- Audyt dotyczący sposobu   rozstrzygania przetargów na budowę dróg została dzisiaj wysłany do Brukseli – mówi Patrycja Wolińska – Bartkiewicz – wiceminister transportu  odpowiedzialna za unijne dotacje.  –  Zgodnie z ustaleniami roboczymi Komisja ma w ciągu dwóch tygodni odblokować 3,5 mld zł wstrzymanych dotacji na drogi. Tak się umawialiśmy i tak powinno się stać, tym bardziej, że byliśmy w ciągłym kontakcie z unijnymi urzędnikami i  na bieżąco konsultowaliśmy wątpliwości  -  mówi wiceminister.

Jak dodaje  Patrycja Wolińska – Bartkiewicz problematyczny jest jeden projekt – rozliczenie budowy trasy S8 na odcinku Jeżewo – Białystok. Komisja  wstrzymała ocenę wniosku, czyli poprosiła nas o wstrzymanie wysyłania kolejnych faktur dotyczących tej inwestycji. -  To niewielkie kwoty, bo większość  wydatków   poniesionych na budowę tej drogi już do nas wróciło  – mówi Patrycja Wolińska – Bartkiewicz.

Trasa jest już oddana do ruchu, trwają ostatni prace wykończeniowe.

O   decyzje Komisji Europejskiej w sprawie odblokowania wstrzymanych  środków polska strona jest spokojna.  – Nasza analiza dokumentów wykazała, że  w latach 2007 – 2009  mogły pojawiać się sytuacje sugerujące, że mogły mieć miejsce czynności niedozwolone. Większość przetargów była jednak objęta tarczą antykorupcyjną i takie prawdopodobieństwo  jest znikome.  Okres mogący budzić wątpliwości obejmował lata 2007 – 2009 kiedy o kontrakty drogowe ubiegało się 28 firm. Po otwarciu rynku w 2009 roku  liczba uczestników wzrosła do 133.   Trudno wyobrazić sobie  prawdopodobieństwo zmowy cenowej – podsumowuje minister Wolińska – Bartkieiwcz.

Refundacje unijnych środków na drogi Bruksela wstrzymała pod koniec stycznia. Powodem miało być wykrycie zmowy cenowej, w której udział brały firmy realizujące rządowe kontrakty na budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej nr 8 i fragmentu autostrady A4.