Kolejarze: do końca czerwca strajku nie będzie

Przynajmniej do końca czerwca br. nie będzie strajku na kolei - wynika z zapowiedzi związkowców. W piątek zawarli oni kompromis z władzami Grupy PKP dot. naliczania ulg dla kolejarzy na ten rok, przyznający im m.in. prawo do wykupienia ulg w pierwszej klasie

Publikacja: 22.02.2013 16:00

Kolejarze: do końca czerwca strajku nie będzie

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

PAP

Jak poinformował dziennikarzy mediator w tym sporze Longin Komołowski, podczas piątkowych rozmów ustalono, że pracodawca na wniosek pracownika będzie wykupywał dla niego na swój koszt prawo do przejazdów z ulgą 99-proc. w drugiej klasie.

"Pracownik ma natomiast prawo do ulgowych usług transportowych pociągami nie wcześniej niż po upływie okresu próbnego w zakładzie pracy. Osoby, które pracowały na kolei dłużej niż pięć lat mają możliwość wykupienia za 162 zł prawa do biletów ulgowych w pierwszej klasie (ważnego rok - PAP). Porozumieniem są objęci także emeryci i renciści kolejowi, czyli osoby, które pracowały co najmniej 15 lat na kolei. Zachowali oni prawo do ulg w wysokości 99 proc." - powiedział Komołowski.

Jak wynika z informacji przekazanej dziennikarzom przez PKP SA, dzieci pracowników będą miały 80-proc. ulgę, w całości finansowaną przez pracodawcę. Współmałżonkowie będą mogli korzystać z 80-proc. ulgi, przy czym pracownik pokryje połowę kosztu jej wykupu. Emeryci i renciści kolejowi będą mieli prawo do ulgi 99-proc. także przy częściowej odpłatności. Jeśli będą chcieli mieć ulgę na pociągi PKP Intercity, Kolei Mazowieckich, SKM Trójmiasto i Warszawskiej Koli Dojazdowej, zapłacą 50 zł rocznie. Tyle samo będzie kosztować ulga na pociągi Przewozów Regionalnych, Kolei Wielkopolskich i Kolei Śląskich, natomiast ulga na podróż pociągami przewoźników z obu tych grup - 100 zł rocznie.

Jeszcze przed podpisaniem przez obie strony wspólnych ustaleń, przewodniczący kolejarskiej Solidarności Henryk Grymel poinformował dziennikarzy, że zawarto kompromis, który odracza prawdopodobieństwo strajku na kolei przynajmniej o kilka miesięcy. "Dogadaliśmy się na razie co do ulg na ten rok, a w sprawie ulg na lata następne daliśmy sobie czas na rozmowę do końca czerwca" - poinformował.

Grymel zaznaczył, że spór zbiorowy nie został jeszcze zakończony. "Spór zbiorowy może się zakończyć albo porozumieniem, albo protokołem rozbieżności. Ani jednego, ani drugiego na razie nie ma" - dodał.

Jak poinformował dziennikarzy Longin Komołowski, do 1 lipca tego roku będą trwały rozmowy w sprawie ustalenia nowego sposobu naliczania ulg.

"Chcemy ten system przebudować, żeby mógł funkcjonować bez zgrzytów na lata następne. To jest wielka trudność, z którą na pewno nie poradzilibyśmy sobie do końca lutego. Dlatego wybraliśmy takie wyjście, że ustalenia dotyczące świadczeń odnoszą się do roku 2013, natomiast dalej rozmawiamy z udziałem mediatora i mam nadzieję, że uda się ostatecznie porozumieć" - wyjaśnił przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych Leszek Miętek.

"Ten kompromis zawarty jest na dziś i na rok 2013 i będziemy w dobrej wierze negocjować na lata następne" - dodał przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Pracowników PKP Stanisław Stolorz.

Prezes PKP SA i szef Grupy PKP Jakub Karnowski ocenił, że kompromis kończący pewien etap sporu jest sukcesem wszystkich stron. "Jest bardzo dobrym gruntem pod pracę w nadchodzących tygodniach i miesiącach po to, żebyśmy przygotowali docelowe zasady (naliczania ulg - PAP). Zgadzam się z przewodniczącym Miętkiem, że dotychczasowe zasady są źle skonstruowane, nie są dopasowane do dzisiejszych czasów" - powiedział Karnowski.

Ocenił, że zawarcie kompromisu ze związkowcami w sprawie ulg przejazdowych tylko w 2013 r. przyniesie całej Grupie PKP oszczędności rzędu ok. 200 mln zł. "Wiąże się to głównie z rezerwami, które mogą zostać rozwiązane" - dodał.

Minister transportu Sławomir Nowak podziękował w piątek po południu we wpisie na Twitterze Komołowskiemu za mediacje, a Karnowskiemu i związkom zawodowym za kompromis.

Związkowcy od kilku miesięcy sprzeciwiali się zmianom w sposobie naliczania ulg. Przekonywali, że to już ostatni kolejarski przywilej, a pracownicy spółek kolejowych potrzebują ulg, by dojeżdżać do pracy. 25 stycznia doszło do dwugodzinnego strajku ostrzegawczego, podczas którego zatrzymano ponad 380 pociągów.

Jak poinformował dziennikarzy mediator w tym sporze Longin Komołowski, podczas piątkowych rozmów ustalono, że pracodawca na wniosek pracownika będzie wykupywał dla niego na swój koszt prawo do przejazdów z ulgą 99-proc. w drugiej klasie.

"Pracownik ma natomiast prawo do ulgowych usług transportowych pociągami nie wcześniej niż po upływie okresu próbnego w zakładzie pracy. Osoby, które pracowały na kolei dłużej niż pięć lat mają możliwość wykupienia za 162 zł prawa do biletów ulgowych w pierwszej klasie (ważnego rok - PAP). Porozumieniem są objęci także emeryci i renciści kolejowi, czyli osoby, które pracowały co najmniej 15 lat na kolei. Zachowali oni prawo do ulg w wysokości 99 proc." - powiedział Komołowski.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca