Jak podała branżowa organizacja ACEA, w sierpniu liczba rejestracji zmalała o 4,4 proc., a jeszcze bardziej stopniała po pierwszych ośmiu miesiącach roku – o 5,5 proc. W ubiegłym miesiącu z dużych europejskich rynków jedynie dwa były na plusie w porównaniu z poprzednim rokiem: w Hiszpanii popyt podskoczył o 10,3 proc., a w Wielkiej Brytanii nawet o 15,3 proc. W tej ostatniej dobry wynik nie może jednak dziwić: mają się tam dobrze także sprzedający samochody osobowe, bo od szeregu miesięcy rejestracje nieprzerwanie rosną. Tymczasem na największym europejskim rynku niemieckim o poprawie sprzedaży można jedynie pomarzyć. W sierpniu sprzedaż pojazdów użytkowych zmalała o 8,5 proc., a w ciągu ośmiu miesięcy o 8,2 proc. Niewiele lepiej jest we Francji: ubiegły miesiąc przyniósł spadek 5,4-procentowy, a od stycznia rynek zmalał o 7,6 proc. Ale to jeszcze nic w porównaniu z tym, co dzieje się we Włoszech: tam sprzedaż sierpniowa pojazdów użytkowych skurczyła się o 19,4 proc., natomiast liczona od początku roku – o 18,5 proc.

Spada sprzedaż zarówno w segmencie samochodów dostawczych o nośności do 3,5 tony (od stycznia zarejestrowano 873,6 tys.), jak i ciężarówek (176,2 tys.) oraz ciężkich samochodów ciężarowych przeznaczonych do ciągnięcia naczep (132,9 tys.). Od stycznia osłabł także rynek autobusów (20,3 tys.), choć w sierpniu na wszystkich najważniejszych rynkach widać było wzrost.

W Polsce popyt na ciężarówki jest jednak większy niż przed rokiem. Od stycznia do końca sierpnia sprzedaż nowych samochodów ciężarowych zwiększyła się o 1,2 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), firmy kupiły w tym czasie ponad 10,7 tys. nowych ciężarówek powyżej 3,5 tony, w tym prawie 7,7 tys. ciągników samochodowych. Ten wzrost to jednak nie efekt poprawy koniunktury w transporcie, a chęci kupna tańszych pojazdów przed wejściem z początkiem przyszłego roku nowej normy czystości spalin Euro 6. Firmy transportowe kupują dostępne jeszcze pojazdy z normą Euro 5, które są od tych z Euro 6 tańsze.