Zaostrza się rywalizacja o o zamówienie na wojskowe śmigłowce

Startujące dziś targi obronne w Kielcach będą bez wątpienia polem starcia śmigłowcowych gigantów.

Publikacja: 02.09.2013 00:30

Zaostrza się rywalizacja o o zamówienie na wojskowe śmigłowce

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Rozstrzygnięcie w przyszłym roku, ale bój w wartym ponad 8 mld zł „przetargu dekady " na dostawy 70 wojskowych śmigłowców trwa w najlepsze.

Atmosferę podgrzewa świadomość, że zwycięzca wyłoniony z wielkiej trójki : AgustaWestland,  Eurocopter i Sikorsky Aircraft, będzie miał ułatwiony dostęp do kolejnych zamówień. – Wojsko już planuje dokupienie w przyszłości kolejnych kilkudziesięciu śmigłowców, w tym w wersji bojowej – potwierdza wiceminister obrony narodowej Waldemar Skrzypczak.

Innowacje z Włoch

Do niedawna panowało przekonanie, że przetarg rozegra się między śmigłowcowymi potęgami, które wcześniej zainwestowały we własne fabryki w Polsce. Jedną z nich, uważaną za faworyta, jest amerykański Sikorsky Aircraft, który jeszcze w zeszłej dekadzie przejął PZL Mielec i oferuje powstające na Podkarpaciu najnowsze wersje sprawdzonych w wielu konfliktach i armiach black hawków – czyli S-70i.

Drugi – to  włosko-brytyjski koncern AgustaWestland, który w 2010 sprywatyzował największe polskie zakłady śmigłowcowe PZL Świdnik. Oferuje nowoczesną, dopiero zbudowaną, więc „nieostrzelaną" jeszcze konstrukcję: helikopter AW 149. To maszyna doby Internetu, lżejsza od black hawka, bo zbudowana w znacznej mierze z kompozytów, zabiera na pokład oprócz załogi 18 żołnierzy desantu.

Włosko-brytyjski koncern, należący do światowej czołówki w branży lotniczej, na Lubelszczyźnie daje pracę 3,5 tys.  fachowców. Prezes spółki Mieczysław Majewski w piątek ujawnił, że AW, niezależnie od wyników armijnego przetargu, będzie produkować AW 149 w Świdniku. Wygrana oznaczałaby jednak  ulokowanie w Polsce rozwojowego gniazda innowacyjnych helikopterów, przekazanie firmie w kraju dokumentacji technicznej i przede wszystkim zwykle strzeżonych pilnie przez producenta kodów źródłowych i najnowszych technologii. To rozwiązywałoby na przyszłość problem modernizacji wojskowej floty śmigłowców czy nieograniczonego eksportu gotowych maszyn na rynki trzecie – podkreśla Majewski.

Faworyt z USA

– Ale przejęte przez amerykańskiego konkurenta – helikopterowego giganta Sikorsky Aircraft  sześć lat temu zakłady PZL Mielec już teraz eksportują z Polski swoje śmigłowce S70i – nową , międzynarodową wersję black hawka – przypomina Janusz Zakręcki, prezes podkarpackiej spółki. Zdaniem  szefa PZL Mielec eksportowa wersja black hawków oferowana w polskim przetargu odpowiada w pełni  wyzwaniom współczesnego pola walki. – W sytuacji gdy połowa  helikopterów w polskiej armii wymaga pilnej wymiany, wojska nie stać dziś na kosztowne eksperymenty – argumentuje prezes przebudowanych w amerykańskim stylu PZL Mielec.

Czarnym koniem przetargu dekady może się okazać z kolei trzeci rywal – niemiecko-francuski Eurocopter oferujący większą niż konkurenci maszynę EC 725 caracal. Jej bojowe wersje służą koalicji NATO w Afganistanie.

Eurocopter nie ma w Polsce własnej fabryki, ale zapowiada przemysłowe inwestycje.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

z.lentowicz@rp.pl

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni