- Audyt dotyczący sposobu rozstrzygania przetargów na budowę dróg została dzisiaj wysłany do Brukseli – mówi Patrycja Wolińska – Bartkiewicz – wiceminister transportu odpowiedzialna za unijne dotacje. – Zgodnie z ustaleniami roboczymi Komisja ma w ciągu dwóch tygodni odblokować 3,5 mld zł wstrzymanych dotacji na drogi. Tak się umawialiśmy i tak powinno się stać, tym bardziej, że byliśmy w ciągłym kontakcie z unijnymi urzędnikami i na bieżąco konsultowaliśmy wątpliwości - mówi wiceminister.
Jak dodaje Patrycja Wolińska – Bartkiewicz problematyczny jest jeden projekt – rozliczenie budowy trasy S8 na odcinku Jeżewo – Białystok. Komisja wstrzymała ocenę wniosku, czyli poprosiła nas o wstrzymanie wysyłania kolejnych faktur dotyczących tej inwestycji. - To niewielkie kwoty, bo większość wydatków poniesionych na budowę tej drogi już do nas wróciło – mówi Patrycja Wolińska – Bartkiewicz.
Trasa jest już oddana do ruchu, trwają ostatni prace wykończeniowe.
O decyzje Komisji Europejskiej w sprawie odblokowania wstrzymanych środków polska strona jest spokojna. – Nasza analiza dokumentów wykazała, że w latach 2007 – 2009 mogły pojawiać się sytuacje sugerujące, że mogły mieć miejsce czynności niedozwolone. Większość przetargów była jednak objęta tarczą antykorupcyjną i takie prawdopodobieństwo jest znikome. Okres mogący budzić wątpliwości obejmował lata 2007 – 2009 kiedy o kontrakty drogowe ubiegało się 28 firm. Po otwarciu rynku w 2009 roku liczba uczestników wzrosła do 133. Trudno wyobrazić sobie prawdopodobieństwo zmowy cenowej – podsumowuje minister Wolińska – Bartkieiwcz.
Refundacje unijnych środków na drogi Bruksela wstrzymała pod koniec stycznia. Powodem miało być wykrycie zmowy cenowej, w której udział brały firmy realizujące rządowe kontrakty na budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej nr 8 i fragmentu autostrady A4.