Chętnych na realizacje inwestycji było 9. Najniższą cenę 716,14 mln zł brutto zaoferowało polsko - hiszpańskie konsorcjum. Niewiele więcej bo 789,2 mln zł za realizacje prac chciał Mostostal Warszawa. Najdroższa ze złożonych ofert należy do hiszpańskiej FCC Construction, która oszacowała kontrakt na 1,174 mld zł.
Jedynym kryterium wyboru była cena. Obecnie, jak podaje PKM uczestnicy przetargu mają 10 dni na złożenie odwołań. Po upływie tego terminu, jeżeli nie wpłyną odwołania dokumenty przetargowe skontroluje Urząd Zamówień Publicznych. Spółka chce umowę z wykonawcą podpisać do końca kwietnia, tak by jeszcze wiosną tego roku mógł wejść na plac budowy. Pierwsze pociągi mają zacząć nią kursować w 2015 roku.
Inwestycja jest unikalną w skali kraju - jest realizowana przez samorządową spółke, a nie przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Polegać będzie na wybudowaniu ok. 20 km nowych torów, które połączą centrum Gdańska z portem lotniczym im. L. Wałęsy i dalej z Kaszubami. Powstanie 8 nowych przystanków.
Z końcem lutego zakończyły się wyburzenia ponad 60 budynków i wycinka ok. 20 tys. drzew stojących na trasie przyszłej Pomorskiej Kolei Metropolitarnej.
Do pierwszego etapu przetargu zgłosiło się 19 podmiotów, do etapu drugiego zakwalifikowanych zostało 16. Ostatecznie pod koniec 2012 roku oferty złożyło 9.