Fiat myśli o własnej Daci

Fiat rozważa utworzenie taniej marki, aby konkurować z Dacią Renaulta — ujawnił Sergio Marchionne

Publikacja: 05.02.2013 09:36

Fiat myśli o własnej Daci

Foto: Bloomberg

- Zastanawiamy się, czy w świecie Fiata istnieje przestrzeń dla taniej marki takiej jak Dacia — powiedział w wywiadzie udzielonym w Turynie pismu „Automotive News Europe".

Grupa ma dużą nadwyżkę mocy produkcyjnych we włoskich fabrykach, ale Marchionne dodał, że firma nie mogłaby osiągać zysku z produkowania na krajowym rynku samochodu, który byłby sprzedawany w Europie za 7450 euro. Fiat bada obecnie swe możliwości produkcyjne poza Europą, aby zorientować się, czy pomysł z tanim autem ma sens.

Włoska grupa zastanawiała się w ostatnich 5 latach nad tanią marką, ale nie ruszyła z realizacją takiego projektu, bo jej kierownictwo obawiało się, iż taki biznesplan nie zapewni zysku.

Wśród branych pod uwagę nazw dla takiej marki było Innocenti, którą Fiat kupił w 1980 r. Ta włoska firma wypuściła na rynek w 1974 r. Innocenti Mini w stylizacji Carrozzeria Bertone na podstawie oryginalnego Morrisa Mini. Innymi opcjami były nazwy powstałe z grupy liter lub cyfr mających wskazywać, że oznaczają powrót do prostego produktu, w rodzaju ABC czy 123.

Pomysł z tanią marką znalazł się znów na stole, bo Marchionne chce awansować markę Fiata, koncentrując się na dwóch rodzinach modeli zbliżonych do segmentu premium, opartych na małolitrażowych 500 i Pandzie. — Musimy zorientować się, czy istnieje wolna przestrzeń niżej, po przesunięciu marki Fiata wyżej — powiedział.

Inne firmy tworzą albo zastanawiają się nad tworzeniem tanich marek dla zaspokojenia rosnącego popytu na wschodzących rynkach, takich jak Chiny i Indie, a także popytu na „kryzysowe auta" w Europie zmuszonej do oszczędzania.

Nissan będzie sprzedawać od 2014 r. pojazdy wznowionej marki Datsun w Rosji, Indiach i Indonezji. Szef Volkswagena, Martin Winterkorn zapowiedział na salonie w Detroit, że decyzja o tanim samochodzie dla wschodzących rynków zapadnie w tym roku. VW nastawia się na przedział cen 5-10 tys. euro i może produkować w Chinach.

Mimo niskiej ceny, auta Daci są dojną krową dla Renaulta. Bank Morgan Stanley ocenia, że marża operacyjna Daci wynosi 9 proc., co częściej spotyka się przy pojazdach segmentu premium.

- Zastanawiamy się, czy w świecie Fiata istnieje przestrzeń dla taniej marki takiej jak Dacia — powiedział w wywiadzie udzielonym w Turynie pismu „Automotive News Europe".

Grupa ma dużą nadwyżkę mocy produkcyjnych we włoskich fabrykach, ale Marchionne dodał, że firma nie mogłaby osiągać zysku z produkowania na krajowym rynku samochodu, który byłby sprzedawany w Europie za 7450 euro. Fiat bada obecnie swe możliwości produkcyjne poza Europą, aby zorientować się, czy pomysł z tanim autem ma sens.

Materiał Partnera
Przejście na rolnictwo regeneratywne to nie rewolucja
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
MAteriał Partnera
Integracja, transformacja, digitalizacja – przyszłość segmentu detalicznego Orlenu
Biznes
Potężna awaria ChatGPT. Internauci na całym świecie zgłaszają problemy
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Biznes
Kwintyliony dolarów od Google nie dla rosyjskiej propagandy
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego