W 2012 roku rynek samochodów używanych zmalał o 3 proc. w stosunku do 2011. Był to dwa razy większy spadek niż rynku samochodów nowych. Urzędy zarejestrowały ok. 1,7 mln aut z drugiej ręki wśród których 36 procent zostało sprowadzonych z zagranicy. Przedstawiciel największego w Polsce dilera samochodów, krakowskiej spółki PGD Michał Gąszcz stwierdził, że rynek aut używanych nie konkuruje z rynkiem aut nowych. – Nie zauważamy migracji klientów między tymi segmentami. Wśród aut używanych modele mające do dwóch lat stanowią 2,2 proc. całości. To zaledwie 37 tys. samochodów – argumentuje.

Po przeanalizowaniu 6,5 mln ogłoszeń serwisu otomoto.pl, który zajmuje dwie trzecie krajowego rynku internetowych ogłoszeń motoryzacyjnych wynika, że przeciętny samochód używany ma 10 lat i kosztuje 23,5 tys. zł – o tysiąc więcej niż rok wcześniej. 5 proc. szukających interesowało się autami kosztującymi do 5 tys. zł, taki sam odsetek szukał modeli w cenie do 10 tys. zł. Pozostałe przedziały cenowe cieszyły się mniejszym zainteresowaniem. Wśród roczników najczęściej wyszukiwano modeli produkowanych po 2008 roku (10,1 proc.) oraz po 2000 roku (10 proc.). Gwałtownie rośnie popyt na samochody z instalacją LPG. W ostatnim półroczu liczba zapytań o takie auta podskoczyła do ponad 20 proc. Widoczny jest spadek zainteresowania modelami napędzanymi silnikami wysokoprężnymi. Ich udział w liczbie zapytań spadł na koniec 2012 roku do 49 proc., gdy w styczniu sięgał 61 proc. O 10 punktów proc. zmniejszyło się zainteresowanie samochodami z silnikami benzynowymi (do 29 proc.).

Internauci przeprowadzili ponad ćwierć miliarda wyszukiwań w 2012 roku; w blisko 22,2 mln przypadków poszukiwali w serwisie otomoto.pl samochodów marki volkswagen, 17,2 mln wyszukiwań dotyczyło audi, zaś 15,3 mln opla. Wśród modeli, podobnie jak w poprzednich latach, pierwsze miejsce zajął VW golf (3,7 mln), następnie VW passat (3,5 mln) i audi A4 (3,3 mln). Zarządzający serwisem otomoto.pl Piotr Grzemski podkreślił, że w ub.r. wzrosła popularność aut modeli marek spoza Niemiec. – W 2012 roku w pierwszej 20. uplasowało się 11 niemieckich modeli, zaś rok wcześniej było ich 18 – wylicza. Umocniły się Renault (3 modele), Ford (2 modele). W rankingu marek po raz pierwszy (na miejscu 19 i 20) pojawiły się Kia oraz Hyundai.

Grzemski zauważa, że w tym roku z dwudziestki najpopularniejszych modeli zniknęły drogie limuzyny Mercedes Klasy E (rok wcześniej na ósmej pozycji), BMW X5 (w 2011 roku na 14. miejscu) oraz BMW Serii 5 (18 pozycja). Listę zamykają Toyota Avensis, Fiat Punto oraz Skoda Fabia, każdy model z wynikiem ponad miliona wyszukiwań.