają polski rynek PC

Tegoroczna sprzedaż tabletów w Polsce może sięgnąć nawet ponad 500 tys. sztuk – podaje firma analityczna IDC. To ogromny wzrost względem 2011 roku, w którym łączna sprzedaż sięgnęła 120 tys.

Reklama
Reklama

Zdaniem Damiana Godosa, analityka IDC, wzrost popularności tabletów w naszym kraju podgryza sprzedaż komputerów osobistych. - W trzecim kwartale mieliśmy do czynienia z dramatycznym spadkiem sprzedaży komputerów stacjonarnych, ponad 20 proc. rok do roku, podczas gdy rynek notebooków spadł jedynie o 1 proc. – twierdzi specjalista.

W naszym kraju nieźle sprzedają się tanie chińskie czy tajwańskie tablety z systemem Android. Dane z polskich sklepów pokazują, że niespełna 20 proc. stanowią tabliczki kosztujące mniej niż 1000 zł.

Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama