Przekładałoby się to na zmniejszenie średniego zużycia paliwa do poziomu 3,8 litra na 100 kilometrów. To tyle, ile dziś palą najbardziej oszczędne małe samochody lub auta hybrydowe. Według unijnych planów znacznie wcześniej, bo już w 2015 roku samochody mają emitować 130 g CO2/km, czyli spalać średnio 5,3 litra na 100 km.
Terminarz był już gotowy w połowie roku, po uzgodnieniach krajów członkowskich, europarlamentu i Komisji Europejskiej. Ale chcą go teraz zmienić Niemcy, które walczą o interesy producentów aut z segmentu premium – BMW i Mercedesa. Luksusowe limuzyny obu marek świetnie się sprzedają, ale ze spełnieniem wyśrubowanych norm będą mieć największe kłopoty. Niemcy chcą więc, by w roku 2020 docelowe normy mogło spełniać tylko 80 proc. nowych samochodów, a 100 proc. dopiero w cztery lata później. Według szacunków działającej na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko federacji Transport & Environment oznaczałoby to, że postęp w sprawie efektywności paliwowej samochodów zwolni: z 3,6 proc. rocznie do 2,2 proc.
O tym, jak ograniczenia emisji wpływają na zużycie paliwa, świadczy porównanie dnia dzisiejszego z początkiem ich wprowadzenia: normy obowiązują od 2008 r., a w tym czasie średni poziom zużycia paliwa przez nowe auta spadł o przeszło jeden litr na 100 km. W kolejnych latach, dzięki szybszemu postępowi w konstruowaniu oszczędniejszych silników, spadek ma być szybszy.
Ale postęp kosztuje. O ile ostatni spadek paliwożerności aut nie odbił się mocno na ich cenach, o tyle teraz nowe, oszczędniejsze silniki będą droższe. Według Transport & Environment przeciętna cena nowego auta podskoczy w Europie o tysiąc euro, czyli w Polsce o ponad. 4 tys. zł. Z drugiej strony wyższa cena auta byłaby kompensowana mniejszymi wydatkami na paliwo. Oszczędności na poziomie
2 tys. złotych rocznie zwróciłyby dodatkową kwotę w cenie samochodu w ciągu dwóch lat. W rezultacie właściciel przeciętnego samochodu miałby wydawać w 2020 roku na paliwo około 400 euro rocznie mniej od właściciela samochodu wyprodukowanego w 2010 roku.