Dla porównania w 2013 roku średnia opłata za korzystanie z torów wzrosła w Polsce w porównaniu do roku 2012 o 4,8 proc. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe twierdzi, że podwyżka mniejsza niż w roku wcześniejszym jest oznaką stabilizacji opłat za infrastrukturę.
Jak informuje Robert Kuczyński, rzecznik PKP PLK dokument, który trafił do UTK zakłada stabilizację opłat za infrastrukturę, większą ich przejrzystość oraz bardziej precyzyjne dostosowanie stawek do masy prowadzonych pociągów. Nowa propozycja uwzględnia liczne postulaty zgłaszane przez przewoźników kolejowych.
Nowością jest wprowadzenie stawki, uzależniającej wysokość opłat od masy brutto pociągu. Obowiązujący cennik obecnie zawiera sześć przedziałów o rozpiętości od 90 do 150 ton, zaś propozycja przewiduje stworzenie aż 300 przedziałów o rozpiętości 10 ton. - Ograniczenie tempa wzrostu stawek jest realizacją zapowiadanych przez nas działań mających stabilizować rynek i ułatwić planowanie działalności przez przewoźników – powiedział Karol Depczyński wiceprezes PKP PLK.