Zima boleśnie uderzyła w polski rynek jednośladów. W pierwszym kwartale sprzedaż nowych motocykli poszybowała w dół o 27 proc. w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy ubiegłego roku. Jak informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, od stycznia do końca marca z salonów wyjechały 1233 motocykle, o ponad 450 mniej niż rok wcześniej. W przypadku wszystkich nowych jednośladów (włącznie z motorowerami) spadek był jeszcze głębszy i sięgnął jednej trzeciej.
Ale pogoda tylko utrwaliła negatywny trend rynkowy widoczny od ubiegłego roku. Spadki sprzedaży motocykli widoczne są nie tylko w Polsce ale także całej Europie. To segment szczególnie wrażliwy na kryzys.
Jak podkreślają analitycy PZPM, zmieniła się struktura sprzedawanych maszyn. Okazuje się, że spowodowany spowolnieniem gospodarczym spadek popytu najmniej dotknął duże maszyny, te o pojemności silnika powyżej 700 cm3. Co prawda, liczba rejestracji nieznacznie zmalała, ale udział tej grupy w łącznej sprzedaży wszystkich nowych motocykli w Polsce zwiększył się do prawie 36 proc. Na drugim miejscu znalazły się maszyny o pojemnościach od 500 do 700 cm3, gdzie sprzedaż wobec ubiegłego roku wzrosła i to mocno – o ponad jedna czwartą. Natomiast lżejsze i tańsze motocykle najsilniej odczuły niepewną sytuacje gospodarcza i zawirowania pogodowe: tu spadki sprzedaży przekraczały połowę rezultatów z pierwszego kwartału ubiegłego roku.
W rankingu najbardziej popularnych marek prowadzi krajowy Romet Motors z 18-procentowym udziałem w rynku. Ale liczba rejestracji jego motocykli stopniała w pierwszych trzech miesiącach wyjątkowo mocno – o przeszło 44 proc. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się marki japońskie: Kawasaki z 21-procentowym wzrostem i Honda z prawie 38-procentowym spadkiem.
Czwarte jest BMW, którego specjalnością są duże i drogie motocykle. Bawarski producent liczy na efekt marek premium, które są znacznie bardziej od popularnych odporne na zawirowania popytowe. – Mamy nowe modele, prężniejsza siec dilerską, więc zakładamy na ten rok wzrost sprzedaży – mówił „Rz" w lutym Robert Domański, dyrektor działu motocykli w BMW Polska.